Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver lite nybörjartips inför routerköp

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte äntligen göra slag i saken och skaffa en router. Har adsl-internet. Jag har fått tips om en netgear WGR614GE som jag försökte kolla lite mer på idag. Men altså jag fattar ingenting!! Vad behöver jag veta, hur vet jag om den här funkar? Jag behöver något som inte är trådlöst eftersom jag bara har airportkort i en dator. Vad betyder "54 Mbps 802.11g"???

Tacksam om någon kan hjälpa mej.....

  • Oregistrerad
  • 2006-04-27 21:18

54 Mbps 802.11g heter Airport Express på Apple-språk. Eftersom routern du nämner både har trådlöst och portar på baksidan fungerar den för dig; den dator som har Airportkort kan ansluta trådlöst och övriga får du koppla in med sladd, om du har fler datorer än antal portar på routern kopplar du en switch till ett av uttagen på routern dit du ansluter dina datorer.

Ursprungligen av svinto_deluxe:

54 Mbps 802.11g heter Airport Express.

Nej, det heter AirPort Extreme på Apple-språk.

En fråga till - jag är lite skeptisk till trådlöst bredband med tanke på all strålning som far omkring hemma. Med en sådan router, står den och strålar hela tiden - eller är det bara när jag använder den dator som har AirPort kort som den strålar????

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-03 21:37

Den "strålar" hela tiden, men är du rädd för den strålningen bör du kasta ut din microvågsugn också då den strålar precis samma "strålning" när du använder den...

Är du helt säker på det? Vad jag har hört strålar nätverksutrustning endast då data skickas eller tas emot.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-05 15:35
Ursprungligen av Kristofer:

Är du helt säker på det? Vad jag har hört strålar nätverksutrustning endast då data skickas eller tas emot.

Såklart den strålar, hur hade du tänkt att det är möjligt att man kan hitta ett trådlöst nätverk ö.h.t. när det inte är trafik på det? Såklart är radion igång och sänder "hela tiden" även fast det inte är trafik...

Du kan ju sätta din dators trådlösa kort i passivt läge och därmed inte sända nått alls, och ändå se nätverk som inte har någon trafik.

Visst, det kanske är lägre uteffekt när den inte har någon trafik, men den "strålar" ändå

Fast nu har jag ju inte microvågsugnen igång 24 timmar per dygn och framför allt inte i sovrummet/arbetsrummet där någon vistas 20 timmar per dygn.....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 10:22

Trådlöst nätverk strålar hela tiden så länge datoerna är anslutna till nätverket. Men den stålningen är inget att bry sig om.

Betyder det så länge någon dator trådlöst är ansluten - eller hela tiden någon dator är ansluten, alltså med tråd bara??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 11:21
Ursprungligen av Greta723:

Betyder det så länge någon dator trådlöst är ansluten - eller hela tiden någon dator är ansluten, alltså med tråd bara??

Om datorn är ansluten via ethernet så strålar den ju inte.
Allt tugg om strålning från allt börjar bli tröttsamt. Vanlig jordstrålning som finns överallt är ofta mycket starkare än det som ett trådlöst nätverk framkallar.
Ozonhålet har minskat nu, men över mellansverige finns just nu en ganska stor lucka som säkert är farligare än en Airport eller Netgear m m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-06 02:46
Ursprungligen av Konrad:

Om datorn är ansluten via ethernet så strålar den ju inte.
Allt tugg om strålning från allt börjar bli tröttsamt. Vanlig jordstrålning som finns överallt är ofta mycket starkare än det som ett trådlöst nätverk framkallar.
Ozonhålet har minskat nu, men över mellansverige finns just nu en ganska stor lucka som säkert är farligare än en Airport eller Netgear m m.

Här i Australien finns det inget ozonlager alls, fan för dem som inte tror att det märks, har bränt mig 5 gånger sedan jag kom i feb.

Såklart att det är någon form av strålning alltid, men den kan ju knappast vara jämförbar med när data skickas.
Hur förklarar du då att en mobiltelefon bara har nämnvärd strålning när man talar?

http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/mobiltele/Mobiler_och_master.pdf

Hur stark är strålningen?
(...)
Basstationer för mobiltelefoni sänder bara med högsta styrkan i undantagsfall.
Trådlösa datornätverk, datormöss och tangentbord sänder bara när de används.
Mobiltelefoner anpassar automatiskt styrkan efter hur bra förbindelsen är med
närmaste basstation."

"Trådlösa datornätverk (WLAN) sänder med låg styrka, ungefär som en mobiltelefon
eller lägre. Exponeringen från nätverkskortet och routern avtar snabbt
med av ståndet och blir betydligt lägre än exponeringen från en mobiltelefon.
Det beror på att datorenheten inte hålls direkt mot kroppen. Dessutom sänder
WLAN bara när data överförs."

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-05 23:17

"Trådlösa datornätverk.....bara när det används" är ju lite fel ändå, den sänder hela tiden, beacons skickar den ju ut med en intervall.. så kanske inte "hela tiden" men åtminstone m. ett fåtal sekunder emellan så åker den upp på full fräs och trycker ut en söt liten beacon, typ som en fyr...

Det blir ju inte bättre mottagning för att du använder nätet, så när den väl skickar nått så använder den ju full kräm.. antingen av eller full fräs, och beacons skickar ut riktigt ofta ("här är jag, kom och lek"-paket d.v.s.).

En AP gör inte skillnad på vad för data som skickas eller hur långt ifrån nått är (om dom inte har AutoCell-stöd då, vilket också kräver att alla kort stöder det). Så när den väl skickar något, må det vara en beacon eller nått annat paket, kan ju lika gärna vara ett broadcast-meddelande från resten av nätverket, så bumpar den upp i full fräs och skickar..

Beacon-intervallen kan man ju förändra, men inte helt stänga av, men ev. broadcasts från t.ex. kabelanslutna datorer eller liknande är ju svåra att ta bort (om man inte dedikerar ett eget subnät för det trådlösa).

I realiteten går det hela tiden (eller åtminstone i små intervaller, väldigt väldigt ofta) data eller annan sändning på wlan.

Själv har jag kört ett WPA-krypterat nätverk utan trådlösa enheter, och tagit en passiv enhet och lyssnat på signalerna... Då en passiv enhet inte genererar egen trafik så bör därför trafiken ha varit minimal (om ens existerande). Och vi kan väl säga så att jag Aldrig såg någon gång signalen droppade ner ö.h.t. (mer än inom felmarginal då) under hela tiden jag "kikade".. vilket borde tyda på att ett vanligt wlan aldrig kan klassas som helt "av" även om den är oanvänd..

sen det med mobilerna är ju självklart...ett wlan på nära avstånd genererar ungefär en eller två procent av strålningen jämfört med en mobil man har mot örat... vet inte riktigt vad max-uteffekten på en mobil ligger, men på ett wlan överskrider det aldrig 100mW, och ganska sällan ens 50...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-06 02:43

Någon undersökning på någor universitet i Storbritaningen tydde på att dessa signaler som skickas i luften hela tiden var tillräckligt farliga för att resp skola skulle stänga av sitt trådlösa nätverk.
Men vem bryr sig?

Jag sitter i samma sits som Greta här. Men jag funderar starkt på en airport express, har 2 datorer, en powerbook resp en ibook. Vad tror ni? Finns det någon billigare variant kanske? MÅSTE ju inte ha trådlöst. Hittade en lagerrensningsprodukt på macoteket, Netgear FS605 5-ports för 250 aborrar. Vad tror ni?
Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2006-05-06 02:55
1
Bevaka tråden