Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

någon som precis köpt en mbp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 16:24

Ok, mitt förtroende för Apple är inte särskilt högt i dagsläget, men hur man än vrider och vänder på det så kommer jag aldrig bli samma människa igen om jag köper något annat.

Så, är det någon som köpt en MBP nyligen, och ska man räkna med att få alla problem som nämns på forum? Framförallt pipet oroar mig, men också värmeutvecklingen. Det verkar som att "alla" har det, eller iallafall en alldeles för stor del för att man ska våga hoppas på att få en utan problem.

Så, ni som fått macbooks senaste dagarna, hur har dom fungerat?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 17:11

Fungerat perfekt för min del. Inget pipande men en viss värmeutveckling. Det är dock inte alltför farligt - jag har ändå valt en 7200rpm hårddisk. Grymt bra dator!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 17:59

Jag hade tänkt beställa macbook när den kommer. Men nu börjar man ju undra hur mycket apple har satsat på kvalitetskontroll!!! Vågar man köpa en mac? De tar ju ändå mer än konkurrenterna för samma prestanda!

Ursprungligen av ALi:

Jag hade tänkt beställa macbook när den kommer. Men nu börjar man ju undra hur mycket apple har satsat på kvalitetskontroll!!! Vågar man köpa en mac? De tar ju ändå mer än konkurrenterna för samma prestanda!

Man kan ju vända på saken.. Köper du nåt annat så är de ju riktigt rat man får, o de vet man
Sen får man ju ratigt OS också.. Väljer du mac är ju iaf OS'et ett säkert kort.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-07 18:01

Min ersättningsdator ankommer troligen imorgon, ska granska den noga. Återkommer med resultatet..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 12:36

En V17 anlände idag. Den har både missljudet, alldelles för hög temperatur, en död pixel och och kasst tangentbord. Tangentbordet hade till synes samma defekter som förra maskinen, får mig att börja misstänka fabrikationsfel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-08 14:42

fy f**. alla som försöker säga att endast en liten procent har dessa problem, hurkommer det då sig att många på forum man läser betar av flera datorer på rad med samma problem? känns som det är större chans att få en defekt än en fungerade. "the 30.000 kr gamble"

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-05-09 14:19

jag kommer iaf. inte beställa min MBP före problemen är lösta, men det känns inte som att det borde dröja så länge med tanke på all uppståndelse som blivit.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-09 15:42

Jag fick min MacBook utbytt för någon vecka sen pågrund av många fel (W86127...), mest jobbigt att den startar i stängt läge och att den ibland inte gick att väcka från vila.

Min nya har flera av samma problem: (W86155...)
•Pip. Fixas med en liten patch (som suger lite batteri)
•Taffligt sammansatt, skruvar är inte ordentligt idragna vilket resulterar i glapp. Tangenter sneda.

Men jag anser ändå att jag har en bra dator, ovansående ser jag bara som mindre defekter.

Jag sitter på min andra nu (W86134), och denna har pip-ljud och blir skapligt varm emellanåt. Men jag orkar inte bråka mer om det förrän det börjar dyka upp exemplar som inte trilskas, ingen vits att få nya datorer med samma problem hitskickade hela tiden. Men jag håller koll på hur läget utvecklas.
jag är grymt sugen att öppna den och kolla hur kylpastan ser ut, men jag är feg.

Annars, sjukt grym maskin, det går FORT att jobba med den.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-09 20:48

W86170, en 15'' 2,0 Ghz.
haft den några dar nu.

PIP/Whine-ljudet: finns, men QuietMBP får den helt tyst (skillnaden i CPU-belastning är bara runt 5% jämfört med normal drift)
Och det där råmandet, som bara hörs när det är helt tyst tycker jag bara låter trevligt. En liten kossa som ibland råmar på någon äng, några hundra meter bort.. typ.

Den blir varm..: men ligger ändå under 60 grader på CPU'n vid normal drift, så nej. Inga brännskador får man heller. (Testar Speedit kernelextension och CoreDuoTemp just nu) Normal drift innebär också att CPU:n går ner i 1,5 Ghz, vilket lär vara densamma för 1,83 Ghz-modellen.

Skruvdragning/sammansättning: Verkar helt okej på min. Kanske har att göra med att den är extrautrustad med både 2 G Ram och 120 G HD:n. (Kanske blivit öppnad med andra ord)

Tangenter: Nej, ser bra ut. (Är det några speciella tangenter som är sneda?)

Kanske lämnar in maskinen när jag vet att de fixar allt. Som med nya bilmodeller ungefär.. första servicen får fixa allt fabriken missade.

Senast redigerat 2006-05-09 21:09

Min MBP 15 / 2.0 är en vecka nu och den är fullt jämförbar med min PowerBook G4 15 / 1.5 vad gäller värmeutveckling, batteritid och kvalitet på konstruktionen. Faktum är att MPB framstår som något bättre i hur den är ihopskruvad + kvalitet på tangentbordet. Pipet känner jag igen, men det är inte värre än motsvarande pip på PowerBook:en, som jag vant mig vid.

Den avgörande skillnaden är att MacBook:en är såå mycket snabbare

Jag är i stort sett nöjd med min MBP förutom det ökända pipet som stör mig när jag kör på batteri. Jag har fått byta strömadaptern en gång men det var fel på den och inte på datorn...

Fick min nya MBP igår. Allt funkar och är välbyggt - otroligt skönt. Om den också hade strulat så hade jag nog gått över till PC-sidan och köpt en IBM/Lenovo eller en HP.

Det enda jag inte hunnit kontrollera är värmeutvecklingen.

Ursprungligen av mac-tias:

Fick min nya MBP igår. Allt funkar och är välbyggt - otroligt skönt. Om den också hade strulat så hade jag nog gått över till PC-sidan och köpt en IBM/Lenovo eller en HP.

Det enda jag inte hunnit kontrollera är värmeutvecklingen.

Piper den vid batteridrift då?

Ursprungligen av Rickard A:

Piper den vid batteridrift då?

Inte vad jag hört. Ännu...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-13 21:15

värmen? Ni får gärna skicka in lite statistik till en sida jag bidrog till att starta.

http://mbpro.info/

1
Bevaka tråden