Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norrköpings Tidningar slänger ut Macarna!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I dagens Pressens Tidning finns en blänkare på första sidan med rubriken "Nu åker Mac och Quark" Norrköpings Tidningar tar steget. Hela koncernen ska byta till Indesign och PC.

Som orsak anges ekonomiska och strategiska beslut. En av anledningarna anges vara att Quark inte kommit med någon Mac OS X-kompatibel version av Quark Xpress. Dessutom anser datachefen Pia Andersson att det rent prismässigt är en bättre lösning med Indesign och PC. En PC för en reporter beräknar hon kostar omkring 10 000 kronor motsvarande Mac kostar 18 000 kronor.

I artikeln nämns också Uppsala Tidning, som inte har några planer i dagsläget att skifta till PC.

De har testat OS X på ett antal burkar och hunnit dra några slutsatser. -Enkelheten är borta. Och eftersom våra användare vill koncentrera sig på annat än datateknik är det ett viktigt argument, säger datachefen Turi Sjödin.

Förmodligen kommer det att krävas en hel del av oss som ska installera operativsystemet för att återskapa enkelheten.

Man får väl hoppas att detta inte är ett trendbrott bland svenska dagstidningar.

Länk till artikeln
Ytterligare en länk i ämnet Apple och Quark

Edit: flyttade upp denna till huvudnyhet /Martin

[ 16 Januari 2003, 13:53: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-16 13:21

Om Apple hade gjort mer för att få OS X att vara vad majortiteten av användarna vill att det ska vara, ett enanvändarsystem, så hade det kanske inte blivit så mycket tjafs.

Hoppas att Apple uppmärksammar såna här saker och gör något för att undvika det.

Vi får se hur länge de finner det ekonomiskt hållbart att producera med PC. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 13:29
Citat:

quote:Om Apple hade gjort mer för att få OS X att vara vad majortiteten av användarna vill att det ska vara, ett enanvändarsystem, så hade det kanske inte blivit så mycket tjafs.

Hoppas att Apple uppmärksammar såna här saker och gör något för att undvika det.

Nja, det är nog inte där skon klämmer. PC-burkar är billigare, så enkelt är det. De tjänar däremot ingenting alls på att gå över till Windows.

Apple måste låta andra tillverkare göra datorer för Mac OS X. De borde också skapa en helt öppen, hårt standardiserad PowerPC-platform för systemet, kanske i samarbete med IBM och Motorola. Anser jag.

Men Pc och Windows är ju Skit! ELLER ??

Det är inte den första tidningen som byter till PC samt att fler tidningar är på väg att byta till PC med kanske Windows HEHE.

Jag vågar hävda att Windows är minst lika stabilt som Os X så länge man inte kör beta program samt spel på datorerna. För det är de som är de stora bovarna i att stabiliteten rubbas i Windows plattformen.
Sen kan man ju begränsa systemet så att stabiliteten blir ännu bättre!

mondo65

Men om någon annan börja bygga Apples hårdvara då är ju risken stor att den kan bli sämre i kvalité samt stabiliteten speciellt om det kommer vara flera olika företag som ska bygga Apples datorer eller komponenter till datorerna.
Nä det där är inte hållbart i längden.!

Apples hårdvara sida är döende enlig min mening.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-16 13:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nja, det är nog inte där skon klämmer. PC-burkar är billigare, så enkelt är det. De tjänar däremot ingenting alls på att gå över till Windows.

Uppenbarligen är det ju där den klämmer.

Att vissa inte inser att det inte är någon ekonomisk vinst att gå över till Windows är ju synd. Men UNT verkar ju ha insett det. För deras del är det ju enkelheten, eller snarare bristen på enkelhet som gör att de inte byter till OS X. Jag vet många andra som tycker precis lika.

Varför leverera ett fleranvändarsystem till en marknad som till 95% (min alldeles egna gissning) är enanvändare? Det skulle vara intressant att se hur många % av OS X användare som använder flera konton aktivt på datorn. Jag lovar att grafiska branschen inte gör det.

Edit: fixade citeringen

[ 16 Januari 2003, 13:39: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Microsoft Windows XP Professional - 2 795 kr Exkl. moms (Dustin)
Mac OS X v10.2 - 1 196 kr Exkl. moms (AppleStore)

Där är skillnaden i pris bara på operativsystemet. Sedan kan man ju lägga till kostnad för utbildningen av personalen också. Tvivlar på att det behövs lika mycket utbildning att byta till OS X som till Win XP...

