Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonos Multi Room Music Player

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har ni läst om Sonos Multi Room Music Player? Den ser riktigt intressant ut! Har redan AirPort Express hemma, men kommer den här ut och håller vad den lovar så blir det till att uppgradera. Ett riktigt snyggt system, riktigt maccigt måste jag säga.

Fjärrkontrollen som styr systemet, visar kommande låtar och skivomslag mm.

Basstation (förstärkare) 2 x 50W och trådlöst nätverk.

1199$ för 2 st stationer och en fjärrkontroll.

Mac OS X och Win Xp kompatibel.

Vad tror ni? Flipp eller flopp?

/Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jo, faktiskt. I augustinumret av Digital Home Magazine, en brittisk tidning som är rätt cool, skrev de om den. På samma sida var också en bild av en iPod mini och det var slående hur fjärrens hjul var hyfsat likt iPodens...

Men annars verkar det ju rätt fräckt. Ganska mycket pengar dock. Men hade jag råd så...

Nu levereras systemet äntligen (inte för att jag har råd, men ändå... )!

MacNN: Sonos ships Sonos Digital Music System

Ursprungligen av Adrian B:

Nu levereras systemet äntligen (inte för att jag har råd, men ändå... )!

MacNN: Sonos ships Sonos Digital Music System

Jag har råd ( ) men vet inte om den går att få till Sverige? Någon som vet vart man kan beställa den till Sverige?

/Stefan

Designtechnica har recenserat systemet nu (vilket både Engadget och Gizmodo skrivit om):

Läs recensionen: Sonos Digital Music System

I korthet så gillar dom det. Deras sammanfattningen: Sonos has nailed it. Without the need for expensive custom installation or drilling through walls, you can have far-reaching multi-room audio and fast access to your digital music, all from a no-brainer controller. The sound quality was as good as I could expect, given that I store music on my hard drive at varying quality levels. High bit-rate recordings sounded terrific on both my speakers and the supplied Sonos pair. The system is compatible with the four digital music formats: MP3, WMA, AAC and WAV files.

At a $1,200 buy-in price for two ZonePlayers and a controller, the Sonos Music System isn’t cheap. Additional ZonePlayers are $499 each and controllers are $399 each. A bundle (speakers included) lists for $1,499.

But you can start small with this system and add on as you need to. The Sonos is an impressive digital-age multi-room music system that gives you room to grow.

Nu är en macversion pågång av Sonos mjukvara som tidigare bara funnits för Windows (och som enligt artikeln är ett väldigt populärt sätt att styra Sonosanläggningar):

Playlist: Sonos preps Mac version of Desktop Controller

Se även deras recesion: Review: Sonos Digital Music System

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-06-14 18:02

Väldigt sugen på detta system men det är som sagt ganska dyrt..Någon här som köpt ett redan?

Undrar om det programmet hämtar biblioteket från iTunes, vore smutt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Undrar om det programmet hämtar biblioteket från iTunes, vore smutt.

Om du följer länken till Playlists recension som jag länkade ovan så hittar du detta:

The User Guide also claims that the Digital Music System “can access playlists created using iTunes and Windows Media Player. In addition, any playlist saved in M3U, WPL and PLS formats are also supported.” Although I would have appreciated the ability to export my iTunes playlists in order to access them from the Sonos controller, I unfortunately wasn’t able to get this feature to work. I’ve asked Sonos for clarification on this feature and will update this review accordingly.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 10:53

Är det någon som vet om man kan använda en Airport Express som trådlös brygga? Det känns ju lite segt att den första enheten måste vara kopplad till nätverket via ethernet. Sonos själva skriver på sin hemsida att denna typ av funktion stöds inofficiellt, men man har bara listat ett par olika trådlösa stationer varav det bara är en Linksys-enhet som verkar funka.

