Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple verkligen tillverkat datorer länge?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-01 15:59

När jag monterade datorer som PC-tekniker för ett par år sedan var vi väldigt noga med mängden och framförallt tjockleken av kylpasta. Vi använde rakblad vid appliceringen för att få tunnaste möjliga skikt kommer jag ihåg. Nedanstående väcker stora frågetecken - har Apple vekligen byggt datorer sen 80-talet?

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=1864582

Pinsamt, börjar ju undra vad mer som är felmonterat på sin maskin.
Ångrar att jag köpte en mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-01 16:43

Apple har tillverkat datorer sedan slutet av 70-talet. De där bilderna ser dock helt galna ut, är du säker på att de är korrekta?

Inte ska du ångra att du köpt en mac, men ändå, om bilderna stämmer så är det lite skrämmande att se hur pass mycket lägre temperatur som det går att få med att göra rätt från början.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-01 17:05
Ursprungligen av tobhas:

Pinsamt, börjar ju undra vad mer som är felmonterat på sin maskin.
Ångrar att jag köpte en mac.

För att någon laddat upp bilder på chippen från en MacBook Pro med för mycket kylpasta applicerat?

Skämtar du? Använder du inte datorn till olika sysslor eller?

Det kan säkert vara så att det i tillverklingen blivit en miss så att vissa enheter fått fel mänd kylpasta, eller så ska det helt enkelt vara så med de komponenter de använder. Är väl inget att hänga upp sig på så länge datorn funkar, eller?

Min MacBook pro tuffar på finfint, och jag kunde inte bry mig mindre hur kylpastan ser ut där inne under skalet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-01 20:02
Ursprungligen av akesson:

För att någon laddat upp bilder på chippen från en MacBook Pro med för mycket kylpasta applicerat?

Skämtar du? Använder du inte datorn till olika sysslor eller?

Det kan säkert vara så att det i tillverklingen blivit en miss så att vissa enheter fått fel mänd kylpasta, eller så ska det helt enkelt vara så med de komponenter de använder. Är väl inget att hänga upp sig på så länge datorn funkar, eller?

Min MacBook pro tuffar på finfint, och jag kunde inte bry mig mindre hur kylpastan ser ut där inne under skalet.

Lägre temperatur betyder lägre energiförbrukning och längre batteritid. Jag är starkt oroad av hur mycket livslängden på datorn begränsas av denna genanta miss. Jag är medveten om att många tillverkare använder för mycket kylpasta men de där bilderna är skräckingjagande. Detta är ju självklart extra viktigt när man sätter in högprestandakomponenter i en så pass kompakt dator som den aktuella. Det mest pinsamma är dock att det alltid är så grundläggande grejor som fäller så stora företag. Varje tonåring som satt ihop sin dator vet att kylpastan enbart är till för att fylla ut repor och ojämnheter i metallen hos kärnan och kylfläsen, tunnare innebär högre värmekonduktivitet.

Jag bryr mig inte heller om hur det ser ut under skalet - tills jag börjar få problem. Om din dator ser ut som nedan kan jag garantera att du kommer få problem, det är bara en tidsfråga. Min dator dog i torsdags - av värmeslag? Kanske.

http://home.sc.rr.com/mixedbag/MBP/Photos.html

På sin höjd får det vara så här mycket kylpasta:
http://www.arcticsilver.com/images/as2spread.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-01 18:33

Först nedklockade grafikkort nu det här. Är ganska trött på Apples fasoner på senaste tiden. Ok att de tar mer pengar för deras maskiner men då ska de f*n vara bäst också, inte bara bättre än PCs.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-01 18:58
Ursprungligen av acke:

Först nedklockade grafikkort nu det här. Är ganska trött på Apples fasoner på senaste tiden. Ok att de tar mer pengar för deras maskiner men då ska de f*n vara bäst också, inte bara bättre än PCs.

Jag tycker det är bra att de klockar ner grafikkortet. Bra att de prioriterar batteritid framför spelprestanda, eftersom det är viktigare för de flesta.

