Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro - en upplevelse utöver det vanliga...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-10 12:52

Min livs första och andra Mac

- Värme (65C idle, 80C load), felaktigt applicerad kypasta och liten eller ingen fläktaktivitet. Kraftigt uppvärmt chassi. Enligt specifikationerna?

- Högfrekvent missljud = huvudvärk. Saknar Mac OSX stöd för processorernas energisparfunktioner (intel SpeedStep)?

- Defekta tangentbord, backspace fastnar ibland i nedtryckt läge, skev eject- och entertangent. Kanske dumt att förvänta sig samma kvalitet som en Thinkpad men detta berg-och-dal-bane-tangentbord med tangenter placerade med olika mellanrum och på ollika nivåer är oacceptabelt för en premiumdator. Blir inte bättre efter utbyte av tengentbord eller dator, samma defekter. Lan masters slutsats: "..apple behöver en ny tangentbordskonstruktion.."

- Skärmlinje: grön vertikal skärmlinje på höger sida av skärmen (bild). Är egentligen ointressant varför felet existerar, är dock intressant hur sådana uppenbara defekter tillåts komma ut från fabrik.

- Allmänt dålig kvalitetskänsla och passform, skeva och dåligt iskruvade skruvar, batteriet glappar på plats.

(För er som undrar och gått på snacket om revisioner var dessa maskiner från V13 och v17, V18 erfar enligt uppgift också problemen)

Ovanstående är möjligen resultatet av en pedant och mycket krävande datoranvändare, läsaren kan kontrollera dessa och Apples forum och bestämma själv. Förstår dock inte hur en seriös datortillverkare som Apple tillåter att så uppenbart defekta maskiner får lämna fabriken, det måste ju både förstöra kundunderlaget långsiktigt och finanserna kortsiktigt.

Hur mycket kostar inte följande:
- leverans av ersättningsdator
- byte av 2 logikkort
- byte av 2 tangentbord
- retur av två defekta datorer till Holland

Det har nu gått så långt att jag inte orkar lämna in fler datorer på reparation för vad jag trodde var måndagsexemplar. Det är ju patetiskt att man över huvud taget ska behöva lämna in sin dator efter två dagars användning! Dessa datorer är eller betraktas i alla fall som nya av tillverkaren, varför ska jag då lägga ner tid och besvär på att få dem i acceptabelt skick? Återstår bara att returnera denna andra maskin för att häva köpet.

Till er som läser detta och funderar på att köpa en bärbar mac kan jag starkt rekommendera en 15" Macbook pro. Den är snygg, är förhållandevis kompakt, den är lätt och har ett operativsystem som ligger 10 år före windows XP. Vänta dock med köpet till Apple inför kvalitetskontroll vid sina fabriker och börjar bry sig om sina produkter och kunder - det kommer jag göra.

För er som ska ta kontakt med supporten, ni är tyvärr troligen ett antal, kan jag bara konstatera att Apple i
mitt fall skött sig utmärkt - synd bara att inte datorerna som skeppas sköter sig lika bra. Av förklarliga orsaker och ovan nämnda erfarenheter kan jag tyvärr i dagsläget inte rekommendera denna dator för någon annan än den som vill erhålla en supportupplevelse utöver det vanliga.

Besviken framtida switcher

Hej tobhas,

Jag har upplevt samtliga problem du beskriver. Jag tycker Apple som företag borde skämmas - hur kan man ens släppa iväg så här undermåliga produkter? Jag väntar nu på en ny dator (order lades igår, d.v.s. jag borde få en "vecka 19"-revision, om man nu kan tala om revisioner på detta sätt). Jag är privatanvändare och tycker det är jobbigt - men hur i helvete skulle det inte gått om jag var beroende av min dator som företagsanvändare?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-10 13:11

Enda förklaringen måste vara att de antigen inte vet vad som är fel eller att att de håller på att rätta till det. Att frekvensen är så hög är dock underligt. På lång sikt kommer de ju gå i konkurs om det fortsätter så här...
Kan tänka mig att de bara på mig gått 10-15 tusen kr back (efter full återbetalnign), finansiellt självmord var ordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-10 13:50

Trist att höra att ni har såna problem, hetl oacceptabelt för en dator i den prisklassen. Hoppas det löser sig.
Jag hade tänkt införskaffa mig en MBP men är otroligt kräsen på kvalitet och finish vilket brukar vara Apples storhet, kommer nu att vänta ett bra tag tills saker och ting är lösta. Det kankse borde se över fabrikerna där de tillverkas, dra ner produktionstiden och höja kvalitet, de tappar nog X antal dollars i vinst men det är det ända rätta att göra nu.

