Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan testlabbet testa Speedmania-produkter?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Det beror helt på vilken relation du har till leverantörerna.

Självklart. Min relation till leverantörer (Speedmania i detta fall) är att jag varken har några ekonomiska eller personliga intressen i företaget. Jag har träffat ägaren, Björnström vid ett handfull tillfällen. Känner verkligen inte att jag måste skriva upp produkterna "för att vara snäll".

Jag är bara nyfiken på var ni tycker gränsen går? Vad är det som gör att testen blir partiska? Är det faktumet att de just publicerats på 99mac? (därav den retoriska frågan om hur det skulle vara om jag publicerade dem på en egen sida).

Vad säger ni? Mitt förhållande till leverantören är beskriven ovan. Skulle testen klassas som objektiva om jag kallade dem för "Oberoende testad av Martin Belak" och publicerade dem på en egen site?

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 22:46
Citat:

Men ingen av de redaktioner som ni är så sunt skeptiska till skulle ens fundera på att testa produkter som det egna företaget sålde.

Jag har ett svagt minne av att InternetWorld hade med IDG:s sajt på sin lista över sveriges 100 bästa sajter förra året. Problemet är i ett sådant test att den egna produkten objektivt bör finnas med i testet och kanske objektivt bör placera sig. Skulle MacWorld testa svenska Macsajter vore det ju konstigt att inte ta med sin egen...
...Eller kanske inte. Det är ju faktiskt ett bra knäck. Dessa småföretag och eldsjälar som driver Macsajter i Sverige på mer eller mindre ideél bas. En bra inledning på ingressen: Har du tröttnat på vår sajt hav tröst det finns fler...:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Så, både 99macs och MacWorlds tester är beroende, alltså?

Det beror på var man drar gränsen för beroende, eller hur? Jag menar att om man har 20-30 olika annonsörer där den störste kanske står för 3-4 procent av de totala intäkterna, så kan man inte tala om att man är i beroendeställning.

Martin driver däremot 99mac och Speedmania. 99mac har ett intresse av redaktionell integritet för att behålla sin trovärdighet - Speedmania har ett intresse av att sälja så många produkter som möjligt.

Det är en intressekonflikt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Det beror på var man drar gränsen för beroende, eller hur? Jag menar att om man har 20-30 olika annonsörer där den störste kanske står för 3-4 procent av de totala intäkterna, så kan man inte tala om att man är i beroendeställning.

Martin driver däremot 99mac och Speedmania. 99mac har ett intresse av redaktionell integritet för att behålla sin trovärdighet - Speedmania har ett intresse av att sälja så många produkter som möjligt.

Det är en intressekonflikt.

Ja. Jag tycker också det beror på. Det beror på massa faktorerer. Räknar man samman alla faktorer och intressekonflikter så hamnar man nånstans på en skala som inte känns riktigt relevant att ha i endast två lägen.

Det var du som sa att beroende kunde liknas med graviditet. Men, om beroende skall räknas ut med grundval på ett antal bedömningar så känns det inte riktigt lika graviditetlätt längre, väl? Man är inte gravid beroende på var man drar gränsen.

Du har ju ett antal intressekonfliker också. Hålla annonseringskollektivet lyckliga. Käka deras mat. Du är beroende av att MacWorld lever vidare (ekonomiskt) i en mycket högre grad än vad någon är beroende av 99mac. Särtrycksförsäljningen är också ett beroende. I ditt särtrycksförsvar så tog du medvetet fram ett jämförande test med en testvinnare som exempel, för att på så sätt visa att det kanske inte var en enkel intressekonflikt. Men, hur blir det om ni bara skriver en artikel om en produkt? Ökar inte sannolikheten att få mer kulor i plånboken om artikeln är positiv än negativ? Även DU har massa intressekonflikter. Det är summan av alla konflikter som är intressant.