Jag var och fingrade lite på en Sonos-fjärr i torsdags på Best Sounds på Odengatan i Stockholm om jag minns namnet rätt (dan efter 99macs trevliga femårsfest) och den var väldigt trevlig. Kändes lite mera gummiaktig än jag väntat mig, men det kanske är en vanesak. Hade jag pengarna, vilket jag inte är i närheten av att ha idag, skulle jag nog inte tveka att slå till på ett system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-06 10:46
Ursprungligen av Adrian B:

Jag var och fingrade lite på en Sonos-fjärr i torsdags på Best Sounds på Odengatan i Stockholm om jag minns namnet rätt (dan efter 99macs trevliga femårsfest) och den var väldigt trevlig. Kändes lite mera gummiaktig än jag väntat mig, men det kanske är en vanesak. Hade jag pengarna, vilket jag inte är i närheten av att ha idag, skulle jag nog inte tveka att slå till på ett system.

Jag kan varmt rekomenderta systemet. Och det blir på något vis bara bättre ju mer man använder det. Nu har ju Sonos släppt ZP-80, en enhet utan inbyggd förstärkare, men med digital ljudutgång och till ett lägre pris. Även om fjärren är ganska smutt så använder jag i alla fall mest datorn som fjärrkontroll. Oavsett så rekomenderar jag Sonos!

Jag är riktigt inne på Sonos, särskilt nu när de släppt ZP-80. En ZP-80 till stereon och en med förstärkare till sovrum och kök. Kör med airPort Extress nu, men den är ju ganska begränsad då det gäller fjärrkontroll.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-06 15:21
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag är riktigt inne på Sonos, särskilt nu när de släppt ZP-80. En ZP-80 till stereon och en med förstärkare till sovrum och kök. Kör med airPort Extress nu, men den är ju ganska begränsad då det gäller fjärrkontroll.

//Stefan

Jag kan inte nog betona att det som initialt kan upplevas som en ganska saftig investering, i alla fall för mig, mer och mer känns som en av de bästa investeringarna jag har gjort. Jag lyssnar på musik mer nu än förut, jag lyssnar framförallt på mycket ny musik eftersom jag nu har tillgång till internet-radio inte bara i datorn. En ZP-80 får bli nästa inköp, då frigörs en ZP-100 som idag står kopplad till stereon… och vips har man skön musik i köket också! Det är som knark

Ja, man blir ju inte mindre sugen när man läser så positiva erfarenheter.... Fast det är helt bortom min ekonomiska horisont för närvarande.

Stefan: Att du inte fortfarande köpt detta, det var ju snart två år sedan vi började snacka om det...

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, man blir ju inte mindre sugen när man läser så positiva erfarenheter.... Fast det är helt bortom min ekonomiska horisont för närvarande.

Stefan: Att du inte fortfarande köpt detta, det var ju snart två år sedan vi började snacka om det...

Hehe ja förlåt..

Köpte en AirPort Express i väntan på att Sonos skulle släppa sina produkter i Europa. Men nu är det dags! Har klarat mig bra, men nu skulle det vara schysst att få ljud i fler rum och kunna sköta det på ett smidigt sätt.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-06 17:01

Det enda som är sugigt (och det är verkligen RUGGIGT sugigt) är att man inte kan spela låtar köpta på iTunes eftersom Apple inte vill släppa sin kryptering till andra tillverkare. Den enda lösningen är att rippa om låtarna.

Jo, jag förstår att det suger. Men det är som sagt inget man kan lasta Sonos för, det är ju Apples fel till 100 procent. Ett av skälen till att jag fortfarande köper CD-skivor och rippar själv istället.

Tom's Hardware har tittat närmare på nya ZP80:

The ZonePlayer 80: A lower-priced option for Sonos fans

På det hela taget är recensenten mycket imponerad och nöjd med systemet. De två stora nackdelarna är priset (ingen överraskning) och att det inte kan spela upp DRM-skyddat material (vilket inte är Sonos fel - men däremot Sonos problem).

Ytterliggare ett lysande exempel på varför Apple verkligen borde licensiera FairPlay istället för att vara så tjurskalliga. Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa musik från iTMS förrän Apple gör det.

1
Bevaka tråden