Trist nog ser trådarna ut såhär vid i stort sett varje nytt datorsläpp från apple. Jag har hittat en modell som fungerar genom en längre tids letande, men mitt bestående intryck är att apple inte kan tillverka datorer. De har världens bästa os, sedan får man fundera över om det överväger nackdelarna med hårdvaran den körs på.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 11:33

Det verkar som att vissa är kraftigt otursförföljda. Tråkigt och jobbigt naturligtvis. Vet inte hur många Mac jag köpt/ägt sedan 1985 men jag har aldrig haft några problem överhuvudtaget. Min erfarenhet ät alltså den totalt omvända. Intrycket är att Apple alltid släpper kvalitetsprodukter, inklusive MBP som jag nu använt några dagar.

Ursprungligen av kjelle:

... Intrycket är att Apple alltid släpper kvalitetsprodukter, inklusive MBP som jag nu använt några dagar.

Ja, majoriteten är nog mycket nöjda med sina Macar. Men de som inte är nöjda hörs och syns alltid mest på alla forum, och därför ser kvalitetsproblemen nog större ut än vad de verkligen är...

Därmed inte sagt att jag försvarar Apple. De borde nog höja kvalitetskraven, och försöka minska andelen felaktiga maskiner. Men det kommer ändå alltid att finnas en del barnsjukdomar och några måndagsexemplar - det är nog ofrånkomligt. Men de behöver inte vara så många...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 13:26

Jag tror Jesper är inne på rätt spår, men det är alltid mer komplext än vad det verkar.

Apple ville vara ute tidigt med dualcore. Det här är baksidan av att dels utveckla en ny maskin snabbt och för oss som hoppar på tidigt. Och rent logistiskt, så är det en svår nöt även för Apple att knäcka för det har tydligen blivit svårt att åtgärda felen...

Det som jag tror gäller nu är att Apple sitter illa till då de valt att lita på att både tillverkare av komponenter och de som monterar datorerna. Vilket plötsligt ställer Apple's olika leverantörer i ett motparts-förhållande. En konflikt.

När fel uppstår i en såpass komplex produkt som MBP tillverkad i en produktions-kedja B2B så är det aldrig lätt att få någon part att erkänna/ta ansvaret och ta den stora kostnaden som det innebär att åtgärda alla felaktiga datorer. Det är en utdragen förhandling, och under tiden gör Apple gör vad de kan för att behålla sina kunder - genom att hoppas på att ersättningsmaskinerna de skickar fungerar bättre.

Det enda, förutom logistiken / leverantörskontrakten som Apple har misslyckats med i mitt tycke är att Safari kraschat min MBP ett par gånger för ofta för att jag ska känna mig 100% trygg med min nya MBP, tillverkad V17.

Men.. jag behåller den tills det jag tror är en leverantörs-konflikt är löst innan jag lämnar in maskinen. Skärmen har vad jag sett inga defekter - och det var nog faktiskt det viktigaste.

P.S
Mina defekter:
Jo, det bor en liten liten liten kossa någonstans inuti min dator som råmar lite då och då. Men den tycker jag bara låter trevligt. Det övriga surret försvinner med QuietMBP.
Eject, esc och vänstra shift -tangenterna lutar utåt lite osnyggt, men fungerar bra.
Och jag bränner mig inte på min dator, som brukar vara mellan 58-63 grader på processorn.
D.S

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 14:50

Jag förstår din frustration Thobas... Jag är säljv en nybliven switcher, och man kan lätt tro FÖR mycket på Apples reklam och Mac-supportrar på att allt är top-of-the-line. Har man högt uppskruvade förväntningar så är det klart man blir besviken på om den har kosmetiska fel. Kostar den 25 loppor SKA man ha höga förväntningar.

Men jag är ändå nöjd med min (andra) MBP. Jag har läst om en snubbe här på forumet som har fått allting utbytt vad gäller moderkort och tangentbord, så jag planerar att rätta till alla kosmetiska fel när jag kommer hem till Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-11 17:55

Kan bara säga att polaren tröttnat på att hans mbp blir så varm så den bootar om när han har det på skrivbordet. Han kan lösa problemet genom att ha två pennor under har han upptäckt men det är inte riktigt de lösningarna man vill ha för en 20k+ burk. Det var release 13 eller ngt liknande.

Kan hända MBP är ett extremfall men säg inte det är något nytt. Hur bra var Ap-Ture 1.0? PB aluminium? Osv osv.
Det har väl alltid varit regel nr. 1 att inte köpa program som fortfarande är 1.0? Tyvärr har väl detta nu också blivit regel för hårdvaran. Köp en digitalkamera idag och den är färdigutvecklad efter X antal firmware-uppdateringar, och då har modellen redan hunnit bli förlegad. Bolagen tvingas lansera produkter innan de är färdigutvecklade och försökskaninen är konsumenten och som därtill betalar ett skrämmande överpris för att vara först. Alla ni som köpt MBP har alltså betalat extra för att få det tvivelaktiga nöjet att testa fram skiten. Grattis!

