Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Laserwriter 16/600 knycker IP-nummer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har problem med en gammal skrivare och några nya fina datorer.

Skrivaren är en Apple Laserwriter 16/600 och de nya datorerna är ett antal iMac (10.4.6) som alla ansluter till en Airport Express och den i sin tur är kopplad till en D-Link Ethernet Broadband Router. Jag har stängt av att Airporten skall dela ut IP-nummer och det gör istället routern. 200 nummer faktiskt. Alla datorer är inställda på DHCP i internetinställningarna, Appletalk är aktiverat och Aiport används.

Så, nu till problemet: När skrivaren sätts på knycker den IP-numret för en av maskinerna (nr 192.168.0.151). Jag försöker förnya DHCP-tilldelning på den datorn, för jag hoppas att den skall völja ett nytt nummer men det hjälper inte, så detta innebär att varje gång skrivaren kopplas in, så försvinner den datorn från nätverket.

Finns det något sätt att antingen:

* Lära skrivaren att veta hut och inte knycka IP-nummer som används? (Hittar inget program eller inställning för nätverksinställningar)

* Lära den datorn att plocka ett annat IP-nummer som default?

All hjälp uppskattas. Har letat lite i trådar här på 99Mac men hittade inget som passade.

Ställ in i routern så att skrivaren (via sin Ethernet-adress/MAC-adress) alltid får samma IP-nummer, utanför den nummerserie som du använder till den automatiska IP-nummer-tilldelningen till datorerna.

Tack för tipset Jesper. Skall kolla om denna router har denna inställning på tisdag när jag är på plats igen.

Precis. Flera routrar kommer ihåg MAC-adresserna och vad den tidigare har gett för IP-nummer. Den funktionen underlättar i många fall men ibland inte alls.

Tack för detta tips Jesper och Björn! Det fungerade alldeles utmärkt och så här ser det ut i DLink DI-604 när jag gjort denna inställning (MAC-adressen står på lappen man får ur skrivaren när den startas).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-05-02 21:59

Det ryktas om att det går att köra telnet mot skrivaren...

Kan rapportera vidare att det efter en tid verkar som om lösningen ovan som jag sade fungerarade inte gör det trots allt. Symptomet är att skrivaren och/eller routern struntar i denna inställning och knycker att IP-nummer i alla fall. Om detta beror på att DHCP-servern i routern är korkad och inte håller koll på denna regel och på pin kiv plockar ett nummer den vet är upptaget och ger det till skrivaren, så att konflikten uppstår eller om det är något annat fel vet jag inte.

Jag vet dock att då jag ställde in alla datorer på fasta IP-nummer och bytte på ett par datorer till kabel istället för Airport så löste det sig till slut. Inga mer nätverksavbrott.

1
Bevaka tråden