Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken kraschat

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min hårddisk gav upp i veckan, den surrar högt och skivverktyget hittar den inte.
Macoteket sade sig kunna byta. 2000 för en ny hårddisk inklusive arbete var nån sorts prisuppgift de gav mig. har en 12" från dec. 2004.

Det verkar rätt pilligt att byta själv. Vad göra? Är deras offert rimlig?
OBS...det är alltså den interna disken som kraschat.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-26 20:21

Om du inte är van att skruva i datorer så är det inget att rekommendera att ge sig på. iBooken är bland de värsta, värre än PowerBook.
2.000 för disk och arbete är inte dyrt.

Se till att de monterar in en så rymlig hårddisk som du har råd med när de ändå öppnar den.

Ja se absolut till att få den största hårddisken som du tycker det är rimligt att betala för och som du kan tänka dig att du får användning för fram tills du köper en ny. Att lämna in en iBook för uppgradering är inte billigt.

Sedan kan man också pilla i den själv. Det kräver ingen vana av just en iBook eftersom det finns mycket utförliga instruktioner på (har jag för mig) ifixit.com. Det kräver dock lite allmän vana vid att skruva i saker, en välstädad skrivbordsyta, lite verktyg och ett bra ordningssinne. Men kolla på ifixits guider så får du en överblick om vad det handlar om.

Edit: Det skulle visst vara ifixit.com

Senast redigerat 2006-05-08 12:25
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-27 11:28

rickarderik, om du väljer att skruva själv, tala om hur det gick.

Jag har eventuellt tänkt att lägga ett skambud på en 14" iBook med trasig disk.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-08 11:27

Jag citerar mig själv ...

Ursprungligen av filuren:

rickarderik, om du väljer att skruva själv, tala om hur det gick.

Jag har eventuellt tänkt att lägga ett skambud på en 14" iBook med trasig disk.

... och konstaterar att jag nu sitter med nämnda iBook i min ägo.

Jag tror jag fixar att byta disk själv, men var hittar/köper jag en sådan? Det ska visst vara en som heter ”Ultra ATA” om jag fattat rätt. Jag sökte på inwarehouse.se och macoteket.se men de verkar inte ha några sådana.

Trevligt vore också att pylla i ett airport-kort. Kan dessa köpas i efterhand?

Maskinen i fråga är alltså en iBook G4, 900 Mhz.

För säkerhets skull lämnar jag över pillandet till expertisen.
Tack för råden!

Kika på http://buggy.nu . Det du ska ha är en 2,5 tums IDE hårddisk som inte får vara högre än 9,5 mm. Sedan är storlek och hastighet en smaksak. En snabbare hårddisk blir varmare och kan påverka batteritiden negativt. Överföringshastighet och söktid kan undersökas i detalj av den intresserade. Något som kan vara svårt att hitta information om, men som i en iBook kan vara klart intressant är ljudnivån. Om du kan ta reda på vad som sitter i datorn just nu, är det lättare att göra jämförelser.

Ett AirPort-kort kan köpas direkt från Apple eller någon återförsäljare eller begagnat (t.ex. http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97255). Airport är till skillnad från hårddisken väldigt enkelt att sätta i. Det behöver du inte öppna datorn för att göra.

Guiderna finns på http://ifixit.com

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-08 13:25

mrubenson, tack för informationen.

Jag tog en disk på måfå, och blev positivt överaskad över priset på 775 kr inkl. moms.
Jag ska kolla med dem så att de fysiska måtten inte är för stora.

Min iBook 933 Mhz brakade förra veckan. Jag pillade in en 100GB tack vare guiden på ifixit. Djävlar vilket pill. Dessutom var jag tvungen att köpa rätt verktyg. Om ni hittar någon som gör det för 2000 inkl ny hårddisk så är det banne mig värt det. Fast iBooken går som tåget.

Satte in denna disken. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082644

1
Bevaka tråden