Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar Q1 resultatet

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Streaming från Apples finansiella konferens kring Q1-resultatet

Apple kommer onsdagen den 15 januari 2003, kl. 23.00 att direktsända en telefonkonferens kring företagets finansiella utsikter för det första kvartalet år 2003.

Konferensen är främst till för finansiella investerare, och Apple påpekar att det som kommer att sägas i konferensen mest är framtidsutsikter som kan skilja sig från det verkliga resultatet för det första kvartalet.

För att kunna lyssna på webcasten måste du ha QuckTime v. 6 installerad på Macen.

Webcasten börjar:
15 januari 2003

kl. 23.00
(2pm PT/5pm ET)

Lyssna på streamingen här!

[ 19. Januari 2003, 23:37: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Kanske är på sin plats med en ändring och säga att det är klockan 23.00 som sändningen börjar och inte klockan 11.00...

Jag tror inte att dom stiger upp klockan två på natten på Stilla havs-sidan för att ha telefonkonferens...

Citat:

quote: Jag tror inte att dom stiger upp klockan två på natten på Stilla havs-sidan för att ha telefonkonferens...

Det kankse har gått så dåligt så att de måste ha det vid den tiden så att inte så många hör det?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-16 01:39
Citat:

quote: Apple Computer Inc. on Wednesday reported an US$8 million loss or $0.02 per share for its fiscal first quarter 2003 ended December 28, 2002. The company reported that revenues for the quarter were $1.47 billion, up 7 percent from the year-ago quarter, and gross margins were 27.6 percent, down from 30.7 percent in the year-ago quarter. International sales accounted for 43 percent of the quarter´s revenues.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-16 01:41
Citat:

quote: According to Apple the quarter´s results included a $17 million after-tax restructuring charge and a $2 million after-tax accounting transition adjustment. Excluding these non-recurring items, Apple´s net profit for the quarter would have been $11 million, or $0.03 per share.

Inte så illa ändå.

"And unlike what some people might be speculating, I will tell you that we have an increadebly strong pipeline of future products coming."

-- Apple CFO Fred Anderson

När kommer de första grunkorna? Den 25:e? Senare?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MacJake:

Citat:

quote: According to Apple the quarter´s results included a $17 million after-tax restructuring charge and a $2 million after-tax accounting transition adjustment. Excluding these non-recurring items, Apple´s net profit for the quarter would have been $11 million, or $0.03 per share.

Inte så illa ändå.

Problemet är försäljningen. Apple sålde 743000 datorer under kvartalet mot 746000 året innan. Vilket ju kan tyckas vara bra, försäljningen minskade ju ytterst marginellt. Problemet är att marknaden totalt ökade, så Apples andel av försäljningen minskade ytterligare. Och var är alla switchers som vi får höra om hela tiden? Eller är det så att det var switchers som köpte alla 743000 datorerna? Var är då alla uppgraderande Macanvändare?

Alla borde ta en del av sina pengar och sätta igång utvecklingen ordentligt. Utan konkurrenskraftiga produkter kommer försäljningen aldrig att öka.

Vad tycker du Apple ska göra? Problemet idag ligger i prestandan (läs MHz-talet eftersom det är det enda som pc-användare stirrar sig blinda på). Ska Apple köpa Motor-olas processoravdelning? Inte billigt...

De andra teknologierna kommer att användas när de snabbare processorerna kommer, var så säker. med dagens processorer funkar inte snabbare bussar, DDR osv.

Och vad det gäller omsättningen så vet alla macanvändare att varje inköpt Mac har en längre levnadstid än motsvarande pc. Och även om försäljning har minskat med 3000 datorer sedan förra året så betyder ju inte det att det inte existerar några "switchare".

Kanske är det så att de trogna Apple-kunderna visste att det skulle komma något i januari och därför väntade med inköpen?

Tänkte du inte på...

Fakta:
- Försäljningen ökade till 1,47 från 1,44 mdr. dollar förra kvartalet (motsv. kvartal 2001 1.375 mdr. dollar).
- Vinsten blev 11 miljoner dollar före engångsposter(bl a omstruktureringskostnader, efter avdragna e-p förlust 8 miljoner)
- Apples kassa ökade med 125 miljoner till totalt 4,4 mdr dollar.

