Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stoppa in minnen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

nu tycker jag min iMac G5 17' (utan iSight köpt typ feb 2005) börjar kännas seg och vill ha in mer minne. Nu har jag 512 och tänkte trycka in lika mycket till. Jag jobbar med grafisk produktion i den.

Problemet är att jag inte hittar någonstans som beskriver hur jag gör och hur många minnesplatser det finns. Alla käcka råd och tips emottages. Köper man lämpligen minnet från apple.se?

Som märkes är jag inte van vid att skruva och pilla med datorer.

/m

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 08:34

Har du kvar instruktionsboken så står det i den. Det är en lucka på undersidan av datorn.
Titta på "Om den här datorn" under äpplet och "Mer info" så ser du hur många minneschips det sitter i och om det finns ledig plats.
Minnena är dyrare på Apple Store än på exempelvis Macoteket eller InWareHouse.

Ok, härligt. Jag får rota bland papperna hemma. Men jag får ett spel på alla beteckningar. Vilken sorts minne ska jag ha? Jag kommer till denna sida sen är jag vilsen.

http://www.inwarehouse.se/portalStart.aspx?Category=AMES

DIMM DDR
DIMM DDR2
DIMM SDRAM
SODIMM DDR
SODIMM DDR2

ehhh? HILFE!

/m

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 09:27

Kolla i Systeminfo vad det står på det som sitter i och köp ett med samma beteckning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-02 10:19

Om det är en iMac G5 från tidiga 2005 så borde det vara den första modellen. Alltså ska det vara PC3200 DDR SRDAM, alltså DIMM DDR. Men som Konrad säger, kolla upp Äpplet> Om den här datorn > Mer info...

Ursprungligen av acke:

Alltså ska det vara PC3200 DDR SRDAM, alltså DIMM DDR.

Självfallet!

Så PC3200 DDR SRDAM = DIMM DDR?

Det borde jag fattat!

Jag är dock tacksam för hjälpen jag går alltid vilse bland alla bokstäver som aldrig stämmer.

/m

Funkar detta då?

Hejsan igen,

nu har jag kollat på min dator och det står:
Storlek: 512 MB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330

Funkar detta minnet då tro?

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e795251&ReferId=3

Som sagt. Känner mig lite osäker.

/m igen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-02 11:35

Har en Imac G5 första versionen 20", det finns två stycken minnesplatser i den med utbytbara minnen. Minnena är vanliga PC3200 DDR SRDAM. Se till att ha två stycken 3200 istället för exempelvis ett 3200 och ett 2700, då klockas det snabbare minnet (3200) ner till 2700 hastighet (alltså från 400 till 333 mhz).

Du kan själv öppna den och kolla. Ta loss alla sladdar och lägg den på någon yta som inte skrapar den med baksidan uppåt. På underpanelen finns tre stycken skruvar. Ett längst till höger, ett i mitten och ett längst till vänster. Skruv upp dessa tills det säger stopp, sen är det bara att lyfta upp backstycket. Då ser du själva moderkortet, på Imac 20" så sitter minnet längst ner på höger sida.

Här har du en pdf som beskriver hur man öppnar den.
http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_imacg5/S033-2495.pdf

1
Bevaka tråden