Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man gå förbi krypteringsskyddet på en PDF?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,

har laddat ner några blanketter från Skatteverket i PDF-form. Då vill man ju naturligtvis även skriva in informationen direkt i datorn istället för att skriva för hand! Men se det går inte, för deras PDF-filer är krypterade!

Nu har jag provat alla tänkbara alternativ utan att lyckas med att gå förbi skyddet. Nästa variant är att ta en skärmdump och mecka med den, men det blir ju inte perfekt...

Min fråga är därför; Går det att gå förbi skyddet på något sätt?

Svarar min egen fråga:
Öppna filen i ColorSync-verktyg (Program/Verktygsprogram/)
Spara som...

Klart!

Lösenordsskyddade PDF-filer som tillåter att du öppnar filen för läsning bygger egentligen inte på någon avancerad krypteringteknik, utan på att klient-programmet som öppnar filen respekterar lösenordsskyddet. Det är ungefär som att du ger hemnycklarna till någon och talar om att de inte får gå in i vissa rum.

Krypterade PDF-filer, till vilka du inte har öppningslösenordet är en helt annan femma - såna öppnar du inte med några colorsync-verktyg, utan de är lika svårknäckta som alla andra krypteringsformer baserade på samma krypteringsteknik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 09:36

Jag har inga problem att fylla i Skatteverkets blanketter med Acrobat. Går hur bra som helst.

Janne

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-24 19:25

Jag har ett liknande problem. En PDF (bokkapitel för en kurs) av tio-hundratals som jag har är av någon anledning lösenordsskyddad, varför det inte går att jobba i den i Preview.

Vad göra?

Ursprungligen av boris91:

Jag har ett liknande problem. En PDF (bokkapitel för en kurs) av tio-hundratals som jag har är av någon anledning lösenordsskyddad, varför det inte går att jobba i den i Preview.

Vad göra?

För mig funkade PDF Unlock kanon!
Download PDF Unlock for Mac - Unlock password-protected PDF files. MacUpdate.com

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-28 08:05

Denna onlinetjänst har jag använt någon enstaka gång.
PDFUnlock! - Unlock secured PDF files online for free.

1
Bevaka tråden