Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

icalamus snart som beta

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iCalamus släpps i betaversion inom kort
Calamus minns kanske någon av er - ett DTP-program som utvecklades för Atari TOS och som ännu lever och frodas huvudsakligen under Windows (men även på Macar - mina t.ex.)
Nu kommer iCalamus för MacOSX 10.4, och att döma av featurelistan här: http://www.icalamus.net/ har det mycket att bjuda på, inte minst en långt driven integration med MacOS.
Förbeställningar kan göras redan nu för 99 €.
Som gammal Calamusanvändare (och Macdito) kan jag bara glädja mig åt att få testa programmet.

iCalamus släppt i betaversion

Beta 0.9 av iCalamus finns nu att hämta på http:///www.icalamus.net.
Programmet körs nativt under MacOSX 10.4.

Använde Calamus på en ST. Det var riktigt bra faktiskt, men 99 EUR för en beta?

icalamus

99€ är priset för version 1.0 av iCalamus när den är färdig. Alltså man betalar nu, får sin beta att börja leka med, och kan se fram emot en färdigutvecklad version 1.0 när den väl är där. Precis som med Atariemulatorn MagicMacX som jag installerat på min iMac G5 för att köra Calamus SL under. Redan betaversionen var helt stabil, och när version 1.0 väl kom så var det också en version som inte hade buggar högt och lågt och som krävde en uppgradering till 1.01 för att kunna användas.

Ja, man betalar alltså för ett program som inte är färdigt. Släpper de en trial så installerar jag den, men jag skulle inte betala för en beta. Men det är ju "gratis" att medverka som betatestare...Hmm, jag har betatestat åt andra företag och då har man åtminstone fått en licens för jobbet man gör åt dem. Calamus ser det som en ynnest att få vara betatestare åt dem. Programmet är säkert jättebra men just nu suger upplägget rätt kraftigt.

icalamus

Jag har läst efter i bloggen till icalamus och om jag har förstått det rätt så ligger det till så här med betatestningen och de 99€.
De första 42 betatestarna är de "skarpa" betatestare som betalar sina 99€ och som därför kommer med i programmets "Hall of Fame" och får sina namn förevigade i loggan. När de 42 väl har blivit utsedda och kommit igång så kommer programmet att släppas för betatestning till alla andra utan krav på betalning.
Det är klart att man vill ha in lite pengar efter nära två års utvecklingsarbete. Invers, som företaget heter som utvecklar calamus och som drivs av Ulf Dunkel, har ju inga miljardkassor som sina amerikanska konkurrenter. Dessutom vill man inte släppa alltför tidiga versioner till kreti och pleti och därmed riskera att programmets image får sig en törn.
Hur som helst, när version 1.0 väl är färdig kommer man att kunna hämta en gratisversion för testning, med tidsbegränsning eller något liknande inbyggd.

Den som väntar på något gott...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-29 11:01

Blir det inte svårt att skicka ett jobb för rippning om det är gjort med Calamus? Det är nog inte så många tryckerier som har det.
Fast man kan ju skicka PDF i och för sig.

icalamus

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med rippning av calamusdokument i sverige numera, om något tryckeri fortfarande erbjuder det - här kan jag se att en fråga under forumet grafisk produktion (eller vad det nu heter) här på 99mac kanske kan ge svar.

Själv har jag gjort ett antal böcker i calamus sl som skrivits till pdf-filer som tryckeriet tryckt rakt av - adrig något problem!

Sedan är det en annan sak att iCalamus till stora delar är baserat på funktioner i MacOSX och därför inte direkt är kompatibelt med Calamus SL som nästan är ett eget operativsystem, utan ett helt nytt program.

1
Bevaka tråden