Själva fantidningsfenomenet är ju en sjukt stor intressekonflikt. Hur lätt är det att få in en artikel i MacWorld som visar att en AltiVecoptimerad applikation krossar en P4? Hur lätt är det att få in en artikel som visar att en P4 smiskar G4ans rumpa? Är det inte viktigare för MacWorlds forlevnad att hålla Macägare lyckligare, än att säga sanningar? Om det nu skulle finnas en motsägelse däribland, då och då.

Näe. Jag tycker Martin B, Bollman, Joacim och du Nils verkar kloka killar hela gänget. För att navigera rätt i det minfält av intressekonflikter och beroenden tycker jag man skall vara hård mot sig själv. Samtidigt som man skall ha förståelse mot andra. Det ökar nog också sannolikheten för att andra har förståelse för ens egna problem och bindningar.

Senast redigerat 2003-05-31 21:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Ja. Jag tycker också det beror på. Det beror på massa faktorerer. Räknar man samman alla faktorer och intressekonflikter så hamnar man nånstans på en skala som inte känns riktigt relevenat att ha i endast två lägen.

Det var du som sa att beroende kunde liknas med graviditet. Men, om beroende skall räknas ut med grundval på ett antal bedömningar så känns det inte riktigt lika graviditetlätt längre, väl? Man är inte gravid beroende på var man drar gränsen.

I samma inlägg så skrev jag också att man kan diskutera var gränsen för beroendeställning går. Man kan vara mycket eller lite beroende, men du kan inte vara lite oberoende.

Citat:

Du har ju ett antal intressekonfliker också. Hålla annonseringskollektivet lyckliga. Käka deras mat. Du är beroende av att MacWorld lever vidare (ekonomiskt) i en mycket högre grad än vad någon är beroende av 99mac..

Det är värre än så - jag är anställd för att se till att tidningen inte bara överlever, utan faktiskt frodas Men vägen dit går genom att ha journalistisk integritet och göra en bra tidning. Inte genom att smöra för annonsörer. Både förlagsledning och journalistförbundet är emot allt som liknar textreklam och köpta artiklar av självbevarelsedrift. Tappar en tidning läsarnas förtroende går den nämligen omkull, vilket leder till förlorade pengar och arbetstillfällen.

Ergo - ingen intressekonflikt.

Citat:

Särtrycksförsäljningen är också ett beroende. I ditt särtrycksförsvar så tog du medvetet fram ett jämförande test med en testvinnare som exempel, för att på så sätt visa att det kanske inte var en enkel intressekonflikt. Men, hur blir det om ni bara skriver en artikel om en produkt? Ökar inte sannolikheten att få mer kulor i plånboken om artikeln är positiv än negativ?

ace, jag tvivlar inte på att du är väldigt duktig på vad det nu är du gör, men du förstår inte mycket om hur det går till på en tidning. Vi säljer aldrig några särtryck av enstaka tester. Särtryck görs uteslutande på jämförande tester. Jag antar att det beror på att tillverkarna vill visa att de blev bäst i konkurrens med de andra.

Ergo - ingen konflikt.

Citat:

Själva fantidningsfenomenet är ju en sjukt stor intressekonflikt. Hur lätt är det att få in en artikel i MacWorld som visar att en AltiVecoptimerad applikation krossar en P4? Hur lätt är det att få in en artikel som visar att en P4 smiskar G4ans rumpa? Är det inte viktigare för MacWorlds forlevnad att hålla Macägare lyckligare, än att säga sanningar? Om det nu skulle finnas en motsägelse däribland, då och då.

Tja, bläddra du i några MacWorld eller gör en sökning här på 99mac så ser du att vi ofta får kritik för att vi är för kritiska mot Apple och för positiva till pc. Du har rätt så tillvida att man skulle kunna tro att vi förtiger sanningar eftersom det borde gynna oss, men du har fel om du tror att det är vad vi faktiskt gör.

Citat:

För att navigera rätt i det minfält av intressekonflikter och beroenden tycker jag man skall vara hård mot sig själv. Samtidigt som man skall ha förståelse mot andra.