"Enkelheten är borta. Och eftersom våra användare vill koncentrera sig på annat än datateknik är det ett viktigt argument."
Turi Sjödin, Datachef på Upsala Nya Tidning.

Upplever folk det så? De som jag har hållt lite utbildningar för har inte upplevt OS X som krångligt.

Annorlunda - ja, krångligt - nej.

Kan ni som har lärt upp nya användare i OS X berätta lite om era erfarenheter. Vad är det som os 9 switchare upplever som krångligt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Vi får se hur länge de finner det ekonomiskt hållbart att producera med PC. :rolleyes:

Varför skulle det vara dyrare att producera med PC?

Jag menar med alla krascher och så

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Microsoft Windows XP Professional - 2 795 kr Exkl. moms (Dustin)
Mac OS X v10.2 - 1 196 kr Exkl. moms (AppleStore)

Där är skillnaden i pris bara på operativsystemet. Sedan kan man ju lägga till kostnad för utbildningen av personalen också. Tvivlar på att det behövs lika mycket utbildning att byta till OS X som till Win XP...

I stort sett alla fall så är XP bundlat med datorn när du köper den, så det argumentet håller inte.

Jag förstår att det finns många områden där Mac:en är överlägsen PC´n som verktyg men jag förstår inte varför det skulle vara så när det gäller layout-arbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 13:58
Citat:

quote: Varför leverera ett fleranvändarsystem till en marknad som till 95% (min alldeles egna gissning) är enanvändare? Det skulle vara intressant att se hur många % av OS X användare som använder flera konton aktivt på datorn. Jag lovar att grafiska branschen inte gör det.

Men det är ju precis likadant i Windows 2000 och XP. Dessutom behöver man ju inte skapa fler än ett användarkonto i Mac OS X eller Win2K/XP. På vilket sätt skulle flera användarkonton göra datorn svårare att använda? Det är ju precis tvärt om! Om ett konto blir uppfuckat är det ju bara att kasta det och skapa ett nytt.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 14:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:

Kan ni som har lärt upp nya användare i OS X berätta lite om era erfarenheter. Vad är det som os 9 switchare upplever som krångligt?

Det är ingenting som är krångligt alls. Det är en del saker som är annorlunda, och kan upplevas som krångliga innan man lärt sig dem. OS X är ungefär lika lätt/krångligt som OS 9.x, men OS X erbjuder fantastiska möjligheter i arbetsflöden, kompatibilitet etc. Jag bytte när det kom i mars 2001, och efter en inlärningsperiod så satt det. Skulle aldrig gå tillbaka!

Windows har jag jobbat med sen 1997, då jag med entusiasm och glädje gav det en 100% ärlig chans. Jag jobbar med det 8 h/dag sedan drygt 2 år tillbaka, och det är fortfarande ljusår efter Mac OS i effektivitet, hur bra jag än lär mig det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Microsoft Windows XP Professional - 2 795 kr Exkl. moms (Dustin)
Mac OS X v10.2 - 1 196 kr Exkl. moms (AppleStore)

Där är skillnaden i pris bara på operativsystemet. Sedan kan man ju lägga till kostnad för utbildningen av personalen också. Tvivlar på att det behövs lika mycket utbildning att byta till OS X som till Win XP...

I stort sett alla fall så är XP bundlat med datorn när du köper den, så det argumentet håller inte.

Jag förstår att det finns många områden där Mac:en är överlägsen PC´n som verktyg men jag förstår inte varför det skulle vara så när det gäller layout-arbete.

Och OS X kommer inte bundlat med en ny Mac?

Jag tror inte att det viktiga här är priset på OS:et utan priset för underhåll och support. Jag skulle viljas se en oberoende undersökning där man vägar in alla faktorer.

Sen att jobba i en Windows miljö som kreativ människa är ju som att försöka hitta körglädjen i en skoda. Men jag antar att det mer handlar om personliga preferenser.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
[QUOTE]
Varför leverera ett fleranvändarsystem till en marknad som till 95% (min alldeles egna gissning) är enanvändare? Det skulle vara intressant att se hur många % av OS X användare som använder flera konton aktivt på datorn. Jag lovar att grafiska branschen inte gör det.

