Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten snurrar för fullt efter minnesuppgradering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-05 19:19

Hej,

Jag har precis fått tillbaka min Mac Mini från Macoteket efter att ha uppgraderat den till 2GB minne. När jag skickade den till dem var den knäpptyst men nu går fläkten i full hastighet hela tiden.

Är det någon inställning som kan göras för att få ner hastigheten igen eller har de ställt till det på Macoteket? Någon som har varit med om liknande?

Tacksam för svar. // Leif

  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 19:31

Jag kan tänka mig att de glömt den lilla sladden till temperatursensorn. Glömmer man den går fläkten alltid för fullt. Kör Apple hardware test som du fick med datorn så borde den indikera det.
Hjälper knappast problemet men det är kul att veta.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-05 20:43

Tack för det snabba svaret mikotekniko.

Skulle tro att du har rätt. Får ett felmeddelande när jag kör Hardware Test (4SNS/1/40000000: 'TAOP'). Kör även iStat Pro och det finns ingen indikering överhuvudtaget i fälten Temps och Fans.

Jaja, då är det bara att skicka tillbaka den igen då för det är ju inte helt lätt att komma in i den. Jag blir bara så "trött" när de inte ens kan starta upp den för att kolla att den är ok innan de skickar tillbaka den...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 21:16

Var inte för arg på dem. Det är väldigt lätt att göra det misstaget... jag vet!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-05 22:16

Jo, det kan jag förstå. Men det förvånar mig lite att de inte startade upp datorn för att kolla att de nya minnena var okej. Då hade de ju upptäckt att fläkten gick för fullt också. Slarvigt tycker jag.

Och så är det ju alltid så när man har fått en ny pryl att man inte vill vara utan den en sekund så det känns lite surt att behöva skicka iväg den igen i nästa vecka.

Jag kan dock meddela att skillnaden mellan att köra den med 512MB och 2GB internminne är stor. Nu går t.o.m. Adobeprogrammen (emulerade) hyfsat fort.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-06 11:06

På min mini syns inte temp eller fläkt i iStat pro alls, har det funkat för dig innan?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-06 16:12

oscar89 du har rätt. Det har inte synts tidigare på min maskin. Jag tog bara för givet att det hade gjort det.

Nu har jag i alla fall fixat felet själv så nu är Minin tyst igen. Efter att ha letat runt lite så hittade jag instruktioner för hur man skulle ta sig in i datorn och med hjälp av en spackelspade och lite jävlaranamma så gick det. Mycket riktigt så var det en kabel som var lös.

Det syns ingen info i iStat om Temp eller Fläkt så det är nog så det skall vara.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-06 16:44

Gött att det löste sig.

Det är ingen som vet om det finns nåt program som kan visa temperaturen på nya minin? Jag har testat ett men det visade bara hårddiskens temperatur.

1
Bevaka tråden