Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP-fråga: Hur ändrar jag st/nd/rd/th-suffixet till svenskans :a/:e i date-strängen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

som rubriken säger; jag har en engelsk wordpress-installation på min server, och skulle gärna vilja ändra datum-suffixet så det står "30:e" istället för "30th" om ni förstår vad jag menar. Hittar inte vart detta är reglerat och undrar nu om det går att hårdkoda in och isåfall hur?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-05-01 14:59
Ursprungligen av Converge:

som rubriken säger; jag har en engelsk wordpress-installation på min server, och skulle gärna vilja ändra datum-suffixet så det står "30:e" istället för "30th" om ni förstår vad jag menar. Hittar inte vart detta är reglerat och undrar nu om det går att hårdkoda in och isåfall hur?

Jo, det är en hel del manuellt pill...
I wp-content/themes/"valt tema" finns de filer som genererar dina sidor och det är desa du ändrar i. Det är en (lång) rad filer där du behöver ändra, blanad annat index.php. Du kan ju passa på att försvenska din sida om du vill.

Så här har jag ändrat: <?php the_time('Y-m-d') ?> Detta generera datum i formatet 2006-05-01.
För klockslag: <?php the_time('H:i') ?>

Här finns mer om de koder PHP använder i date-funktionen:
http://se2.php.net/manual/en/function.date.php

Jo jag har ändrat en hel del hitills, bl.a. veckodagarna i local.php etc. Det enda som återstår är faktist datum-suffixet.
Som det är idag stå det "söndagen den 30 April, 2006". Det skulle se så mycket bättre ut om man kunde klämma in rätt suffix så det stod 30:e/1:a etc. istället. Jag kan ju använda "S", men då får jag ju det engelska suffixet (dvs. "st/nd/rd/th") och inte det svenska.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-01 17:44

Att skriva "30 april" är väl ganska accepterat? Jag gör iaf alltid det, även på vanligt papper...

När du ändå håller på glömmer du väl inte att månader skrivs med liten bokstav på svenska?

haha gotcha
hade dock inte gjort den missen på själva sidan

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-01 17:48

Hmm... Inte ens OS X, som har grymt bra lokalisering, har ju ordningstal i sina datum. I min menyradsklocka står det idag "måndag 1 maj 2006". Vilken rekommendation gäller egentligen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-02 00:24

Alla rekommendationer jag sett (till exempel TT-språket, Myndigheternas Skrivregler) rekommenderar skrivsättet den 2 maj.

OS X följer däremot inte en annan rekommendation som i alla fall de länkade två auktoriteterna ger: Att klockslag ska skrivas som 8.15 istället för 08.15.

Fan va gött, då slipper jag ändra.

1
Bevaka tråden