Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudlös nätverksdisk, finns det?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-30 08:28

Jag skulle vilja hitta en ljudlös, inte bara tyst, nätverksdisk som alltså kan stå på dygnet runt i ett vanligt rum utan att störa med fläktljud och liknande.

Jag köpte en LaCie Ethernet Disk Mini 250 Gb men jag tycker den väsnas för mycket för att kunna stå framme.

Några förslag?

/M

Alltså helt ljudlös? 0db? Då får det nog bli någon solid statelösning, vilket antingen blir vansinnigt dyrt eller väldigt trångt om utrymme.

Jag har aldrig sett en hårddisk som är helt tyst.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-30 13:31

Som sagt, 0db då kvalar inte hårddiskar in. Annars så brukar ju fördelen med nätverksdiskar vara att man kan ha dom ca 100m bort. Typ pannrummet, vinden, garderoben eller något annat långt bort i stan ställe.

  • Medlem
  • 2006-04-30 15:02
Ursprungligen av Bijan:

Som sagt, 0db då kvalar inte hårddiskar in. Annars så brukar ju fördelen med nätverksdiskar vara att man kan ha dom ca 100m bort. Typ pannrummet, vinden, garderoben eller något annat långt bort i stan ställe.

Nej, den behöver inte vara helt tyst, men fläktlös. Då bör den väl mest låta när man använder den.
Jag vill undvika att dra en nätverkskabel så jag behöver ha den stående där bredbandet kommer in, dvs i ett rum där man normalt (tyvärr i det här sammanhanget) sitter och läser, tittar på tv osv.

Vid bredbandsmodemet har jag WLAN-lådan och där vill jag också ställa nätverksdisken.

/M

Det finns flera lösnigar som funkar som adapter för USB>LAN, t ex Linksys NSLU2, Asus WL-500g, med flera. Du kan ju kolla på en sådan och köpa en riktigt tyst extern disk. Alternativt ett externt chassi och en tyst disk.

Eller varför inte ett fläktlöst chassi med ethernet och en tyst disk?

  • Medlem
  • 2006-05-01 10:59
Ursprungligen av irrelogical:

Det finns flera lösnigar som funkar som adapter för USB>LAN, t ex Linksys NSLU2, Asus WL-500g, med flera. Du kan ju kolla på en sådan och köpa en riktigt tyst extern disk. Alternativt ett externt chassi och en tyst disk.

Eller varför inte ett fläktlöst chassi med ethernet och en tyst disk?

Ja, jag tror jag ska prova Synology Disk Station 101j NAS SOHO 6i1. Ett "chassi" som är fläktlöst och så sätter man in en Seagate-HD så borde det väl bli hyfsat tyst.

/M

  • Medlem
  • 2006-05-09 20:27
Ursprungligen av arc:

Ja, jag tror jag ska prova Synology Disk Station 101j NAS SOHO 6i1. Ett "chassi" som är fläktlöst och så sätter man in en Seagate-HD så borde det väl bli hyfsat tyst.

/M

Nu blev det tyst. Lite ljud från själva hårddisken förstås när hårddisken används men så kan man ju sätta den i hibernation mode efter t.ex. 10 minuters inaktivitet och då är den fullständigt ljudlös. Perfekt för ett rum där det för övrigt är tyst och som man vistas mycket i.

/M

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-01 17:58

Samsung 5400rpm diskarna är dom tystaste jag har testat. Körde 4st sånna i en liten SFF filserver. Perfekt för lagring.

1
Bevaka tråden