Jag hoppade in i den här debatten efter att min yrkesheder hade blivit ifrågasatt, om än i mycket svepande ordalag. Om du läser det jag skrivit så kommer du också att märka att jag faktiskt aldrig ifrågasatt några tester som gjorts här. Det jag har sagt är att det finns en intressekonflikt, och att det finns trovärdighetsproblem. I praktiken blir 99mac-tester av Speedmanias produkter samma sak som om Macoteket skulle publicera tester på sin sajt - det spelar ingen roll vem det är som gjort dom, för läsaren kommer ändå alltid att undra om det var ett beställningsjobb eller inte.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Nils, du har naturligtvis rätt i att det är en stor intressekonflikt. Som läsare på en community så accepterar åtminstone jag en del inslag av intressekonflikter, men det är ju otroligt viktigt att man i så fall är helt öppen med vem som ligger bakom och hur testen gått till så att man har en möjlighet att bedöma rimligheten i det man läser. Däremot så är ju den hållning som du representerar den enda rimliga för yrkesmässig testverksamhet och journalistik.

Mina fem cent

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv

I samma inlägg så skrev jag också att man kan diskutera var gränsen för beroendeställning går. Man kan vara mycket eller lite beroende, men du kan inte vara lite oberoende.

Så, för att sammanfatta din mening. 99mac har ganska beroende tester. MacWorld lite mindre beroende tester. Ingen har i alla fall oberoende tester.

Det är värre än så - jag är anställd för att se till att tidningen inte bara överlever, utan faktiskt frodas Men vägen dit går genom att ha journalistisk integritet och göra en bra tidning. Inte genom att smöra för annonsörer. Både förlagsledning och journalistförbundet är emot allt som liknar textreklam och köpta artiklar av självbevarelsedrift. Tappar en tidning läsarnas förtroende går den nämligen omkull, vilket leder till förlorade pengar och arbetstillfällen.

Jag håller med, och jag hoppas att du lyckas bra med ditt jobb, helt ärligt. Men, jag tycker du förenklar en aning med dom fällor som finns. Eller, rättare sagt, du verkar ha en syn på hur MacWorld lyckas, och en annan syn på hur 99mac lyckas. Man kan ju på samma sätt säga att Bollman och Martin B:s drivkrafter är att ha kul och få 99mac-kollektivets respekt. Skulle dom göra lögnaktiga och köpta tester skulle 99mac sjunka, Björnström bli sur och vi andra redigt förbannade.

ace, jag tvivlar inte på att du är väldigt duktig på vad det nu är du gör, men du förstår inte mycket om hur det går till på en tidning. Vi säljer aldrig några särtryck av enstaka tester. Särtryck görs uteslutande på jämförande tester. Jag antar att det beror på att tillverkarna vill visa att de blev bäst i konkurrens med de andra.

Tack. Jag hade fel. Nu fick jag lära mig något nytt, och i det fallet fanns inte den intressekonflikt jag trodde.

Tja, bläddra du i några MacWorld eller gör en sökning här på 99mac så ser du att vi ofta får kritik för att vi är för kritiska mot Apple och för positiva till pc. Du har rätt så tillvida att man skulle kunna tro att vi förtiger sanningar eftersom det borde gynna oss, men du har fel om du tror att det är vad vi faktiskt gör.

Nu tycker jag du förenklar en aning igen. Jag tror att du är för klok för att förtiga sanningar. Men, själva intressekonflikten (det var ju det som var intressanta) är att dina läsare och annonsörer vill i huvudsak ha positiva nyheter om Mac. Ponera att det finns en objektiv sanning om hur bra Mac är jämfört med PC. Bara för att ni blir kritiserade av det hårdföra Mackollektivet för att ni är för PC-vänliga betyder ju inte att ni är tillräckligt PC-vänliga för att uppnå den tänkta idiotiska absoluta sanningen i fråga. Jag tycker att det har mycket högt nyhetsvärde för MacWorlds läsare att Adobes programkollektion springer cirklar kring Mac på billigare och tystare hårdvara. Jag hoppas också att en 970-Mac skall ändra på saken, och jag kan redan nu tänka mig hur MacWorlds framsida ser ut med nya sexiga Macar och rubriken: Nya Macarna krossar PC!. Men, det skulle förvåna mig om MacWorld har haft någon framsida med titeln. Billig, tyst PC krossar Mac.