Edit: fixade citeringen

[/quote]Tidningen City använder i ett unikt projekt OSX med fler användare läs här!

[ 16 Januari 2003, 14:10: Meddelandet ändrat av: Excelsior ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 14:20

Jag har ett förflutet som kock och kommer inte helt osökt att tänka på föjande jämförelse:

En kock/köks-kniv från IKEA av god kvalitet kan man få för runt under 250:-. Den är snygg, gedigen och vass och fin. Ett helt OK arbetsredskap.

En Global-kniv för kanske 500:- väger lite mindre och är helgjuten, vilket underlättar rengöring samt omöjliggör att den blir "skranglig" med tiden. Den har också ett mycket smalare blad, vilket gör det lättare att skära genom stora köttstycken eller dylikt. Den är även lättare att vässa.

Påverkar knivvalet din effektivitet i arbetet i längden? Påverkar det ditt humör i en pressad situation? Påverkar det risken för arbetskador eller olyckor?

Det krävs lite erfarenhet för att fullt ut uppskatta skillnaderna mellan knivarna. Det krävs 1 år i grundskolan för att fatta att 250:- är billigare än 500:-.

10 mot ett att "Norrköpings Tidningar" har IKEA-knivar i sitt lunchrum!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 14:27
Citat:

quote: En Global-kniv för kanske 500:- väger lite mindre och är helgjuten, vilket underlättar rengöring samt omöjliggör att den blir "skranglig" med tiden.

Global-knivarna kostar väl sisådär en 700 kr och är helsmidda, inte helgjutna, vilket ger dem styrka och flexibilitet. Jag har två stycken. Det är köksknivarnas Rolls-Royce. Bäst helt enkelt.

Om man sitter hela dagarna i Indesign eller Quark så fan spelar det för roll vad OS du kör det i för när du är färdig så sparar du det på en server så är det klart.
Eller ni alla som jobbar kanske sitter och pillar med Os X hela dagarna inte konstigt att jobbet inte då blir färdigt i tid. Eller massa fel dyker upp i tidningarna eller anonserna.
Eller så har ni mycket tid över så att ni kan pilla om kring i Os X för ni inte har något annat att gör.

Det håller inte enligt mig.

[ 16 Januari 2003, 14:28: Meddelandet ändrat av: Hunter78 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Om man sitter hela dagarna i Indesign eller Quark så fan spelar det för roll vad OS du kör det i för när du är färdig så sparar du det på en server så är det klart.
Eller ni alla som jobbar kanske sitter och pillar med Os X hela dagarna inte konstigt att jobbet inte då blir färdigt i tid. Eller massa fel dyker upp i tidningarna eller anonserna.
Eller så har ni mycket tid över så att ni kan pilla om kring i Os X för ni inte har något annat att gör.

Det håller inte enligt mig.

Öh...
Du jobbar inte inom reklam- eller tidningsbranschen va???

[ 16 Januari 2003, 14:34: Meddelandet ändrat av: Fredrik Dolk ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 14:31

Jag kan förstå NT:s situation. Ponera att de ska köpa 20 nya arbetsstationer. Macarna kostar fläsk, det vet vi allihop, så de kollar på vad Dell har för något. Vad de glömmer bort i sammanhanget är arbetsglädjen och produktiviteten.

Citat:

quote: Om man sitter hela dagarna i Indesign eller Quark så fan spelar det för roll vad OS du kör det i för när du är färdig så sparar du det på en server så är det klart.

Jag försöker att samexistera med en PC inne på repron, men den gör det inte lätt för mig och snart kommer en av oss att gå en våldsam och obehaglig död till mötes.

INGEN PC jag stött på är så driftsäker som min hederliga jobb-Mac. Det håller för mig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag kan förstå NT:s situation. Ponera att de ska köpa 20 nya arbetsstationer. Macarna kostar fläsk, det vet vi allihop, så de kollar på vad Dell har för något. Vad de glömmer bort i sammanhanget är arbetsglädjen och produktiviteten.

