Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus attack mot Mac!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-30 19:16

Forbes.com rapporterar följande

http://www.forbes.com/feeds/ap/2006/04/30/ap2709037.html?partner=alerts

Dags att skaffa anti-virus program?:eek:

  • Oregistrerad
  • 2006-04-30 19:24

klickade på en massa länkar som lovade......
ja ja ja .......sån otur då!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-30 19:29

Var det inte det där som skedde på grund av att Safari öppnar nerladdade filer automatiskt? Det har ju blivit patchat nu i alla fall.

"several of his operating system files were deleted" -- låter lite otroligt om inte hans rättigheter vore helt trasiga.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-30 23:17
Ursprungligen av ptr:

Var det inte det där som skedde på grund av att Safari öppnar nerladdade filer automatiskt? Det har ju blivit patchat nu i alla fall.

Tror det är den.

Men det är nog inte fel att skaffa virusprogram. Tror det kommer komma fler försök på att attackera Mac, och luckor finns det uppenbarligen. Jag kör med ClamXav och det fungerar mkt bra.

http://www.clamxav.com/

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-02 10:21
Ursprungligen av palb:

Tror det är den.

Men det är nog inte fel att skaffa virusprogram. Tror det kommer komma fler försök på att attackera Mac, och luckor finns det uppenbarligen. Jag kör med ClamXav och det fungerar mkt bra.

http://www.clamxav.com/

Hur du nu vet att det fungerar mycket bra när du aldrig haft ett virus under OSX?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 12:16
Ursprungligen av kainen:

Hur du nu vet att det fungerar mycket bra när du aldrig haft ett virus under OSX?

vad han sa.
själv avvaktar jag med att installera dylika apps till dess det dyker upp virus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-03 16:27

Jag rekommenderar alla som råkar trilla in i denna tråd i tron på att någon (ny) virusattack mot Mac OS X inträffat, att läsa vad John Gruber skriver om ovan nämnda artikel.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-04-30 22:20

jag läser inte denna sortens varningar längre. eh... förutom denna sista gången då... ehum.

Jag kör också ClamXav. Har faktiskt hittat flera mail med virus i. Inte som jag blivit smittad av men som säkert kunnat vidarebefordrats...

Gratis också. Mmmm...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-01 09:56

Varför skriver Forbes om det här nu? Det var en trojan (inget virus) som lades ut på nätet i mitten av februari. Det ledde till förändringar i nedladdningsrutinerna i Safari samt att en del människor blev påminda om att man inte urskiljningslöst kan klicka på allt man hittar på internet. Dessutom var det väl en bra påminnelse om att man inte bör ha adminrättigheter på sitt standardkonto.

Men som sagt. Varför ta upp det nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-01 16:24

Varför? För att artikelförfattaren Dan Goodin förmodligen rätt nyligen har fått sin betalning för att sprida FUD om Macen. Denna artikel har inte enbart publicerats på Forbes utan även Seattlepi i exakt samma utförande, och därmed exakt samma halv- och osanningar. Skulle mitt skitsnack om Dan Goodin inte vara befogat, kvarstår det faktum att han är så dåligt påläst om det han skriver att han inte borde få kalla sig "technology writer". Sådana här artiklar, och nötterna som sväljer skiten med hull och hår, gör mig bara arg.:mad:

Ursprungligen av hugin:

Varför skriver Forbes om det här nu? Det var en trojan (inget virus) som lades ut på nätet i mitten av februari. Det ledde till förändringar i nedladdningsrutinerna i Safari samt att en del människor blev påminda om att man inte urskiljningslöst kan klicka på allt man hittar på internet. Dessutom var det väl en bra påminnelse om att man inte bör ha adminrättigheter på sitt standardkonto.

Men som sagt. Varför ta upp det nu?

Nu tror jag det var på www.maximac.se de påpekade att artiklen var skriven för MSNbc
Microsoft propaganda alltså... känner de hotet??

Ursprungligen av Gusten68:

Nu tror jag det var på www.maximac.se de påpekade att artiklen var skriven för MSNbc
Microsoft propaganda alltså... känner de hotet??

Annars så håller artikel-författaren på och visar sin förmåga till att vara väl-dresserad - rulla runt, ligg, skriv ner konkurenter...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-01 20:32
Ursprungligen av hugin:

Varför skriver Forbes om det här nu? Det var en trojan (inget virus) som lades ut på nätet i mitten av februari. Det ledde till förändringar i nedladdningsrutinerna i Safari samt att en del människor blev påminda om att man inte urskiljningslöst kan klicka på allt man hittar på internet. Dessutom var det väl en bra påminnelse om att man inte bör ha adminrättigheter på sitt standardkonto.

Men som sagt. Varför ta upp det nu?

För egen del tror jag att Apples ökande försäljning är en bidragande anledning. Sedan kan det ju faktiskt vara bra i den händelse en gröngöling köper en Mac i tron att han/hon inte ska drabbas av virus eller trojaner, och sedan får skitet. Mina generella regel är att använda hjärnan och tänka sig för vad man öppnar för filer.

VIRUS PÅ http://come.to/trolling

FICK DET HÄR MEDDELANDET PÅ DENNA SIDAN

http://come.to/trolling

NÅGON SOM VET VAD DET ÄR OCH NÅGOT JAG MÅSTE ÅTGÄRDA NÄR JAG SITTER PÅ MAC OS 10.3.9

MVH

ANDERS

Ditt system kan vara sårbart till Mytob Virus! Vi rekommenderar dig att LADDA NER ett av dem säkerhetsprogram för att avhålla vidare malware smittor.

Den farliga Mytob Virus datavirusen har aktiverats i Maj 2006 och startade att förstöra data som kunde nås i datorer. Den dödliga virusen, som har redan smittat mer än 1.000.000 datorer i olika länder, fortsätter att spridas snabbt över Internet.

Lystring! Säkerhet Center har upptäckt potentiella säkerhet sårbarheter i din dator som kan skicka privat information och dokument Hill en dator på avstånd. En av processer (Win32res.exe) har just skickat denna information:

Ingen fara Anders. Det är bara dåligt skriven reklam och dessutom är Mytos ett Windows-virus.

Ursprungligen av Björn Leander:

Ingen fara Anders. Det är bara dåligt skriven reklam och dessutom är Mytos ett Windows-virus.

TACKAR FÖR DET SVARET BJÖRN
OCH "MAN" BEHÖVER INTE LADDA ClamXav_1.0.3h.dmg?

Ursprungligen av Anders.Wikberg:

TACKAR FÖR DET SVARET BJÖRN
OCH "MAN" BEHÖVER INTE LADDA ClamXav_1.0.3h.dmg?

Nej, det behöver man inte.

Tips: Caps Lock går att stänga av också, man behöver inte skrika hela tiden.

Man vill skrämma dig till att ladda ner deras suspekta kod som nog gör en hel del kul med din dator. Fast frågan är om du uppskattar det. Men det roliga är att det ju inte kommer hända något, hur mycket du än klickar.

Du har ju en mac.......
Se även about security update 2006-003

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303737

Safari, längst ner

Senast redigerat 2006-05-13 15:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-13 19:15

He he, blev lite roligare när man läste Anders text skrikandes...

1
Bevaka tråden