TV4-syndromet. Feelgoodnyheter kommer prioriteras högre upp än dåliga nyheter. Måhända har jag ingen aning om hur arbetet går till på en redaktion men jag är inte så korkad så att jag tror att man använder ord som "Nej, vi förtiger den sanningen" när man gör en felprioritering av nyhetsvärdet på grund av en intressekonflikt.

Jag hoppade in i den här debatten efter att min yrkesheder hade blivit ifrågasatt, om än i mycket svepande ordalag. Om du läser det jag skrivit så kommer du också att märka att jag faktiskt aldrig ifrågasatt några tester som gjorts här. Det jag har sagt är att det finns en intressekonflikt, och att det finns trovärdighetsproblem. I praktiken blir 99mac-tester av Speedmanias produkter samma sak som om Macoteket skulle publicera tester på sin sajt - det spelar ingen roll vem det är som gjort dom, för läsaren kommer ändå alltid att undra om det var ett beställningsjobb eller inte.

Jag vet att du och Joacim fick svepande kritik (dock inte av mig) som jag tycker ni försvara er bra emot. Jag reagerade mot att du snabbt gav dig på 99mac i bemärkelsen att du deklarerade att dom per definition inte hade oberoende tester. Samtidigt som du aldrig har erkänt ens en intressekonflikt hos MacWorld. Kanske har du det genom att du inte förnekade intressekonflikten med att vara en facktidning.

Jaja. Vi är bergis ganska sams. Jag tror att du kom i försvarsställning av att för hundraelftegången bli sågad med fotknölarna med svepande elak anklagelser. Jag blev triggad av att du gav dig på "mitt" 99mac.

Lycka till med ert nya forum, det ser bra ut!

Senast redigerat 2003-06-01 00:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711

Jag håller med, och jag hoppas att du lyckas bra med ditt jobb, helt ärligt. Men, jag tycker du förenklar en aning med dom fällor som finns. Eller, rättare sagt, du verkar ha en syn på hur MacWorld lyckas, och en annan syn på hur 99mac lyckas. Man kan ju på samma sätt säga att Bollman och Martin B:s drivkrafter är att ha kul och få 99mac-kollektivets respekt. Skulle dom göra lögnaktiga och köpta tester skulle 99mac sjunka, Björnström bli sur och vi andra redigt förbannade.

Ser du verkligen inte hur det kan uppfattas som att Martin använder 99mac som annonsplank för prylar som han säljer via Speedmania? Retorisk fråga - hade du hört talas om de här produkterna innan de testades av 99macs "oberoende" testlabb?

Nu tycker jag du förenklar en aning igen. Jag tror att du är för klok för att förtiga sanningar. Men, själva intressekonflikten (det var ju det som var intressanta) är att dina läsare och annonsörer vill i huvudsak ha positiva nyheter om Mac.<klipp>

Läs det jag skrev igen. Men för att vara övertydlig - ja, den intressekonflikten finns där. Och nej, vi har ingen trovärdighet om vi skulle testa en pc mot en Mac. Det är ett av skälen till att vi inte heller gör såna tester.

Däremot tror jag att vi har trovärdighet när det gäller att testa Macar mot andra Macar, och skrivare mot andra skrivare. Men när det gäller uttalanden om pc så är det som jag har skrivit på ledarplats ett antal gånger - vi har tagit ställning för Mac. I den meningen är vi inte på något sätt objektiva och påstår oss inte heller vara det.

Men, och det är den springande punkten i hela den här debatten, vi tar också konsekvenserna av det i val av artiklar. Något som 99macs testlabb alltså inte gjort.

