Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra backup av användare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Det verkar som om hårddisken på min PB15" håller på att totalt haverera. Upptäckte häromdagen att flera program helt oväntat avslutade sig självt så jag gick in i "Disk utility" möttes där av detta meddelande :

"This drive has reported a fatal hardware error to Disk Utility.

If the drive has not failed completely, back up as much data as you can and then replace it with a working drive."

Panik naturligtvis.
Nu till min primära fråga. Hur går jag bäst och enklast till väga för att göra en backup av min enda användare på denna disk innan jag lämnar in datorn för reparation. Har redan tagit backup av en del viktiga dokument och liknande men det vore trevligt om man kunde ta backup av en användare för att sedan på ett smidigt sätt "importera" denna på en ny hårddisk.

Hårddisken har inte helt lagt av ännu men den har inte långt kvar då den börjat låta som en skördetröska när den läser.

MVH

Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 20:31

Om du inte har backup redan, så skulle jag råda dig att inte använda datorn alls om den låter som en skördetröska. Det är stor risk att den kommer att ge upp mitt under backupen, som ju kan ta åtskilliga minuter.

Jag fick precis detta symptom på min iBook för snart ett år sedan. Då hade jag gjort en backup dagen innan hårddisken började låta. Nästa gång jag försökte använda datorn, kraschade hårddisken helt. Det blev en ny hårddisk på garanti, men jag behövde inte begära att en överföring av data från den gamla.

Lyckas du ta backup på mappen användare på hårddisken så får du med det allra mesta som är ditt.

  • Medlem
  • 2006-04-28 11:28

Hur gör man enklast en backup av en hel hemkatalog? Jag har tillgång till cd-skivor och en extern HD. Det är en kollega som ska gå hem för sista gången på ett år, och vi vill se till att hennes konto inte försvinner under det året.

Ursprungligen av Baron:

Hur gör man enklast en backup av en hel hemkatalog?

Tja, du borde bara kunna kopiera över den direkt till den extena hdn och sen (beroende på hur stort utrymme den tar) därefter bränna ut den på cd. För att minska ner storleken kan ni be henne rensa cachen i Safari etc.
Tänk på att det kan hända att det blir förändrade ägare på filerna i och med kopieringen, men eftersom ni bara vill ha den som backup ifall nån klantar till sig så är det väl inte något stort bekymmer - det går ju använda för att kopiera tillbaka dokument/inställningar i alla fall.

  • Medlem
  • 2006-04-28 11:49

Det bästa vore att få en kopia man bara kunde dra tillbaka på datorn om kontot skulle ha försvunnit under frånvaron. (Datorn kommer att användas av nån annan under tiden.)

Kanske bara kan högerklicka på hemkatalogen (inloggad med ett adminkonto) och välja att göra ett Archive (vad det nu heter på svenska) av den. Då borde du i värsta fall kunna skapa ett nytt användarkonto och sen byta ut alla filer mot det som finns i Arkivet.

1
Bevaka tråden