Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID med 2 USB-2.0-kabinett

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-29 18:41

Jag har 3 st SATA-diskar som ligger och skräpar eftersom de inte får plats i min G5:a.

Jag skulle vilja använda två av dem för att sätta upp en liten RAID-lösning. Har inga extrema prestandakrav.

När jag undersökt saken lite har det visat sig att utbudet av hårddiskkabinett med SATA internt och FireWire externt är väldigt smalt. Finns bara några få väldigt dyra lösningar, vilket jag inte är ute efter eftersom jag inte har några jättekrav på prestanda och tillförlitlighet.

Att köpa ett SATA-kort med eSATA-kontakter verkar gå på ungefär 1000 kr plus att jag sedan behöver 2 st externa SATA-kabinett för ca 295 kr st.

Såg att det finns billiga (340 kr) kabinett med SATA intern och USB 2.0 externt.

Skulle det helt enkelt gå att köpa två såna kabinett, och sedan koppla in dem i min USB 2.0-hub och skapa ett RAID-system av diskarna? Skulle prestandan bli kass? Skulle det över huvud taget funka?

Eller finns det billiga eSATA-kort att köpa på andra ställen än de dyra Mac-butikerna som fungerar med Mac OS X?

Självklart kan man raida med USB-anslutna diskar!

Ett exempel, men självklart funkar det med vilken disk som helst. I exemplet så blir prestandan flera gånger bättre, så jag ser ingen anledning till att inte du skulle få en liten boost.

Dock så kan prestandan bli lidande om du har andra USB-enheter som behöver mycket bandbredd.

Edit: Njae, läs längre ner så stämmer det bättre

Senast redigerat 2006-04-30 11:57
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-29 21:49
Ursprungligen av irrelogical:

Självklart kan man raida med USB-anslutna diskar!

Ett exempel, men självklart funkar det med vilken disk som helst. I exemplet så blir prestandan flera gånger bättre, så jag ser ingen anledning till att inte du skulle få en liten boost.

Dock så kan prestandan bli lidande om du har andra USB-enheter som behöver mycket bandbredd.

Men har inte USB 2.0-diskar extremt dåliga prestanda på Mac? Slår jag inte i taket direkt om jag kör ett RAID?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-29 22:09
Ursprungligen av irrelogical:

Om diskarna har dålig prestanda (alltså flaskhalsen sitter i drivrutinerna) så tjänar du ju ännu mera på att raida. USB 2 har ju en maximal överföringshastighet på 480 mgbit/s, medans vanliga SATA-diskar som mest klarar 150 mgbit/s.

Med andra ord så ska du kunna köra tre diskar med full fjös, åtminstone teoretiskt sett.

Problemet är bara det att jag läst att USB 2.0 på Mac teoretiskt sätt ger helt kass överföringshastighet. Typ 10-15 MB/s...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-29 22:45
Ursprungligen av irrelogical:

USB 2 har ju en maximal överföringshastighet på 480 mgbit/s, medans vanliga SATA-diskar som mest klarar 150 mgbit/s.

SATA/150 har överföringshastigheten 150 MB/s (megabyte per sekund). USB2 har teoretisk maxhastighet 480 Mbit/s (megabit per sekund). SATA är m.a.o. snabbare än både USB2 och FireWire 800.

Ursprungligen av MarkDF:

SATA/150 har överföringshastigheten 150 MB/s (megabyte per sekund). USB2 har teoretisk maxhastighet 480 Mbit/s (megabit per sekund). SATA är m.a.o. snabbare än både USB2 och FireWire 800.

Exakt - det gäller att hålla sina byte & bit rätt i munnen.

Du kan inte ens jämföra prestanda mellan ett SATA RAID och en USB2 RAID - särskilt eftersom du talar om mjukvaru RAID. Anledningen till att USB2 borde vara snabbt men inte är det i praktiken beror på att gränssnittet använder din CPU för att skicka data. Testa att kopiera stora filer samtidigt som du skriver ut på din skrivare eller jobbar hårt med datorn - allt stannar upp.

Om du kan tänka dig att skriva ett test för 99mac på hur man sätter upp ett litet eSATA RAID-system kan jag trolla fram prylarna till bra priser från Cupertino (Firmtek 1SE2 och 2st UltraCool SATA) - maila mig på martin@cupertino.se så ordnar vi det i veckan!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-30 09:10
Ursprungligen av Björnström:

Om du kan tänka dig att skriva ett test för 99mac på hur man sätter upp ett litet eSATA RAID-system kan jag trolla fram prylarna till bra priser från Cupertino (Firmtek 1SE2 och 2st UltraCool SATA) - maila mig på martin@cupertino.se så ordnar vi det i veckan!

Du har mail!

Ouh. *raderar inlägg*

1
Bevaka tråden