Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla in en 2,5" tillfälligt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iBookens hd har pajat så den måste bytas. Infon på den trasiga hdn går kanske att få fram, men det finns ingen backup-möjlighet här. Om man byter hdn i iBooken till en ny, kan man vid ett senare tillfälle koppla in den gamla hdn och ta fram informationen på den? Exempelvis, kanske det går att tillfälligt koppla in den i en G4/G5 med 3,5"-disk, eller passar inte kontakterna. Finns det något annat enkelt sätt?

Kontakten mellan de på 2,5 tum och de på 3,5 tum är inte samma. Det finns dock externa kabinett för både stora och små hårddiskar. Bara att köpa och koppla ihop. Finns i princip överallt. Se till att det är rätt kontakt bara. iBook kör IDE/ATA, inte SATA.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-05-09 21:14

Eller om man inte vill hålla på att öppna externa kabinett varje gång man skall koppla in en hårddisk tillfälligt så kan jag tipsa om denna lösning:
http://www.eksitdata.com/extern/sveasyide/easy.html

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 10:33

Vad det gäller MacDrive, så var det såklart bara ett sätt att rädda filerna på, fast om Du bara har en PC till hands. Altså fort som f*n kopiera allt Du har innan den dör igen

Vet Du om Du kan köra annan hårddisk i datorn? Om inte det heller, så är det antagligen nätaggregatet det är fel på. Bra, för då har Du kvar all Din information, dåligt, för det är dyrt att byta i en laptop...

Ursprungligen av Jetwash:

Eller om man inte vill hålla på att öppna externa kabinett varje gång man skall koppla in en hårddisk tillfälligt så kan jag tipsa om denna lösning:
http://www.eksitdata.com/extern/sveasyide/easy.html

Kan man räkna med att disken får den kylning den behöver, eller måste man ändå skaffa fläkt om den ska vara igång under längre tid?

Tack för tipsen. Är det någon som vet om Diskwarrior kan fixa hårdvarufel på en hårddisk eller om det bara kan fixa mjukvarufel? Kan vara en dum fråga, kanske!

Tja, hårdvarufel går inte att rätta till med mjukvara. Men det går ju att köra program som markerar block som trasiga, och de kommer därmed inte att användas.

Intern 2.5 till 3.5 adapter kan du köpa för en 50 lapp på ex. Kjell o Co och fungerar mycket bra.

Behver du rädda informationen på disken och har en PC till hands rekommenderar jag att du köper MacDrive och kopplar in disken med ovan nämnda adapter. Jag har lyckats att rädda alla filer från 2 MacOS laptop diskar med detta program sdär inget kunde räddar med Disk warrier eller Norton. Den ena disken hade t.o.m. ett motor fel. Mycket bra program!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 12:39
Ursprungligen av Björklund:

Intern 2.5 till 3.5 adapter kan du köpa för en 50 lapp på ex. Kjell o Co och fungerar mycket bra.

Behver du rädda informationen på disken och har en PC till hands rekommenderar jag att du köper MacDrive och kopplar in disken med ovan nämnda adapter. Jag har lyckats att rädda alla filer från 2 MacOS laptop diskar med detta program sdär inget kunde räddar med Disk warrier eller Norton. Den ena disken hade t.o.m. ett motor fel. Mycket bra program!

I mitt fall verkar det vara just motorn det är fel på; hårddisken verkar inte orka komma upp i rätt varvtal mer än under någon minut efter åtskilliga timmars vila. Kan detta möjligen åthjälpas med MacDrive? Och hur kan ett program ämnat för kompatibilitetsproblem lösa riktiga fel med hårddiskar? Låter osannolikt, men oerhört intressant om det faktiskt förhåller sig just så! Hur yttrade sig felet på den disken med motorfel som du lyckades rädda filer från?

1
Bevaka tråden