Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express försvinner vid hög belastning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 09:22

Jag har sökt på forumet, men inte hittat någon tråd som kan förklara mitt problem. Min PB G4, 1.67 GHz tapar vid hög nättrafik kontakte med AirPort Express. Ingen signal, namnet på nätverket dyker inte heller upp i listan. Det enda som hjälper är att starta om datorn. Jag blir galen, vad är det som händer? :eek:

Igårkväll hände detta 5-6 gånger.

Det låter som samma fel som drabbade många ägare av iBooken som lanserades i somras. Det tog Apple 4 månader, men till slut kom en mjukvarufix som löste allting. Dock var detta fel specifikt för iBook så vitt jag vet...

Vad kör du för version av systemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 16:28

Jag kör 10.4.6 idag, men felet har jag haft sedan jag fick burken i slutet av november. Jag blir fullständigt galen. En ytterligare detalj är att man vet när det är på gång att hända, för då börjar musen och alla andra aktiviteter att lagga. Det är liksom bara att starta om direkt.

Det låter exakt som felet jag och många andra hade. Se mer i min tråd om detta så kanske du känner igen symptomen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-06 10:50

Det du beskriver i den andra tråden ÄR exakt de problem jag upplever. Och precis som du skriver har jag 1 GB extra installerat. Suck! Får väl ta och ringa Apple i veckan

Ah, ja då var det som jag misstänkte. Det udda är att jag bara trodde iBook-ägare var drabbade. Men ännu mer udda är ju att vi iBook-ägare har fått en lösning för detta sedan november om jag minns rätt. Därmed borde ju felet, om det uppstått i PowerBook, också vara fixat tycker man.

Jag vill minnas att det handlade om att iBook-modellerna från förra sommaren var de första som hade ett integrerat wifi/bluetooth-kort i sig och det var detta som orsakade problemen. Så om du har samma kort i din PowerBook (och det tror jag - men jag har inte kollat upp om det stämmer) kan det möjligen vara en förklaring till att du får samma problem. Men det förklarar däremot inte varför mjukvarufixen inte hjälper dig.

Observera att själva fixen kom i form av en fristående uppdatering, inte som en systemuppdatering. Har du möjligvis avstått någon AirPort-relaterad uppdatering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 11:11

Hm, ska kolla. Är inte helt säker på rak arm. Tack för tipset!

Jag vet inte om jag har drabbats av samma problem på min 12' PB (köpt maj 05) men nätverket har varit väldigt instabilt på sistone.

I min förra lägenhet flöt AirPort (och express) på utmärkt. Det var det enda trådlösa nätverket som fanns tillgängligt där. I min nya lägenhet finns det däremot ungefär 6 trådlösa nät, alla sänder på olika kanaler och jag har ställt in min AirPort Express att sända på en icke upptagen kanal. Problemet är att efter ett tag så tappar datorn anslutningen och man får antingen starta om eller vänta orimligt länge förrän nätet kommer tillbaka. Jag sökte runt lite på Apples hemsida om felet och hittade flöjande länk: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=382155&tstart=0

Jag har försökt att göra det som står där men inte lyckats tillfredsställande så nu undrar jag om någon har ett liknande problem och i.s.f. har lyckats lösa det, antingen med den metoden som länken beskriver eller hittat någon annan lösning.

1
Bevaka tråden