Och i längden blir de dyrare, räknat på all tid som går åt till krascher, support och service.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 14:40

Ännu ett okunnigt beslut från en dåligt insatt datachef/IT-chef. Luktar muta från leverantör lång väg. ( Jag vet, jag har jobbat i IT-sörjan i 5 år och sett mutresor och prylar dyka upp från ingenstans i IT-chefens knä; - Jag bestämt att vi skall byta leverantör)
Hon är helt enkelt ointresserad av att reda ut om man skall fortsätta på Mac-plattformen, utan klafsar på i i bästa ankdammsstil och gör som alla andra IT-chefer (läser IDG).

Licensfrågan är viktig. Det kostar mycket pengar med Microsoftavtal i huset. Den XP-licens soom ingår i burken kan du glömma. Företaget vill ha in den på sitt avtal, så att de kan tillgodogöra sig supporten på detta avtal. De tar hellre den högre kostnaden av att köpa licensen 2 gånger än att administrera olika licenser. Möjligtvis köper man datorn med Win98 för att hålla nere grundpriset. Att sedan förlita sig på 10.000-kronors-PC för viktiga saker som att få ut en tidning är horribelt. Då skaffar man sig istället PC-arbetstationer för 40.000 istället för en Mac för 20.000..."för nu har vi ju redan bytt system"..aaaaaaaahh!
Det värsta är att när man presenterar detta för en IT-chef går man i ännu hårdare klinch med honom/henne. Varför skall jag få komma till tals som har visat att i princip ett tjänstefel har begåtts.

Windows i grafisk miljö.
Visst, det funkar för enstaka användare som håller ordning på sin egen installation och tungan rätt i mun.
- Varför kan man inte hantera typsnittsvikter?
- Varför kan man inte färghantera?
- Varför kan man fortfarande inte skriva ut i binärformat annat än via AppleTalk (i Windows)?
Detta är ju för #@%¿&?# grundkrav för en grafiker! Jag har hur många kunder som helst som har gått tillbaka till macplattformen i ren frustration. Alla tidningskunder vi har säger rent ut: - Det blir ingen tidning med Windowsbaserad redaktion. Möjligtvis fungerar det hos skribenter och reportrar, som hanterar text till största delen.

Det luktar illa...

Så ni menar att dator som står under ett skrivbord skulle inspirera er till att göra kreativa saker. Har ni hör något mer korkat nä troligen inte.
Vad jag vet så är det Användaren som gör det inspirerat och inte dator som ni mycket sällan ser eller Os X för den delen ni sitter dagarna in och ut i Indesign eller Quark.
Vad kan en dator hjälpa er med att göra så att det blir så mycket mer inspirerat med att vilja jobba eller att jobbet bli bättre.

Alltså det är något av det mes korkade jag har hört det senaste 10 åren.
Så alla som jobbar i Cad är inte kreativa och de får inte någon inspiration till att rita samt komma på nya idéer eller lösningar, för det gör Dator eller Os för dom de bara sitter och tittar på när dator gör allt. HA HA HA

Nu får ni ge er det var urdåligt försök!

Citat:

quote: Hela koncernen ska byta till Indesign och PC.

Detta är inte någon direkt nyhet för mig egentligen. Eftersom Norrköpings Tidningar äger båda våra gotländska tidngar (Gotlands Tidningar och Gotlans Allehanda) så har detta varit på tapeten ett tag nu. Jag vet så mycket att personalen på de båda tidningarna här på ön inte vill ha PC som arbetsdator. De känner inte att de behärskar den helt enkelt.

Frågan är bara hurvida Norrköpings Tidningar väljer att även våra tidningar ska övergå till PC eller inte?Den koncernen är som jag har förstått det ganska stor och många tidningar skulle vara inblandade.

Varför behåller man inte bara Macarna och köper InDesign 2 istället för att helt onödigt köpa nya datorer?

GT (Gotlands Tidningar) har nyligen köpt in ett par st PowerMac QS och den nya PowerMac MDD för Service Redaktionens användning. Så om de nu beslutar att gå över till PC så skulle ju dessa köp vara helt onödiga.

Citat:

quote:De har testat OS X på ett antal burkar och hunnit dra några slutsatser. -Enkelheten är borta. Och eftersom våra användare vill koncentrera sig på annat än datateknik är det ett viktigt argument, säger datachefen Turi Sjödin.

Och de har då kommir fram till att enkeltheten i Windows XP är bättre för någon som använt Mac i sitt jobb innan eller vad?
Det där var dock det sämsta jag har hört, visst, OS X är lite krångligare än OS 9. Men OS X fördelar är att det sällan låser eller hänger sig så som OS 9 hade en tendens att göra.

