Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ständigt snurrande fläkt i ministack pga värme från minin

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 15:45

Hej

Jag har investerat i ett http://www.newertech.com/ministack
i vilket jag har satt in en http://www.itbutikken.se/i/88880/1.htm

Blev dock lite besviken när jag väl hade monterat hd och fått igång alltihop ihopkopplat med min mini.

Dels så orsakar ministacken ett lågfrekvent brummande i kombination med bordet den står på. Inte mycket att orda om kanske, utan är väl upp till mig att komma på att bra underlag att ställa alltihop på. Får väl även leva med att seagaten väsnas lite mer än hd`n som sitteri minin. Ganska logiskt.

Problemet jag dock har (och som jag hoppas ngn här kanske kan hjälpa mig med) är att när jag har den externa disken stående under min mini så går fläkten igång löjligt fort. Värmen från undersidan av minin snappas upp av temperatursensorn i ministacken och får fläkten i ministacken att gå igång och sedan snurra på i stort sett oavbrutet. Vilket har resulterat i att jag nu har dator och extern hd stående bredvid varandra... inte riktigt tanken med ett ministack...

Hade jag vetat detta från början så hade jag investerat i ett kabinett som står på "Höjden" bredvid. Nu tar det mest plats. och dyrt var det också...

Någon som råkat ut för samma sak och löst det på en smart sätt?

Undrar även vad som är normal temperatur i en hd. Jag kör temperature monitor på seagaten och den ligger runt 39-40 grader konstant. (förutom när den stått i vila längre tid.) Normalt?

mvh

Det går väl att ställa ministacken på höjden med?

Sen har jag för mig att anledningen till att man inte ska ställa prylar på mac minin är att mottagningen för airport och bluetooth blir sämre, inte på grund utav värmen. (även om det säkert påverkar temperaturen med.) Om du inte har så dålig mottagning så kan du ju alltid ställa disken ovanpå.

Ta det inte för 100% säkert bara, jag kan minnas fel.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 16:03
Ursprungligen av irrelogical:

Det går väl att ställa ministacken på höjden med?

Sen har jag för mig att anledningen till att man inte ska ställa prylar på mac minin är att mottagningen för airport och bluetooth blir sämre, inte på grund utav värmen. (även om det säkert påverkar temperaturen med.) Om du inte har så dålig mottagning så kan du ju alltid ställa disken ovanpå.

Ta det inte för 100% säkert bara, jag kan minnas fel.

Jo tanken har slagit mig att ställa disken ovanpå minin. Men det är ju inte riktigt lika stiligt... (vilket är ett av skälen att skaffa en mini överhuvudtaget...)

Men visst det är helt klart ett alternativ. Har dock inte testat ännu hur det skulle påverka mottagningen på min airport och blåtand. Helst vill jag dock lösa det på nåt annat sätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 16:05

Kanske att man kan lägga en aluminiumplatta emellan datorn och stacken? Vad tror ni, skulle det leda bort värmen och dämpa den Eller skulle den enbart förstärka värmen och göra problemet värre? Jag har testat att lägga 3 möbeltassar ovanpå varandra i varje hörn under minin för att få lite avstånd mellan (gav ett mellanrum på dryga centimetern). Men det hjälpte inte.

Känns ju lite som att hela stacken är felkonstruerad?

1
Bevaka tråden