Spela kan man göra på sin Xbox, PS2 eller fläktmonster från Dell/hemmabygge. Vill man ha en användbar laptop med sjysst batteritid är MacBook Pro bättre lämpad.

Däremot vore det trevligt om de kunde känna av om datorn gick på nätström eller ej och anpassa grafikkortets klockfekvens efter det. Men jag antar att det finns liknande energisparfunktioner i ATI X1600 redan.

Är det däremot så att den varma undersidan beror på att den överdrivna mängden kylpasta hoppas jag att Apple rättar till det omgående. Jag väntar fortfarande på att oberoende källor eller Apple bekräftar att mängden kylpasta verkligen är fel innan jag drar några slutsatser.

Min MacBook blir rätt varm, men jag har den ofta liggande på min mage långa perioder utan att det bränns. Känns bara varmt och behagligt...

Ursprungligen av akesson:

Jag tycker det är bra att de klockar ner grafikkortet. Bra att de prioriterar batteritid framför spelprestanda, eftersom det är viktigare för de flesta.

Spela kan man göra på sin Xbox, PS2 eller fläktmonster från Dell/hemmabygge. Vill man ha en användbar laptop med sjysst batteritid är MacBook Pro bättre lämpad.

Jag håller helt med om att batteritiden (för mig) är viktigare än spelprestanda.

Däremot tycker jag inte det är ok att Apple klockar ner sina kort utan att speca det. De flesta förväntar sig nog ändå att få full kräm i grejerna de köper. (Iofs specar de inget alls så man kan ju inte anklaga dem för att ljuga eftersom det faktiskt är ett Radeon X1600 man får.)

Hade det "läckt ut i pressen" att Dell gjort så här hade nog många här skadeglatt hånat det.

Jag kan inget om kylpasta och såna grejer, men jag vet att vi mac-användare ofta tar lite för mycket skit från det där jätteföretaget. Jag tycker om min dator och min iPod. Jag skiter fullkomligt i företaget så länge de levererar vad de ska. Ofta gör de inte det och det ska man inte ha överseende med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-01 19:49

Mindre pasta och mer kräm är vad vi kräver!

Och därmed basta.

(1:a maj talet i korthet)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-01 21:55
Ursprungligen av tobhas:

När jag monterade datorer som PC-tekniker för ett par år sedan var vi väldigt noga med mängden och framförallt tjockleken av kylpasta. Vi använde rakblad vid appliceringen för att få tunnaste möjliga skikt kommer jag ihåg. Nedanstående väcker stora frågetecken - har Apple vekligen byggt datorer sen 80-talet?

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=1864582

Pinsamt, börjar ju undra vad mer som är felmonterat på sin maskin.
Ångrar att jag köpte en mac.

Man bör inte anväda rakblad då de kan repa ytan. Lite skrämmande dock att se sidan i servicemanualen, det är en mer än tydlig indikation på att det inte bara är någon som klantat sig i monteringen. Personligen så ser jag det dock inte som så allvarligt då jag ändå har som vana att plocka isär mina prylar så fort som bara möjligt.

Ursprungligen av acke:

Först nedklockade grafikkort nu det här. Är ganska trött på Apples fasoner på senaste tiden. Ok att de tar mer pengar för deras maskiner men då ska de f*n vara bäst också, inte bara bättre än PCs.

Det är väl bara i betadrivrutinerna för Windows som man visat att grafikkortet rullar på lite lägre klockfrekvens?

  • Medlem
  • 2006-05-02 23:39

Nu har jag tagit en titt i service manualen till MacBook Pro och entligt den ska de lägga så pass mycke pasta på kylflänsen... det är sjukt alltså! Helt fel!

Ta en titt själva här:

Bilden HÄR

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-03 00:40
Ursprungligen av icep:

Nu har jag tagit en titt i service manualen till MacBook Pro och entligt den ska de lägga så pass mycke pasta på kylflänsen... det är sjukt alltså! Helt fel!

