Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

popup utan java?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-08 11:48

Hej,

jag vill använda en popup för att förklara ett formuläralternativ.

Är det någon som vet hur man gör det utan java? Jag vet hur man gör det med javascript men jag vill inte använda javascript.

mvh
/hpe

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 12:00

Java är way för komplicerat. Vill du inte använda JavaScript kan du ha en länk som öppnar ett nytt fönster. Det kan ladda en annan sida, väldigt strippad sida, med din förkaring...

<a href="xxx.html" target="_top"

  • Medlem
  • 2006-05-08 12:21

Ja, du har rätt...

menade javascript och skrev java....

Ja, men kan man styra det så att det nya förnstret är litet och inte har alla menyrader etc? Vill inte gärna ha en gigantisk popup som tar över användarens skärm. Iofs blir det lite bättre för mac-användarna men PC användarna är en ganska stor användarbas...

/hpe

Nej då måste du använda Javascript.

target="_top" öppnar ett nytt fönster du kan inte styra det på något sätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 13:58

Precis, med JS kan man bestämma allt om hur fönstret ska se ut.... Det kan vara svårt att göra ngt snyggt utan javascript! Du skulle kunna ha en "hover"-effekt, att en DIV med lite innehåll visas när du för musen över det du vill förklara. Men då är med JS fortfarande...

Det är target="_blank" som öppnar i ett nytt fönster.

target="_top" öppnar "överst" i frame-strukturen.

För att öppna ett nytt fönster med javascript behöver du bara: <a href="link.html" onclick="window.open(this.href); return false;">Länk</a>

  • Medlem
  • 2006-05-08 14:27

tack för alla svar. Jag vet faktiskt hur man gör med javascript. Vad jag var ute efter var en native lösning så man inte stänger ute dem som stängt av javascript. Tycker att allt vad java, javascript och flash är fula avarter då man inte kan vara säker på att de finns tillgängliga. Blir förmodligen en javascript lösning.

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 14:29

Jo, på ett sätt tycker jag också man ska hålla sin sida så clean som möjligt. Den måste ju gå att använda utan JavaScript. Men ibland är det svårt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-08 16:53

Läsen här, gack därefter åstad och skapen:
http://apptools.com/rants/popups.php

  • Medlem
  • 2006-05-08 17:10
Ursprungligen av Danne V:

Läsen här, gack därefter åstad och skapen:
http://apptools.com/rants/popups.php

Tackar tackar!

Ser ut att vara precis vad jag letade efter

/hpe

1
Bevaka tråden