Min PB 12” från i höstas blev till skillnad från 15” och 17” INTE reviderad i senaste PB-uppdateringen. Den var helt enkelt redan fulländad, perfekt, briljant och genomfantastisk, och så är det!. Så länge skall jag inte vänta med MBP, men ett par uppdateringar (och CS3) sedan kan vi börja överväga.

/ kalle.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-11 18:08

Usch, vilken otur vissa har. Verkligen trist.

Men det är ju precis som Jesper Olsson skriver. De som är nöjda hör man sällan något från på forum.

Jag är nöjd med den MacBook Pro jag använder för tillfället. Har det tjutande ljudet ibland (väldigt lågt), men då startar jag bara PhotoBooth, klickar på en stillbild och stänger ner det. Sen är ljudet borta. Inget som stör mig direkt, skulle störa mig bra mycket mer på en Windows-laptop som tar 20 sekunder att vakna från vila.

Men jag hoppas ändå att Apple skruvar upp kvaliteten ytterligare och får bukt med det tjutande ljudet.

Jag har använt Apple-produkter sedan 1985, och har aldrig behövt skicka tillbaka något till Apple. Kanonkvalitet i mina ögon...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 19:25
Ursprungligen av akesson:

Usch, vilken otur vissa har. Verkligen trist.

Jag har använt Apple-produkter sedan 1985, och har aldrig behövt skicka tillbaka något till Apple. Kanonkvalitet i mina ögon...

Hm... men stämmer verkligen din angivna ålder då Åkesson? eller är det möjligen din känslomässiga ålder du ståtar med?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-11 20:28
Ursprungligen av kjelle:

Hm... men stämmer verkligen din angivna ålder då Åkesson? eller är det möjligen din känslomässiga ålder du ståtar med?

Vi fick vår första Mac hem när jag var 4 år, sommaren 1985. En 512 K med extra diskettstation och en ImageWriter. Mina favoritprogram var "Brickles+" och KidPix

Sen har det fortsatt med Mac Plus, Quadra 660 AV, PowerMac 7200/90 (min första egna burk) osv osv...

Hade dock en ren PC-period 2000-2003, när Apple stod still i processorutvecklingen och inte hade fått till Mac OS X riktigt ännu.

Det ska börjas i tid

Ursprungligen av akesson:

Mina favoritprogram var "Brickles+" och KidPix

KidPix ägde. En gång i tiden.

Ursprungligen av akesson:

Inget som stör mig direkt, skulle störa mig bra mycket mer på en Windows-laptop som tar 20 sekunder att vakna från vila.

Den långa tiden är nog ingenting man ska skylla på Windows, min Thinkpad startar från viloläge på dryga 2 sekunder så Windows har bevisligen potential att starta lika snabbt som OS X. Förmodligen producenten som misslyckats med ACPI-implementationen eller något program som ligger i minnet och slöar till det.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-11 19:14

Jag tror Kalle B slår huvudet på spiken. Vi som står beredda att köpa MBP (vi är två här) skall vara tacksamma att ni andra har betalat stora pengar för att få vara försökskaniner.

TACK!

För egen del hoppas jag att OSX 10.5 skall komma innan hösten, och att hårdvaruproblemet då är löst. Då är det dax att köpa, även om det kanske behövs 10.5.1 innan det fungerar tillfredsställande.

Men utan tvekan - MBP måste väl vara världens bästa bärbara dator? Jag kommer att älska att kunna köra både XP och OSX i den.

Fortsätter över sommaren med ibook 12 tum och imac globe 17 tum.

Ursprungligen av Stig R:

För egen del hoppas jag att OSX 10.5 skall komma innan hösten, och att hårdvaruproblemet då är löst. Då är det dax att köpa, även om det kanske behövs 10.5.1 innan det fungerar tillfredsställande.

Chansen att 10.5 ska komma innan hösten är rätt slimmad, då 10.5 ska visas upp på WWDC i Juli eller Augusti så lär de ju inte komma skarpt föränn början av 2007. Apple har väl själva sagt Q1 2007 eller nåt sånt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-11 20:11

Om problemen med första revisioner är så utbrett är väl det varningsflagg nog för att Apple gör något fel. Har som enda referens IBM och deras Thinkpad T-serie som i många revisioner fungerat felfritt. Angående införande av ny processor så var Dell hela 1 månad tidigare med lansering av sin inspiron 6400 som jag inte hört något negativt om, detta duger dock inte som någon som helst ursäkt eftersom i alla fall jag tar det för givet att företag inte släpper ut halvfärdiga produkter på marknaden.