Ta en titt själva här:

Bilden HÄR

Jo, läser man noga så kan man anta att de som lagt på pastan till bilden tagit fel på en tiopotens. Siffrorna i texten verkar inte helt orimliga.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 00:00

Tjenare. Jag är inne på min andra MacBook nu, och jag kan tyvärr igen konstatera att den är dåligt sammansatt: Skruvarna sticker ut på vissa ställen och det är glapp mellan bottenplatta och "överplatta". Jag gillar verkligen min mac, men vilka skruvar egentligen ihop burkarna? Kylpasta-grejen känns som samma klopare skulle göra. (inte för att jag hade någon aning om det innan...)

Har det alltid varit så med typ första generationen av en ny mac - själv tillhör jag den skaran som ogärna köper första generationen av en ny dator. Kan detta jämföras med första generationen av Powerbook 12" som blev både tystare och svalare när generation två släpptes?

Det här var helt tokigt. De missar vad varje hemmabyggare vet.

Nåja. Den Dell jag beställde för 8-9 månader sedan kom fram med samma problem. Massor av onödig kylpasta. Sen hängde flänsen lös i en sladd och hade slagit sönder både det ena och andra inuti chassit under transporten, men det är en annan sak...

Jobs får hänga lite på sweclockers och snappa upp ett o annat. Den mängden kylpasta skulle räcka till en severpark.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 10:40

jag skulle kunna äta mig mätt på den mängden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-04 11:53
Ursprungligen av DaPhox:

jag skulle kunna äta mig mätt på den mängden...

Säger väl mer om dig än om mängden kylpasta iofs.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-03 16:21

Funderar starkt på att öppna upp burken och efter rengöring lägga på lite AS5. Bryts garantin även om man inte sabbar något?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-03 22:16
Ursprungligen av tobhas:

Funderar starkt på att öppna upp burken och efter rengöring lägga på lite AS5. Bryts garantin även om man inte sabbar något?

Nej det gör den inte.

Om du lägger på så reportera gärna hur det har gått.

Ursprungligen av copse:

Nej det gör den inte.

Om du lägger på så reportera gärna hur det har gått.

Hur kan de veta om man själv pajat ngt eller inte? Får man göra vad man vill? Jag har för mig att jag var tvungen o dra bort några warranty-klisterlappar när jag pillade i min PB.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 17:25
Ursprungligen av tobhas:

Funderar starkt på att öppna upp burken och efter rengöring lägga på lite AS5. Bryts garantin även om man inte sabbar något?

Antagligen så slutar garantin gälla om öppnat upp datorn. När det gäller att förstöra saker är det inte som att häva ner en porslinsvas från en hylla. Statisk elektrisitet kan förorsaka skador som syns först flera månader senare, komponenten behöver inte heller bli helt bränd utan bara börja fungera sämre.

Jag är faktist förvånad, hur företag ens kan med att inte göra riktigt. Det där kan väl t.o.m vara skadligt för komponenter, eller?

nu har Apple tydligen tagit bort tråden från sina servrar, sorgligt alltså totalt ignoranta.

Ursprungligen av apple4ever:

Jag är faktist förvånad, hur företag ens kan med att inte göra riktigt. Det där kan väl t.o.m vara skadligt för komponenter, eller?

Kylpastan ska utjämna ojämnheter (pyttesmå luftgropar) i metallen på processorkärnan. lagret ska var någon bråkdels mm. Mer isolerar bara värmen o transporterar inte bort den till fläns o fläkt.

Så, ja isolering runt kärnan kan vara direkt skadligt. Plus att all onödig värme sänker livslängden på övriga komponenter.

Iofs är det ju inte Apple själva som bygger burkarna. I MacBook Pro fallet så är det väl en av de större kända PCtillverkarna?

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Iofs är det ju inte Apple själva som bygger burkarna. I MacBook Pro fallet så är det väl en av de större kända PCtillverkarna?

men man får väl anta att det jobbar några på Apple som äger nåt annat än Dell så de har stött på problemet själva? Kvalitetskontroller? Nu vet jag iofs inte hur utbrett problemet är men av det jag läst så tycker de flesta att den är klart för varm. Ingen som sagt att den är lagom kall.

ACKE!!! Du har ett PM från mig.

Någon av de varmaste MBP var över 80 grader. Snart kan man koka sitt kaffe PÅ VÄG till jobbet!

Bevaka tråden