Citat:

quote:Förmodligen kommer det att krävas en hel del av oss som ska installera operativsystemet för att återskapa enkelheten.

Där har de helt rätt. Nu ska de lära om folk hur datorn fungerar. Hur man gör olika grejer. Istället för command används ctrl för att utföra snabbkommandon. Och det tar tid att vänja sig med det. Det gjorde det iaf för mig när jag bytte från PC till Mac.

Citat:

quote: En PC för en reporter beräknar hon kostar omkring 10 000 kronor motsvarande Mac kostar 18 000 kronor.

Räkna på vad det skulle kosta att bara köpa licens för InDesign till redan befintliga Macar istället. Det måste ju bli billigare. Kan inte bli dyrare.
På detta pris har de troligen inte räknat med all den support som de kommer bli tvungna att ha hand om eftersom Windows har en tendens att göra som det vill ibland.

Citat:

quote:Alltså det är något av det mes korkade jag har hört det senaste 10 åren.
Så alla som jobbar i Cad är inte kreativa och de får inte någon inspiration till att rita samt komma på nya idéer eller lösningar, för det gör Dator eller Os för dom de bara sitter och tittar på när dator gör allt. HA HA HA
Nu får ni ge er det var urdåligt försök!

Eller så går du och provocerar på nåt annat forum, www.gon.nu/forum t.ex., ha en bra dá...

Dagens ekonomiska klimat spelar naturligtvis in också. Tidningarna har det inte lätt, bara ett fåtal går med vinst.

Hade dagens situation sett ut som den under IT-boomen skulle NT säkerligen köpt in Macar, tror jag. Trots 50% (eller så) högre initialkostnad.

Allt handlar om spara pengar nuförtiden. Att beslutet delvis beror på att Quark inte har någon OS X-version ger jag inte mycket för.

[ 16 Januari 2003, 14:49: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-16 14:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men det är ju precis likadant i Windows 2000 och XP. Dessutom behöver man ju inte skapa fler än ett användarkonto i Mac OS X eller Win2K/XP. På vilket sätt skulle flera användarkonton göra datorn svårare att använda? Det är ju precis tvärt om! Om ett konto blir uppfuckat är det ju bara att kasta det och skapa ett nytt.

Oj vad min kritik missade målet.

Det är inte själva möjligheten att skapa konton, utan sättet som Mac OS X (Unix) är uppbyggt som gör det krångligt. Plöstligt kommer saker som rättigheter och behörighet in i bilden. Varför ska man ha olika behörighetsnivåer på sin dator om man är ensam om att använda den? Get it?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Så ni menar att dator som står under ett skrivbord skulle inspirera er till att göra kreativa saker. Har ni hör något mer korkat nä troligen inte.
Vad jag vet så är det Användaren som gör det inspirerat och inte dator som ni mycket sällan ser eller Os X för den delen ni sitter dagarna in och ut i Indesign eller Quark.
Vad kan en dator hjälpa er med att göra så att det blir så mycket mer inspirerat med att vilja jobba eller att jobbet bli bättre.

Alltså det är något av det mes korkade jag har hört det senaste 10 åren.
Så alla som jobbar i Cad är inte kreativa och de får inte någon inspiration till att rita samt komma på nya idéer eller lösningar, för det gör Dator eller Os för dom de bara sitter och tittar på när dator gör allt. HA HA HA

Nu får ni ge er det var urdåligt försök!

Allvarligt talat så låter du jämnt Mac-fientlig i såna här diskussioner. Men det kan vara jag som uppfattar det så.

Man är mer kreativ med Mac OS X. Inte för att det står en Mac bredvid. Så är det inte för mig. Jag gillar att jobba i OS X för jag vet vad det går för. WinXP känner jag mig bara osäker i. Jag sparar hela tiden mitt arbete för jag är så nervös över att det ska hänga sig så att mitt arbete försvinner. Det kallar jag inte kreativt arbete, utan snarare fruktan för att något ska hända.

Som jag skrev så fruktar nästan de anställda på iaf Gotlands Tidningar den dagen de sätter PC-maskiner på deras bord istället för Macar.

[ 16 Januari 2003, 14:47: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Bevaka tråden