Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script som utifrån textfil skapar mappstruktur och kopierar filer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Skulle behöva hjälp/input med ett script som utifrån en textfil skapar en mapphierarki och sedan kopierar filer till den.
Applescript eller shellscript funkar.

Exempel:
Textfilen kan se ut i stil med detta.

----------------
/Applications/Detballaprogrammet/
/Applications/Uggli.app/
/User/buggli/Library/Preferences/Uggli.plist/
----------------

Det jag vill att scriptet gör är att skapa en mappstruktur i en tom mapp och sedan kopierar de filer som pekas på i textfilen.
I detta fall skulle en Applications-mapp skapas. Mappen Detballaprogrammet med allt vad den innehåller skulle kopieras dit samt applikationen Uggli.app.
Mapparna /User/buggli/Library/Preferences/ skulle skapas och Uggli.plist skulle kopieras dit.

Tror ni hajar vad jag är ute efter.
All input jag kan få är bra. Släng gärna ihop ett script om ni har tid

Tack på förhand!
/T

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-20 12:29

Ska alla sökvägar i din textfil vara absoluta? ska även underbibliotek kopieras?

Jag har ingen möjlighet att testa här, men kanske något i stil med

  1. läs in en rad från textfilen till $source

  2. ta bort avslutande filnamn och lagra biblioteksnamnet i $dir

  3. skapa motsvarande bibliotek $dir lokalt

  4. kopiera filerna till rätt plats mha ett kommando liknande
    cp source ./$dir

  5. upprepa

Det finns ett kommando för att ta reda på sökväg ex filnamn, kommer dock inte ihåg vilket.

memark: Låter inte helt fel din idé. Jag är dock ingen scriptkung så jag kan behöva lite input hur jag ska få till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 08:32

$ man tar

Jag fattade inte exakt vad du ville, men kanske nåt sånt härnt:

$ mkdir tom-mapp
$ cd tom-mapp
$ tar cT fillista.txt | tar x

jag har inte testat själv, det får du göra

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-28 12:17
Ursprungligen av pesc:

$ tar cT fillista.txt | tar x

Jag har knappt använt tar innan, men efter att ha kollat upp syntaxen måste jag säga att denna rad är genialisk i sin enkelhet! *applåd*

Man tacka man tackar. Testar lite nu och det är hoppfullt. Verkar vara en mycket bra början! En sak bara...försökte göra detta med Microsoft Office 2004-mappen. Det såg bra ut till en början men sen när det var klart och kopierat så är alla ikoner ändrade till unix exekverbara filer. Alla programfiler utom Messenger.

Några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-29 11:57
Ursprungligen av Tobbe_ea:

En sak bara...försökte göra detta med Microsoft Office 2004-mappen. Det såg bra ut till en början men sen när det var klart och kopierat så är alla ikoner ändrade till unix exekverbara filer. Alla programfiler utom Messenger.

Några tips?

Jag har inte Microsoft Office, så jag kan inte testa precis det du gör. Men jag testade med ett annat program under Applications, och där fick jag inga problem med rättigheter eller ikoner.

Kan det vara så att den mapp du kopierar till ligger på en enhet formatterad i FAT?

Ursprungligen av pesc:

Jag har inte Microsoft Office, så jag kan inte testa precis det du gör. Men jag testade med ett annat program under Applications, och där fick jag inga problem med rättigheter eller ikoner.

Kan det vara så att den mapp du kopierar till ligger på en enhet formatterad i FAT?

Disken är inte FAT.
Jag testade på bland annat Adobe Photoshop CS, iChat, iMovie. iChat och iMovie var inga problem, allt funkade klockrent. Adobe Photoshop CS strulade på samma sätt som Office. De gick iof att klicka på på startikonen utan att den frågar efter program att öppna med men de startar inte. Något händer på vägen. Filerna blir också mindre efter de har flyttats. Varför? De är väl upppackade?

Tack för all hjälp! Ska spana lite på Applescriptmöjligheten.

I den här tråden har jag skrivit ett script som städar skrivbordet genom att flytta sakerna på skrivbordet till olika mappar utfrån vilken typ det är. Bilder hamnar i mappen bilder osv.

Scriptet är väl kommenterat och kan fungera som grund för att utveckla egna varianter, du har kommandon för att flytta saker, du har kommandon för att räkna ut sökvägar, du har en repeatloop, det skapas mappar om de inte finns osv.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=26949

I denna tråd hittar du lite kommandon för att scripta text-edit, tex öppna en fil och traversera en filstruktur, dvs göra något med alla mappar och filer i en mapp.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=27469

Lycka till!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-01 17:46

Grymt bra och välkommenterat!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-02 21:34

Tidigare när sånt här hände var det ofta skrutt med "resource fork"... Finns sånt längre?

Nu är det nära...

Senast redigerat 2006-05-04 11:20

Nu så har vi det på det klara om hur det funkar.

tar cT filen.txt | tar x
Funkar fin fint på 10.4. Enligt källor på den där internet så är det så att tar inte hanterar resourceforks i 10.3 men i 10.4 är det fixat.
ditto funkar fint i 10.3 om man lägger till -rsrc för att få med resourceforken och inte försöker kopiera till rooten.

Hur som så kommer jag att använda mig av den ypperliga tar-strängen vi fick av pesc.
Tackar för det!

Tack för hjälpen från alla.

1
Bevaka tråden