Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillfällig startsida, som ipod.se?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför kan ni inte sätta upp en tillfällig startsida, ungefär som ipod.se har nu så ni kunde få fart på nyheterna igen?!

När redaktionssystemet dog uppstod en del problem i teamet som jag försöker reda ut. Räkna med att det kommer mer info och lite förändringar här på 99mac snart.

Mats Börjesson har ställt upp som tillfällig redaktör på iPod.se under några veckor när vi hade panikläge (bokad annonsör gjorde att vi fick tvinga upp en tillfällig startsida).

Återkommer!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-01 16:08

Vet inte hur ihopvävt mantaray och driften av 99mac är, men det känns väl kanske inte så seriöst att startsidan försvinner p.g.a. att någon gjorde totalfel m. backup/återställningsrutinerna, sen aldrig verka dyka upp igen utan alla bara verkar putta undan det under mattan...

Det ger är en skitig eftersmak av att 99mac är ett hemmapul snarare än ett seriöst forumprojekt för, till viss del, betalande medlemmar...

Är det samma folk som håller i Mantaray och dess drift som 99Macs så har då allt mitt förtroende för Mantaray åkt ner i sopnedkastet i.o.m. detta.

Kanske dags för er att bestämma er, driva forumet som ett hobbyprojekt snarare än nå "patetiskt" försök till företag eller faktiskt få allt att fungera och inte skylla på andra varenda gång något går åt helvete.

"99Mac version 6 beta" har det stått sedan före jul också, sidan som den ser ut ger allt annat än ett jätteseriöst intryck och får iallafall mig att fundera på om man verkligen vill stödja denna sida och betala mer "pluspengar" för en sida som i bästa fall fungerar nå halvsådär och enda det ger, och har gett de senaste veckorna (månaderna) är ett forum som är allt annat än jättepopulerat och använt? Menyerna fular sig, det finns grafiska "glitchar" lite överallt och inte minst så väljer ni att lägga ner tid på att skruva dit nå "för bra för IE" eller vad det nu står för IE-användare istället för att fixa er kod...

Aja.... se iallafall till att fixa loggan någongång, och iallafall en temporär startsida som martin_stenmark förfrågade.

Jag förstår att du är frustrerad över situationen och det är jag också. Vårt eviga problem är att det krävs designers, utvecklare och redaktörer för att utveckla & driva sajten. Efter våra problem med databaskraschen har vår redaktör hoppat av och kommer inte jobba vidare.

Du har helt rätt i att 99mac är mer ett "hemmapul" än en kommersiell sida. Till skillnad från två andra sidor har vi varken Bonnier eller IDG bakom oss och det var länge sedan folk jobbade gratis för 99mac.

Mantaray står som avsändare men det är mest en praktisk lösning för att kunna fakturera annonsörer och betala serverhyra etc. Det är jättebra att du satsat på 99mac Plus - det visar att du vill ge oss möjlighet att satsa på sajten.

Du som är Plussare kan ju läsa mer om min Sherifftitel här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=97225

Inte för att vara sån, men hur svårt är det att göra ett skin till wordpress eller vad man nu vill använda?

En annan lösning är ju att dona en funktion där man kan lyfta fram de bättre diskussionerna till förstasidan. (än en gång mitt tjöt om en mera Digg-liknande sida.) Jag tror att det skulle kunna bidra till mera seriösa inlägg med bilder, osv... Varför inte belöna artikelförfattarna? Ge dom poäng vetja! Ett visst antal poäng är lika med ett pluskonto, är man riktigt duktig så får man Pro, osv... Viktigt är då att endast artiklarna som kommer till förstasidan blir belönade, kvalitet ska gå före kvantitet. Då behöver redaktören endast läsa igenom forumet och "promota" trådarna till förstasidan.

Iofs så bygger ju det här på att folk skriver, men det är ju likadant med ett vanligt nyhetssystem.

Problemet är inte systemet egentligen utan redaktörsrollen som måste skötas av någon "på riktigt" och på lång sikt.

Har ni annonserat efter en redaktör då?

Redaktörsrollen är rätt knepig eftersom den kräver en person som förstår branschen (för att kunna skriva på ett givande sätt) och som skriver bra rent språkligt och retoriskt. Adrian körde full fart från December till Mars som en slags testperiod och många var nöjda.

Det är nog bäst att Adrian får svara på detta men jag fick känslan av att det gick åt betydligt fler timmar än vi har möjlighet att betala för. Jag vill inte gå in på direkta summor i denna tråd.

Nu kom vi till problem nummer två:

- MacWorld / iPlay värvar dom flesta duktiga redaktörer vi hittar

Nu blev Mats Börjesson värvad av Leijon och kan inte skriva för iPod.se längre. Detta upprepas gång på gång för oss och jag kan varken klandra MacWorld eller redaktörerna - självklart är det en bättre deal att jobba högavlönat än att skriva för 99mac och iPod.se.

Kändes lite jobbigt bara

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-05-06 22:31

Ähh vafan, vi kan väl bojkotta macworld till de ger oss Mats Börjesson tillbaks;)

Ursprungligen av Axel:

Ähh vafan, vi kan väl bojkotta macworld till de ger oss Mats Börjesson tillbaks;)

Hehe, jag har aldrig varit inne där. Så jag kan gå främst i ledet!

1
Bevaka tråden