<klipp>Jag tror att du kom i försvarsställning av att för hundraelftegången bli sågad med fotknölarna med svepande elak anklagelser. Jag blev triggad av att du gav dig på "mitt" 99mac.

Att gå i försvarsställning är ganska naturligt när man blir angripen. Men för att understryka, jag har respekt för 99mac, jag dissar inte testarna, eller testerna. Det jag säger är att Martin Björnström borde skilja på sina roller som distributör av Mac-produkter och i praktiken ansvarig utgivare för en stor Macsajt. I idealiska fall borde han välja vad han vill syssla med - kan han inte det bör 99macs testlabb avstå från att testa Speedmanias produkter.

Det här är goda råd som jag inte skulle dela med mig av om jag var avogt inställd till 99mac. Att 99mac testar Speedmanias produkter urholkar er trovärdighet. Om ni tappar i trovärdighet, vem förlorar på det? Inte MacWorld i varje fall...

Lycka till med ert nya forum, det ser bra ut!

Tack, kom gärna förbi nån gång.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Nils, du har naturligtvis rätt i att det är en stor intressekonflikt. Som läsare på en community så accepterar åtminstone jag en del inslag av intressekonflikter, men det är ju otroligt viktigt att man i så fall är helt öppen med vem som ligger bakom och hur testen gått till så att man har en möjlighet att bedöma rimligheten i det man läser. Däremot så är ju den hållning som du representerar den enda rimliga för yrkesmässig testverksamhet och journalistik.

Mina fem cent

Det problem som gör att jag engagerar mig i det här, är att jag är väl medveten om kraften i det skrivna ordet. Folk tar det vi skriver på oerhört stort allvar. Svart text på ljus bakgrund blir en sanning för väldigt många människor, helt oavsett vilka brasklappar man väljer att lägga in i början av texten.

99mac har, på gott och ont, blivit stora nu. Man skriver nyheter, man gör tester - det går inte längre att gömma sig bakom att man är ett gäng grabbar som bara gör det för att det är kul. Skriver du "Oberoende testad" (man frågar sig varför det ska behöva understrykas, det borde vara en självklarhet) tar du på dig ett ansvar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 13:31

Jag håller fullständigt med Nils att det är en betydande risk att 99mac oberoende testar Speedmaninaprodukter. På samma sätt som t ex InternetWorld rankar IDG:s sajt mot andra sajter. I båda fallen kan det ju vara journalistiskt motiverat att skriva om produkterna. Men då är det otroligt viktigt att man tydligt markerar beroendet så att läsaren hela tiden har det i bakhuvudet när han läser texten.

Sen är det ju otroligt bra av Nils att engagera sig till den grad att han sitter halv elva på lördagkvällen och skriver inläggen. Jag kan svära på att "Bengt" inte ger honom övertid för det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv

Ser du verkligen inte hur det kan uppfattas som att Martin använder 99mac som annonsplank för prylar som han säljer via Speedmania? Retorisk fråga - hade du hört talas om de här produkterna innan de testades av 99macs "oberoende" testlabb?

Jo! Jag ser det, och har aldrig förnekat det. Det som din och min diskussion har handlat är ditt kategoriska uttalande att 99mac tester inte är oberoende. Jag har förtvivlat försökt förstå om du tycker MacWorlds tester är oberoende. Du har aldrig påstått det, vilket jag tycker du gjorde rätt i. Hade du det skulle jag försökt hävda att du har dubbelmoral.

Att testa ägarens prylar utan att ens nämna att det är ägares produkter är direkt olämpligt. Att bli bjuden på mat och öl av dom man kritiskt skall granska är också olämpligt. Måhända inte lika olämpligt som det första fallet, men vi pratar om grader av olämplighet nu. Som jag sa innan så accepterar jag mer (misstag) hos amatörjournalister än fackpressjournalister. Jag kräver ännu mer av grävande journalister på SVT. Jag har förtroende både för dig Nils, samt bollman och Martin B. Trots att ni (och jag) ibland inte har pudervitt omdöme.