Fakta från Macnytt

[ 16 Januari 2003, 09:45: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Jag satt och chattade med en man från USA på IRC häromdagen som hade en ganska intressant teori. Han hävdade att varför Apple nu satsar så hårt på mjukvara och köper upp en massa mjukvara företag. Är för att de tänker sluta med hårdvara helt, eventuellt dela företaget i hård och mjukvaru del, precis som Palm gjorde. Han menade att Apple numera har en programportfölj som kan livnära sig själv, utan hårdvaran. Han sa dock att tiden inte är riktigt mogen än. Apple måste först se hur utvecklingen går på PC sidan. Vilka blir de processorer som satsas på där. Det är ju lite osäkert med 64-bitars vara eller inte vara i vanliga persondatorer. Och om de eventuellt ska släppa Mac OS X med alla tillhörande program för PC-burkar så bör det ske efter att den nya standaren trätt i kraft. Han gissade på att en det han talade om skulle möjligt kunna ske om ca 1år dvs Januari 2004.

Skulle inte Apple med sin stora kassa kunna subventionera sina Macar på nått listigt sätt... nu är ju iofs priserna rätt bra men än lägre priser skulle ju sälja fler macar. (Det är iaf min starka övertygelse, när man pratat med folk som ska köpa datorer så tycker dom allt som oftast att dom får för lite för pengarna då dom tittar på MHz o bla bla).

Den mac som just nu är otrevligt dyr är ju PowerMacen.. börjar på 20000 typ. Inte alls ok nånstans. Varför har den blivit så sjukt dyr. Prestandan är ju långt ifrån så sjukt bra.

Saxat från idg.se:
"Sammanlagt sålde företaget 743 000 datorer under kvartalet, vilket är ungefär lika mycket som motsvarande kvartal ett år tidigare. Skillnaden är dock att försäljningen av de dyra Powermac G4 sjunkit med 25 procent. Enligt finanschefen Fred Anderson finns det två skäl till denna utveckling; Den dåliga ekonomin samt att det mycket spridda layoutprogrammet Quark Xpress ännu inte finns för Mac OS X.

? Jag tror många väntar på Quark för OS X innan de uppgraderar, säger han."

Eeeh.. det är inte för att burkarna kostar skjortan och prestandan är usel då.. den tanken har inte slagit Fred Anderson?

Citat:

quote: Är för att de tänker sluta med hårdvara helt, eventuellt dela företaget i hård och mjukvaru del, precis som Palm gjorde. Han menade att Apple numera har en programportfölj som kan livnära sig själv, utan hårdvaran.

Jag tror vi går mot samma utveckling inom databranschen som mobiltelefonerna. Att om några år får du en dator gratis/billigt om du köper en skräddarsydd programvarulicens.

Det som ffa driver på hårdvaruproduktionen idag är alla nya avancerade dataspel och där hänger inte Apple med. För få användare helt enkelt för att det ska vara lönande för spelbolagen att satsa på mac. Räddningen för Apple, tror jag, är att nischa sig ännu hårdare med häftig annorlunda design (kortsiktigt) och avancerade men enkla applikationer för ffa multimedia (långsiktigt). Framtiden ligger i mjukvaran (Microsoft är ju ett levande bevis på detta!)

Det finns en scen i filmen Minority Report där Tom Cruise rusar in på en spelhall och vill ansluta sin motspelares hjärna till nätet. Han får då rådet att gå ner till närmsta järnaffär.

Lite så kommer det att bli med hårdvaran i framtiden, tror jag. Den kommer att vara så vanlig, behändig och så integrerad i allting att du bara behöver gå till närmsta ICA eller Seven-Eleven.

Det man vill ha är ju innehållet – eller hur?

Tja med att Apple skulle vara bara ett mjukvara företag kan väl vara rimligt!
Men om de vill överleva bara på att sälja mjukvara till mac tror jag inte att det skulle se att för ljust för Apple.
Sedan om de säljer mjukvara till pc sidan då kan de ju hjälpa en aning om det gäller mot företag som man kan ha koll på licenserna men knappast mot privat personer där cd brännare finns.
Men sen är det konstigt att Apple har gåt ut med att de tänker dumpa Moto mot antingen IBM eller Intel/AMD.

