Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbannade fläktar, vad är deras problem?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-25 21:34

Har en Imac G5 rev-A som den senaste tiden startar igång fläktarna utan förvarning när processorn når cirka 60 grader. Fläkten hamnar på cirka 3500 varv och därefter stannar den på den i 15-20 minuter och processorn har då konstant en värme på cirka 50 grader. Varför går de inte ner till 1500 varv när det värsta är över?

Och den sätter igång som bara den när jag kollar på film eller bara surfar, min Ibook klarar detta bättre...

Har testat lite av de grejor som jag funnit när jag har sökt runt på forumet, men inget har hjälpt. Det fanns något med VRAM (tror det hette så) som man kan resetta, förstod mig inte på hur man gör det på min Imac, någon som vet?

Fler förb... fläktar

Jag slog också på stort och köpte en Imac G5, som för ett år sedan lämnades in för samma åkomma, ALLT, moderkort fläktar hårddisk och nätdel blev ersatt, den hängde sig totalt nu och då. Efter att till slut ha kopplat bort bluetoothmusen, Kensington (som inhandlats på Applestore), slutade den att hänga sig ofta, nu bara ibland, men det där fläktljudet är en fruktansvärd plåga fortfarande. Det enda som jag inte testat, är att återgå till OS före Tiger, då var den tyst, alldeles då i början..........
Har AppleCare, får väl börja ringa till support igen, men det är ju så himla omständigt, tidsödande alltså. Synd det där, de borde skicka ut en Apple-ambulans direkt utan förestående korsförhör, byta ut burken, betala för sveda och värk och smita ut köksvägen.

Ursprungligen av Fralle:

Det fanns något med VRAM (tror det hette så) som man kan resetta, förstod mig inte på hur man gör det på min Imac, någon som vet?

Det är nog detta du menar, http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301733 men eftersom du har en rev. A iMac G5 så måste lådan öppnas...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-28 15:02

Nä (har redan testat det), problemet var att hårddisken kom upp i grader på 58-60. Eftersom maxgränsen för en hårddisk bör ligga på 55 grader så satte fläktarna igång på full fart. Dock tog det en jäkla tid innan hårddisken kyldes ner då kylanordningen på Rev A är minst sagt bristfällig (det är fixat på Rev B). Vilket betydde att den måste först kylas ner hela systemet för att hårddisken ska kylas ner. Det resulterade i att jag hade en processor som låg på ca 40 grader efter 10 minuters full blås (4500-5000 rpm), och hårddisken låg fortfarande på 54-55 grader. Tillslut efter en kvart så gick den ner på 52 grader och då drog äntligen fläktarna ner på varven.

Lösningen på det hela var att helt enkelt flytta ut hårddisken från datorn. Köpte mig en extern sata till sata kabinett och 1 meter lång sata-kabel. Gjorde ett litet hål inne i chassit och drog ut sata-sladden genom det hålet och sedan genom lufthålet på baksidan. Kopplade sedan in sata-sladden i hårddiskkabinettet och startade igång datorn. Resultatet blev att processorn ligger på 10-15 grader mindre än innan och hårddisken som nu ligger i ett kabinett utanför är som mest ljummen.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 18:49
Ursprungligen av Fralle:

Har en Imac G5 rev-A som den senaste tiden startar igång fläktarna utan förvarning när processorn når cirka 60 grader. Fläkten hamnar på cirka 3500 varv och därefter stannar den på den i 15-20 minuter och processorn har då konstant en värme på cirka 50 grader. Varför går de inte ner till 1500 varv när det värsta är över?

Och den sätter igång som bara den när jag kollar på film eller bara surfar, min Ibook klarar detta bättre...

Har testat lite av de grejor som jag funnit när jag har sökt runt på forumet, men inget har hjälpt. Det fanns något med VRAM (tror det hette så) som man kan resetta, förstod mig inte på hur man gör det på min Imac, någon som vet?

Jag har exakt samma problem med min maskin och nu börjar lagren i CPU-fläkten att ge sig, så det går inte vara i samma rum och föra samtal när iMacen skall spara en fil. Det lustiga är att problemet har eskalerat under det 1,5 år jag har haft burken. CPU-fläkten går på runt 4500-6300rpm beroende på vad jag gör. GarageBand är en klassiker. Efter 10 minuters spelande på keyboard är flläktarna uppe på max (CPU=6300rpm, System=4000rpm, hard Drive=2000rpm) och så står den tills man stänger av den. Även efter 6 timmar (lämnade den på under bortavaro)

Har bytt ut hårddisken mot en ny av annat fabrikat och klass och då försvann problemet, så jag har ett "case" med Apple om detta just nu. CPU-fläkten dock utsliten. Återkommer med rapport.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-29 10:13

Det sitter en liten klistbart värmesensor på hårddisken.
Blir hårddisken varm så påverkas fläktarna.
Man kan flytta sensor på annan stället på hårddisken där det är mindre varm.

Men bästa är köpa ny hårddisk som är sval, enl. Gunverth ovan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-29 20:58

REP: Köpte mig en ny samsung spinpoint som ska vara några av de svalaste hårddiskarna. Det som hände var att tiden mellan att datorn startades och fläktarna blåste full blev längre. Dock ökade värmen på hårddisken konstant utan något uppehåll.
Att omplacera sensorn är kanske inte det smartaste då 55 grader är maxgränsen för en hårddisk, högre än det och den kan börja ta skada (det fett som används som smörjmedel i de rörliga delarna ändrar form, eller nåt sånt).

1
Bevaka tråden