Jag känner mig ganska övertygad om att journalister av typen Janne Josefsson skulle betrakta oss som ryggradslösa djur hela bunten. Men, jag tycker inte vi skall ha dom extermt snäva josefssonlasögonen på oss. Vi skall vara lite mer relaxade när vi ser på varandra.

Läs det jag skrev igen. Men för att vara övertydlig - ja, den intressekonflikten finns där. Och nej, vi har ingen trovärdighet om vi skulle testa en pc mot en Mac. Det är ett av skälen till att vi inte heller gör såna tester.

Däremot tror jag att vi har trovärdighet när det gäller att testa Macar mot andra Macar, och skrivare mot andra skrivare. Men när det gäller uttalanden om pc så är det som jag har skrivit på ledarplats ett antal gånger - vi har tagit ställning för Mac. I den meningen är vi inte på något sätt objektiva och påstår oss inte heller vara det.

Men, och det är den springande punkten i hela den här debatten, vi tar också konsekvenserna av det i val av artiklar. Något som 99macs testlabb alltså inte gjort.

Jag håller med om att det är bättre att ta konsekvensen av att vara partiskt, än att förneka det. Men, för att tjäna några idiotiska virtuella Janne Josefssonpoäng borde det väl vara ännu bättre om man inte var partisk över huvud taget? Typ. Vi skriver nyheter som är intressanta för Macanvändare, oavsett om dom är goda eller dåliga. Detta var inget egentligt seriöst förslag, bara ett försök att belysa det jag menar är en konstant kamp mot bindningar, lojaliteter, jäv och annat. Oavsett hur man gör som journalist (och människa) kan man antagligen göra mer. Det gör en synnerligen exponerad när kan kastar den första stenen, så att säga. Mitt råd är att vi alla skall kritisk granska oss själva, och kasta hemskt lite sten.

Att gå i försvarsställning är ganska naturligt när man blir angripen. Men för att understryka, jag har respekt för 99mac, jag dissar inte testarna, eller testerna. Det jag säger är att Martin Björnström borde skilja på sina roller som distributör av Mac-produkter och i praktiken ansvarig utgivare för en stor Macsajt. I idealiska fall borde han välja vad han vill syssla med - kan han inte det bör 99macs testlabb avstå från att testa Speedmanias produkter.

Jag håller med om att den punkten kommer allt närmare ju större 99mac blir. Jag är kanske lite naiv när jag betraktar 99mac som ett "forum" mer än något annat. Dom ny som surfar förbi ser kanske 99mac på ett annat sätt.

Det här är goda råd som jag inte skulle dela med mig av om jag var avogt inställd till 99mac. Att 99mac testar Speedmanias produkter urholkar er trovärdighet. Om ni tappar i trovärdighet, vem förlorar på det? Inte MacWorld i varje fall...

Dina synpunkter är uppskattade.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-02 08:38

Jag kan berätta en sak. Jag har testat 2 Speedmania-produkter: iMac-uppgraderingen och PCI-mac-uppgraderingen. Troligen var jag naiv eller dum, men jag fattade inte att Björnström skulle kränga prylarna, jag hade faktiskt inte ens koll på att det fanns en firma som hette Speedmania. Jag hade nog en aning om att det här Recycler nog var Björnströms, men Speedmania hade jag inte ens hört talas om. Ni får tro vad ni vill men det är hela sanningen.

Visst sjutton kan man ana intressekonflikten, men man ska ju minnas att vi testare inte har ett skit igen för att skriva upp en produkt. I MacWorlds fall finns ju de där otäcka pengarna inblandade, knappast här. Det enda vi kan få igen för våra tester är ju "cred", och vad vore dummare då än att göra partiska tester?

Ingen här har väl å andra sidan försökt dölja att det är Björnström som ligger bakom Speedmania-produkterna så man kan ju knappast säga att vi för någon bakom ljuset.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711

Jag håller med om att det är bättre att ta konsekvensen av att vara partiskt, än att förneka det. Men, för att tjäna några idiotiska virtuella Janne Josefssonpoäng borde det väl vara ännu bättre om man inte var partisk över huvud taget? Typ.