Jag har som någon sa också bytt ut det mesta, och det verkar inte hjälpa. Om någon tvekade så var det det, i kombination med att utbytesdatorn uppvisade samma fel och det allmänt dåliga intrycket, som var anledningen att jag idag returnerade min dator för att få pengarna tillbaka.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-11 20:29
Ursprungligen av tobhas:

Om problemen med första revisioner är så utbrett är väl det varningsflagg nog för att Apple gör något fel. Har som enda referens IBM och deras Thinkpad T-serie som i många revisioner fungerat felfritt. Angående införande av ny processor så var Dell hela 1 månad tidigare med lansering av sin inspiron 6400 som jag inte hört något negativt om, detta duger dock inte som någon som helst ursäkt eftersom i alla fall jag tar det för givet att företag inte släpper ut halvfärdiga produkter på marknaden.

Jag har som någon sa också bytt ut det mesta, och det verkar inte hjälpa. Om någon tvekade så var det det, i kombination med att utbytesdatorn uppvisade samma fel och det allmänt dåliga intrycket, som var anledningen att jag idag returnerade min dator för att få pengarna tillbaka.

Verkligen synd att du var drabbades så hårt.

En fungerande MacBook Pro har verkligen ingen motsvarighet på marknaden...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-11 20:45

Är det riktigt att MBP tillverkas i Kina? Jag trodde att Apples datorer för Europa tillverkades på Irland? Kan det i så fall betyda någonting?

Ursprungligen av Stig R:

Är det riktigt att MBP tillverkas i Kina? Jag trodde att Apples datorer för Europa tillverkades på Irland? Kan det i så fall betyda någonting?

I stort sett allt Apple säljer tillverkas i Asien. Vet inte ens om de har kvar något på Irland.

Inget som jag köpt från Apple de senaste 3 åren har varit tillverkat utanför Asien.

Ursprungligen av Stig R:

Är det riktigt att MBP tillverkas i Kina? Jag trodde att Apples datorer för Europa tillverkades på Irland? Kan det i så fall betyda någonting?

Oj..Tjenare... Vad skulle det kunna betyda? Att kineser tillverkar sämre produkter? Ta dig en titt omkring dig.. 85% av all elektronik, leksaker etc är tillverkat i Kina. Och procentsatsen kommer bara att öka..

Självklart är de tillverkade i Kina

ru4real?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-11 21:19

Fick lov att söka rätt på kartongen till min ett år gamla ibook. Assembled in China. Den har fungerat oklanderligt. Då vet vi det.

Är inte supporten kvar på Irland?

Ursprungligen av Stig R:

Är inte supporten kvar på Irland?

Jo det är den nog. Applestore är då stationerade där. Finns ju nån lågskattezon eller liknande på Irland där massa företag finns. Ibland när jag ringt supporten har jag fått välja på om jag orkar vänta på att prata med en svensk person eller om jag vill prata direkt med en engelsksspråkig och det har då varit klockren irländska.

Man kan diskutera orsaker fram och tillbaka hur mycket som helst, men det är inte svårare än att betalar man 15-25000kr för en bärbar dator har man rätt att ställa krav. Problem ska inte åtgärdas, de ska vara lösta innan produkten når marknaden eller så ska produkten inte släppas. Sådant kan man möjligen acceptera när det gäller noname-pc för 5000kr. Någon nämnde IBM ovan, och det är väl ett bra exempel på kvalitet som motiverar prislappen.

Senast redigerat 2006-05-12 10:29
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-11 22:09

För er som undrar tillverkas IBMs Thinkpad serie nu av Kinesiska Lenovo (läs: i Kina). Instämmer till fullo med att MBP saknar motsvarighet på dagens datormarknad. Jag har inte lyckats hitta en jämförbar dator som är 2,5cm tjock, väger 2,5 Kg och är lika estetiskt tilltalande. Lägg där till det genialiska operativsystemet och jag är mäkta besviken på att jag inte skriver detta på ovanstående modell. Sanningen är helt enkelt att datorerna inte håller måttet kvalitetsmässigt. Hoppas på bättring i framtiden.

För mig var MBP min första mac, ni som ägt/äger en Powerbook G4, hur var det med barnsjukdomar/rev1 syndrom på dessa? Tillverkades de i Kina?

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-24 23:43

Jag sålde precis min PB G4 12" som för övrigt var min första mac, för att köpa en MBP. Hade aldrig något minsta lilla problem med den, det var en drömdator helt enkelt. Med min erfarenhet har jag verkligen svårt att tro på allt negativt som skrivs om MBP här.. Men jag kanske bara hade tur med min PB? Jag har iaf bestämt mig för att vänta till efter sommaren för att köpa en MBP.. alternativt beställa en MB nu för jag är så jäkla sugen på en mac igen

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-25 00:19

Det är nog smart. Har hört rykten från lite olika ställen att det ska komma ett nytt logikkort tll MBP nu i juni som fixar alla problem. Den som lever får se...

1
Bevaka tråden