Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man sätta intern hårddisk i externt chassi?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 11:22

Hej igen!
Jag har några frågor som jag skulle behöva hjälp med.
Det är så att jag funderar på att köpa ny dator men saken är det att jag har skaffat för en tid sedan en extra intern hårddisk (ATA 120 GB). Jag har hört att man kan, med hjälp av en chassi göra den till extern hårddisk. Så jag undrar följande:
1) Är det sant att det går?
2) Är det värt att göra detta? (prismässigt och kvalitémässigt).
3) Var kan man i så fall köpa det, några bra typs?

Tackar på förhand!
/ Julia

Ps.: Jag har för närvarande en G4 Graphit 733 Mgz och tänker på en iMac. Ds

Visst, det går utmärkt! Det finns t ex några hos Kjell & Co http://www.kjell.com/ (Datortillbehör -> Kabinett/Kasetter -> Extern)
Bäst är förstås den som har både USB 2 och FireWire men har du inte stora krav på stabil och snabb överföring (som t ex för musik- eller videoproduktion) så funkar säkert en billigare USB2-variant bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 23:39

Tack så mycket!
Det ska jag genast kolla.

Ursprungligen av thomasti:

Visst, det går utmärkt! Det finns t ex några hos Kjell & Co http://www.kjell.com/ (Datortillbehör -> Kabinett/Kasetter -> Extern)
Bäst är förstås den som har både USB 2 och FireWire men har du inte stora krav på stabil och snabb överföring (som t ex för musik- eller videoproduktion) så funkar säkert en billigare USB2-variant bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 07:45

Om du vill kunna använda den på din G4 måste den dock ha FireWire, USB 2 finns inte i din G4.
F ö så FW mycket bättre.

Det går att använda den på din G4, men det kommer inte att gå särskilt snabbt (att titta på film från disken funkar oftast inte t ex).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 09:00
Ursprungligen av irrelogical:

Det går att använda den på din G4, men det kommer inte att gå särskilt snabbt (att titta på film från disken funkar oftast inte t ex).

Man ska inte ha USB på externa diskar när man kör Mac. Så är det bara. FireWire är mycket bättre och värt den lilla merkostnaden. USB 2 är inte särskilt snabbt på Macen den heller.

På hårdskivan sitter en bygel som bestämmer vad den skall vara och hur. Normalt är att den är stäld på "Cable Select". För att fungera i extern låda skall den ställas om till "Master".
Googla på skivans fabrikat och " jumper setting" så kommer det fram bilder på det hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 09:07

Det spelar väl ingen roll hur den är byglad om den sitter i ett FW-chassi?
De diskar jag har köpt har varit byglade som master när jag packat upp dem.

Iofs så har det då varit ett USB-chassi, men för mig har det inte funkat om hårddisken har varit byglad som något annat än master.

För mig funkar USB-diskar helt ok i alla fall, att firewirediskar funkar bättre tvivlar jag inte en sekund på.

1
Bevaka tråden