Jag anser inte att jag är partisk. Jag säger inte att jag tror att Mac är den bästa plattformen, jag har efter att ha vägt för- och nackdelar med Mac kontra Windows kommit fram till att det är så.

Allt det där är dock ointressant för MacWorlds trovärdighet. Vi heter MacWorld och skriver om Mac OS - skälen till att vi tagit ställning skyms av det faktum att vi gjort det, och allt vi säger tolkas därför i skenet av det. Vi uppfattas helt enkelt inte som objektiva, och då spelar det ingen roll hur vi belägger det vi skriver.

Jämför Apples "bevis" för att att Macen är snabbare än pc i Photoshop.

För övrigt anser jag inte att Janne Joseffson är ett journalistiskt ideal att sträva efter, tvärtom. Han hårdvinklar allt, på och ofta över gränsen till att förvränga sanningen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Ingen här har väl å andra sidan försökt dölja att det är Björnström som ligger bakom Speedmania-produkterna så man kan ju knappast säga att vi för någon bakom ljuset.

bollman, ingen skugga över dig. Problemet ligger i hur Björnström ser på sina roller.

För övrigt, att förtiga relevanta fakta är att föra läsarna bakom ljuset, inbilla dig inget annat. I ditt fall omedvetet, i Martins fall medvetet.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 12:14
Citat:

Rubrik på macworld.se:
Succén för forumen fortsätter

Hur var det med val av artiklar och opartiskta vinklingar?
"...är just nu de snabbast växande Mac-forumen i Sverige".
Också en vinkling. 99mac kanske skulle slänga bort alla användarkonton och låta alla registrera sig på nytt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Hur var det med val av artiklar och opartiskta vinklingar?
"...är just nu de snabbast växande Mac-forumen i Sverige".
Också en vinkling. 99mac kanske skulle slänga bort alla användarkonton och låta alla registrera sig på nytt.

Det är ju en tanke förståss.

Men att tidningar och sajter pluggar för egna avdelningar är väl kanske inte så konstigt...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
bollman, ingen skugga över dig. Problemet ligger i hur Björnström ser på sina roller.

För övrigt, att förtiga relevanta fakta är att föra läsarna bakom ljuset, inbilla dig inget annat. I ditt fall omedvetet, i Martins fall medvetet.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Litet påhopp?

Anledningen till att den här diskussionen startade var ju att jag vill belysa problematiken...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Litet påhopp?

Anledningen till att den här diskussionen startade var ju att jag vill belysa problematiken...

Belysa ja, men frågan är om du tänker göra något åt det ?

Det är en sak att du använder 99mac som annonsplank för dina andra projekt men jag håller med Nils när det gäller just tester av produkter som du säljer på 99mac - även om det inte finns något att oroa sig för så skulle exempelvis Datormagazin aldrig kunna testa en dator som vårt förlag tillverkar. Det skulle bara inte fungera eftersom det skulle få samma trovärdighet som när Renaults kundtidning Revue skriver om Renaults nya modeller. Det blir textreklam helt enkelt och det fungerar bara inte, åtminstone inte i mina ögon.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Litet påhopp?

Anledningen till att den här diskussionen startade var ju att jag vill belysa problematiken...

Ähum - MAcaron startade den här diskussionen med följande inlägg:

Citat:

Oberoende testad är väl inte sant?
Speedmania är väl ett Björnström-varumärke.
Passa er så ni inte riskerar trovärdigheten på testverksamheten.

Med andra ord - det var inte du som upplyste medlemmarna om att du driver Speedmania.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Nils,

Kan man skicka in Speedmania-produkter till er för testning? Hanterar ni alla leverantörer på samma sätt, eller hur fungerar det?

Martin splittade en tråd i två delar, varav en blev denna. Så på ett sätt lyfte han fram "problematiken", även om det inte framgick att just han gjorde det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Nils,

Kan man skicka in Speedmania-produkter till er för testning? Hanterar ni alla leverantörer på samma sätt, eller hur fungerar det?

