Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag mer Ram?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 18:03

Hejsan! Jag har en, eller min kompis har en IMac med Intelprocessor med 1 GB Ram. Jag kör Aperture och Photoshop CS 2 på den och det fungerar ganska bra. Aperture flyter på bra och Photoshop funkar väl okej men det är väl sånt man får ta när det körs i Rosetta.

Problemet är när man är inne i Aperture och skickar bilderna till Photoshop. Då går det sjukt långsamt. Sen när man väl är inne i Photoshop så går det väl okej men ändå ganska långsamt. När man sedan sparar filen och går tillbaka till Aperture börjar det krångla lite. Då går det sjukt långsamt igen och det går knappt att använda datorn.

Jag tänkte kanske att 1GB ram inte räcker till. Rosetta ska ju tydligen behöva en del ramminne och Aperture är ju ganska krävande.

Vad tror ni?

Öppna Aktivitetshanteraren och se hur många page outs du har.

Har du 0 har du tillräckligt med minne. Page outs innebär att datorn har varit tvungen att swappa hårddiskutrymme, och du borde skaffa dig mer minne.

Givetvis blir man aldrig helt av med pageouts men har du flera hundra tusen vore det bra med mer minne.

Någon som vet ungefär hur många pages in/out är acceptabelt om man vill ha hyffsad respons i OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-03 18:22
Ursprungligen av C_Strandberg:

Någon som vet ungefär hur många pages in/out är acceptabelt om man vill ha hyffsad respons i OS X?

Siffrorna som visas är antalet swapin/out som skett sedan systemet bootades, vilket tyvärr inte säger speciellt mycket.

Det du vill veta är hur många som sker per sekund, och det verkar Aktivitetskontroll glömt att visa på ett bra sätt. Du får försöka uppskatta det själv.

Ett annat problem är att (jag tror, rätta mig om jag har fel) den siffra som visas räknar både hårda och mjuka pagefaults. Ett mjukt pagefault är då en process behöver en minnessida som redan finns någonstans i RAM. I detta fall behöver OSet endast ändra i page table och programmet kan fortsätta. Ett hårt pagefault betyder att man blir tvungen att läsa från disk.

Det man i första hand vinner på med mer RAM är att mer data kan ligga kvar i minnet och man därigenom kan undvika mycket långsamma diskaccesser.

Ett alternativt tillvägagångssätt kan vara att titta på diskaktivitet då du byter program. Om det är hög aktivitet borde mer RAM hjälpa. Om disken knappt rör sig tror jag inte att mer RAM spelar någon större roll.

Photoshop brukar ju alltid må bättre av mer minne. Vill minnas att jag läste ett test i Mikrodatorn med en bärbar med 1 GB+ minne som gav extra skjuts i PS. Hänger väl på hur stora bildfilerna är också.

1
Bevaka tråden