För min egen del är jag fullständigt likgiltig inför om det är IBM, Motorola eller Intel som tillverkar Apples processor.

För egentligen vem bryr sig vilka som tillverkar det som sitter i burken. Det viktiga måste ju vara att apparaterna gör det de skall göra snabbt, smidigt och utan krångel.

Intel har ju fört en mycket smart marknadsföringskampanj med "Intel inside" och förvandlat processormarknaden till något som påminner om Coca Cola-kiget eller jeansmarkanden (Lee eller Levis...?)
Snart kommer väl folk gå omkring med processorer som statussmycken runt halsen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Tja med att Apple skulle vara bara ett mjukvara företag kan väl vara rimligt!
Men om de vill överleva bara på att sälja mjukvara till mac tror jag inte att det skulle se att för ljust för Apple.

Om du tänker efter så skrev du det där rätt tokigt

Hur ska de kunna sälja programvara till en plattform som de själva har lagt ned? Den existerar ju inte längre! Eller ska de sälja program till gamla datorer? Toppen-affärsidé

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Sedan om de säljer mjukvara till pc sidan då kan de ju hjälpa en aning om det gäller mot företag som man kan ha koll på licenserna men knappast mot privat personer där cd brännare finns.

Varför inte? Det funkar ju på wintel-sidan...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Men sen är det konstigt att Apple har gåt ut med att de tänker dumpa Moto mot antingen IBM eller Intel/AMD.

Det har de aldrig gjort och om jag har fel så vill jag gärna se den pressreleasen

[ 16 Januari 2003, 15:29: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Saxat från idg.se:
"Sammanlagt sålde företaget 743 000 datorer under kvartalet, vilket är ungefär lika mycket som motsvarande kvartal ett år tidigare. Skillnaden är dock att försäljningen av de dyra Powermac G4 sjunkit med 25 procent. Enligt finanschefen Fred Anderson finns det två skäl till denna utveckling; Den dåliga ekonomin samt att det mycket spridda layoutprogrammet Quark Xpress ännu inte finns för Mac OS X.

? Jag tror många väntar på Quark för OS X innan de uppgraderar, säger han."

Eeeh.. det är inte för att burkarna kostar skjortan och prestandan är usel då.. den tanken har inte slagit Fred Anderson?

Det ligger säkert en hel del i vad Anderson säger!

Jag kan gissa att många kör G4/Dual G4-maskiner med OS 9.x + QuarkXPress.

Företagen vet att det inte är värt att skaffa nya PowerMac G4 då dessa hinner bli gamla då QuarkXPress för OS X lär kräva ännu mer av datorerna.

Att det inte köps så många PowerMac G4:or från Quark-användare beror nog inte på priset. Nån 1000-lapp hit eller dit spelar ingen roll.

Men noterbart är att det bara såldes ca 150 000 st PowerMac G4 mot tidigare ca 250-300 tusen per kvartal!

Hade burkarna prissänkts under kvartalet hade nog burkarna sålts lite bättre! Men Apple sänker tyvärr normalt inte priserna efter ett par månader förutom i undantagsfall...

Jag tror att försäljningen varit låg pga:
- QuarkXPress för OS X saknas
- Dåligt rykte pga högt buller
- Utebliven prissänkning på burkarna under kvartalet.
- Dåliga världsekonomin

Jag tror nog att PowerMac G4 kommer säljs åter igen över 200 000 exemplar när Apple får några av dessa punkter fixade. Vissa saker kan Apple själva påverka (pris och buller). QuarkXPress kan Apple inte påverka så jättemycket. Världsekonomin lever i sin egen värld och Apple kan bara hoppas

Varför ska man köpa en PM G4 som kostar det dubbla mot en iMac om man ska sitta o layouta?

priset är och förblir(verkar det som) ett problem för att köpa Mac. droppa priserna rejält och ta en större marknadsandel vore nog smartare. men apple verkar ju inte vara för smarta när det gäller det... *suck*

/D

1
Bevaka tråden