Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Han vill inte betala för datorn, vad göra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har sålt en dator till en kille.

Vi kom överens via telefon och han har även skickat e-mail där han skriver att han ska köpa datorn för summa x, och jag har skickat tillbaka och bekräftat och gett han kontoinformation där pengarna ska sättas in etc.

Vi kom överens om köpesumman och att datorn skulle skickas när min nya har kommit.
Jag beställde den nya datorn igår och hade på morgonen idag fått ett mail om att han hade ångrat sig. Detta var då efter datorn var beställd och jag hade kontaktat de andra intressenterna och berättat att datorn var såld.

Han vill nu inte betala och hänvisar till att han har ångrat köpet och att han har en veckas ångerrätt.

Hur ska jag nu gå vidare för att få pengarna?

/Mats

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-02 13:01

Tror inte du har en chans. Såvitt jag vet har han ingen som helst skyldighet att fullfölja.

Kontakta dom andra intressenterna, och häv köpet av DIN dator omgående.

Vill inte vara taskig, men är det inte lite dåligt omdöme från din sida? Att sälja skinnet innan björnen är skjuten osv....

Hoppas i alla fall att det löser sig.

Danne

Bita i det sura äpplet och gå vidare. Visserligen så är även muntliga avtal giltiga, men vad har du för glädje av det, det är för liten sak för att processa i rätten om osv

Tyvärr, det är såna saker som man råkar ut för ibland.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-02 13:03

Jag förutsätter att du ville sälja som privatperson och då blir det köplagen som gäller.

Jag är definitvt ingen expert på olika lagar men såvitt jag vet så finns det inget sådant som ågerrätt i köplagen, om inte ni själva har avtalat så. Tvärt om så har du, vad jag kan se, rätt att kräva att köpet skall genomföras enligt Köplagen (1990:931) 50-53§. Finns tom med något som kallas för lojalitetsplikt (50§) som innebär att man är skyldig att göra sitt bästa att genomföra försäljning/köp.

Så, du har rätten på din sida, sedan är det en helt annan femma om det verkligen är värt tiden och besväret att driva igenom den rätten. Nog bättre att ta kontakt med de andra intresserade igen istället.

Han har ju gjort en acceptans via mailen och telefon. Att jag har hans acceptans på papper måste väll vara värt en del?

Ja, det är inga problem att stoppa beställningen från Apple så det är inga problem. Fast nu är jag arg på köparen och vill se att han betalar bara för principens skull.

Har kontakta juridsk hjälp på univesitetet. Får se vad dom säger.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-02 13:07

Tillägg: Det är en hel del skillnad på Köplagen, Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen, Konsumentkreditlagen och Distansavtalslagen. Folk brukar blanda ihop dessa. Killen är alltså skyldig att genomföra köpet i detta fall. Dock nog lika bra att låta det bero.

Mats, lyd ett jäkligt gott råd och glöm saken och gå vidare. Den här sortens saker är inte värda rättsprocesser. Du har ju faktiskt inte förlorat något annat än lite tid.

Min fru är advokat.

Släpp det och gå vidare. Avtalet är bindande men det är nog ingen ide att driva frågan vidare. Eftersom det inte finns ett avtal skrivet har du bevisbördan (din email korrespondens) för att visa att ett avtal har träffats. Skadan blir inte så stor utan det kommer att klassas som ett "små mål" (värden under 1/2 basbelopp och där parterna står sina egna rättegångskostnader). Men jag vet inte vad du hade sålt den för iofs.
Du skulle kunna sälja den till en annan och driva mellanskillnads ärendet vidare..

Ångervecka finns inte i detta ärende

Jag kan bara hålla med de som tycker du ska släppa det och gå vidare.

Jag tycker domstolarna ska ägna sig åt riktiga brott och inte personliga vendettor på denna nivå.

Har hänt mig ett par ggr att folk hoppat av väldigt sent men inte sjutton har jag tänkt dra dem inför rätta för det. Bara att kontakta nån av de andra som visat intresse och erbjuda dem att köpa.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag kan bara hålla med de som tycker du ska släppa det och gå vidare.

Jag tycker domstolarna ska ägna sig åt riktiga brott och inte personliga vendettor på denna nivå.

Har hänt mig ett par ggr att folk hoppat av väldigt sent men inte sjutton har jag tänkt dra dem inför rätta för det. Bara att kontakta nån av de andra som visat intresse och erbjuda dem att köpa.

No comments.

Till er andra. Tack för givande inlägg och tack för hjälpen.
Kontaktade juridiskhjälp på universitetet och fick hjälp med allt. Killen betalade efter en vecka, och det behövde inte gå vidare till någon tvist. Samhället borde ha mer gratis juridisk hjälp.

1
Bevaka tråden