Nej, de som bjuder oss på skumpa får förtur

Skämt åsido så försöker vi i varje utgåva att ha så angelägna tester som möjligt. Det innebär att om det är många som trängs om att komma in, så går de bredaste produkterna först, det vill säga, de som är intressanta för störst antal användare. Det finns som du kanske förstår ingen exakt formell.

Martin har för övrigt redan frågat, och jag har svarat att han är välkommen med en lista över prylar så får vi se vart vi tar det.

De flesta tester vi gör utgår dock från redaktionens och frilansarnas egna propåer till företagen bör jag tillägga. Vi väljer alltså aktivt själva.

Och för de som inte redan räknat ut det - det blir en grannlaga uppgift att förhålla sig till det faktum att distributören av produkten samtidigt är konkurrent till oss. Jag kommer till exempel inte att kunna testa produkterna.

Citat:

Martin splittade en tråd i två delar, varav en blev denna. Så på ett sätt lyfte han fram "problematiken", även om det inte framgick att just han gjorde det.

Det må vara hänt - men debatten borde tagits innan testet och inte tvärtom. Men Martin ska ha heder av att han lyfte upp det till diskussion när det kom upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 11:11

Nu har InternetWorld testat sveriges sajter och kommit fram till att deras egen sajt idg.se är 37e bäst i Sverige. Helt opartiskt testat får vi förutsätta.:)

Jag har en känsla av att testlabbet kommer att "oberoende testa" landets Macintoshforum inom kort

  • Medlem
  • 2003-06-23 18:06

Har med intresse läst igenom tråden. Själv minns jag med förskräckelse ett test i MacWorld för väldigt många år sedan. Testet är preskiberat för länge sedan och jag tror att hela redaktionen är utbytt flera gånger om...men

Testet gällde externa hårddiskar. Ett antal lådor visades upp och redaktören gjorde lite benchmarktester. Problemet var bara att det satt samma Quantumdisk i flertalet av kabinetten. För att få lite stil på kurvorna ritade man ett stympat diagram där man fick intrycket att disken från återförsäljare A var oerhört bra och ÅF-B disken var fullkomligt genomusel. I verkligheten var skillnaderna mellan diskarna så små att det knappt var mätbart. Inte så konstigt då man testade likadana diskar. Testvinnaren var den annonsör med den överlägset största annonsen i tidningen...

Jag har inte läst MacWorld i modern tid, men förutsätter att ni skärpt till er

Lägger in Bollmans kommentar om testlabbet här:

"Sen kommer frågan tillbaka med "risken" att 99macs tester sammanbladas med de företag Martin har intressen i. Frågan var på tapeten förra gången testlabbet var aktivt och frågan lär väl inte försvinna denna gång."

Gammal tråd som Bollman väckte till liv med sin kommentar om mitt eventulla bristande oberoende - lika bra att vi kör öppna kort!

Vad gäller "företag jag har intressen i" menar Bollman troligen Cupertino där jag jobbar som inköpschef och det är inget jag försöker dölja. Som journalist ska man vara fridfull och obunden som få men jag är insyltad i både det ena och det andra.

Speedmania finns inte kvar idag och jag har inte några ägarandelar i Cupertino. Vi har heller inte testat några Cupertinoprodukter eller ens marknadsfört dom här på 99mac genom banners, annonser etc.

Tror inte detta är någon "big deal" idag - jag har nog bevisat min förmåga om att hålla isär olika typer av business. Men det finns säkert någon som tycker annorlunda

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-05-09 19:51

Martin, du vet att jag vet att du inte försöker skaffa "otillbörlig reklam" genom att utnyttja 99mac (haha, hängde ni med där?). Frågan är är ju bara hur resten uppfattar det.
Huruvida du har ägarandelar i Cupertino eller inte tror jag de flesta struntar i. "Guilt by association"!

Bevaka tråden