Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hävdar att MacBook Pro inte är en laptop

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick ett telefon samtal från customer relation Apple där de berättar att macbook pro inte är byggda och användas i knä eller mobilt på något sätt. Datorn ska vara på ett skrivbord och inget annat enligt Apple customer relation och support.

Datorn är inte en laptop utan det är flyttbar dator som ska stå på skrivbord.

Fint apple!!

Så har det varit länge att de inte får säga att det är en laptop utan en portable. Allt sedan den svenske killen som brände sig på privata delar när han hade datorn i knät utan byxor på.

Sedan är det ju tänkt att den ska stå på ett plant/hårdare underlag för att optimera kylning men kortare perioder är det lugnt på mjuka underlag.

  • Medlem
  • 2006-04-26 17:16

Jag är inte säker på att jag förstår... Ringde det upp en person från Apple bara för att, utan anledning, informera dig om MacBook Pro:s rekommenderade användningsförfarande? Anmärkningsvärt, jag håller med.

Ursprungligen av stfm:

Jag är inte säker på att jag förstår... Ringde det upp en person från Apple bara för att, utan anledning, informera dig om MacBook Pro:s rekommenderade användningsförfarande? Anmärkningsvärt, jag håller med.

Jag har köpt en macbook pro och jag undrar just hur jag ska använda datorn pga att många av macbook pro blir tok för varma för att ha den i knäet.

Problematiken är att min exemplar svullnade upp på vänster sida om mus plattan.
När kullander ( i Malmö ) försökte få maskinen utbytt så fick ett svar att apple vägrar göra någon ting än möjligen reparera maskinen ( med mycket tveksam inställning ) men det skulle ta flera veckor. Vilket inte jag och kullander hade lust med speciellt när jag ska ha med datorn på en resa.
Detta fast Kullander & Kullander hade slagit fast att det är minst 2 mycket allvarliga fel på denna dator. KK menar att jag borde få en ny men Apple vägrade fast jag hade datorn mindre än 12 timmar. Samtidigt som Apple store och support säger att jag utan tvekan skulle ha en ny, men inget kunde göra pg av att jag har köpt den hos KK.
I Samma veva fick KK och sedan jag informationen om just att Macbook och powerbook G4 och ibook inte är laptops och ska endast användas på skrivbord alt hårt underlag annars kunde garantin rycka. Det anmärkningsvärda är att Apple bestämt påstod att man absolut inte får använda datorn på annat viss än på skrivbord ( Apple visste inte än hur man skulle ställa sig ang garantin om man har använ datorn på annat sätt än apple vill. ) Det intressanta är att det inte finns någon info om detta på apples hemsida ang detta.

Ursprungligen av Hunter78:

Det intressanta är att det inte finns någon info om detta på apples hemsida ang detta.

Det står dock i manualen, men den kanske du inte läst?

Ursprungligen av Simon Templar:

Det står dock i manualen, men den kanske du inte läst?

Men då är ju skiten köpt...

Ursprungligen av Code Red:

Men då är ju skiten köpt...

Manualer finns att ladda ned innan köp...

Ursprungligen av Simon Templar:

Manualer finns att ladda ned innan köp...

Brukar du läsa manualen på en produkt innan du har köp den, i så fall är du nog den enda person som jag känner som gör det.

Normalt brukar man läsa det efter man har köpt produkten, det är det vanligaste sättet.
Problemet att Apple store säger rakt emot vad supporten säger och customer relation på Apple säger.

Ursprungligen av Hunter78:

Brukar du läsa manualen på en produkt innan du har köp den, i så fall är du nog den enda person som jag känner som gör det.

Normalt brukar man läsa det efter man har köpt produkten, det är det vanligaste sättet.
.

Klart att en hel del läser manualen innan de köpt produkten, många vill ju veta så mycket som möjligt om en produkt innan de köper den. Fast vissa läser tydligen inte manualen alls...

Ursprungligen av Simon Templar:

Klart att en hel del läser manualen innan de köpt produkten, många vill ju veta så mycket som möjligt om en produkt innan de köper den. Fast vissa läser tydligen inte manualen alls...

Jag brukar läsa manualen efter jag har köpt produkten, det är det vanligaste sättet!

Ursprungligen av Hunter78:

Jag brukar läsa manualen efter jag har köpt produkten, det är det vanligaste sättet!

Jodu sa det tidigare, men nu läste du tydligen inte manualen alls eftersom du påstår att Apple inte skrivit något om hur och var datorn bör brukas.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jodu sa det tidigare, men nu läste du tydligen inte manualen alls eftersom du påstår att Apple inte skrivit något om hur och var datorn bör brukas.

Det gäller På Apple hemsidan inte i manualen! Det är där jag tittar innan jag köper en ny dator av Apple.

Ursprungligen av Hunter78:

Det gäller På Apple hemsidan inte i manualen! Det är där jag tittar innan jag köper en ny dator av Apple.

Men du läser alltså inte manualen innan du använder en produkt som kostar runt 20.000:-...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-03 10:07
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart att en hel del läser manualen innan de köpt produkten, många vill ju veta så mycket som möjligt om en produkt innan de köper den. Fast vissa läser tydligen inte manualen alls...

Har du ens läst tråden? Tycker du på allvar att det är rätt av Apple att inte byta ut datorn?

Ursprungligen av Hunter78:

Problematiken är att min exemplar svullnade upp på vänster sida om mus plattan.

Av ren nyfikenhet, vad var det som hände när den svullnade upp? Jag har inte hört något liknande - var det plasten som smälte och orsakade bulor?

Ursprungligen av Albert_real:

Av ren nyfikenhet, vad var det som hände när den svullnade upp? Jag har inte hört något liknande - var det plasten som smälte och orsakade bulor?

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, mer än att jag importerade video/ photo som jag hör ett konstigt ljud typ ( diskbänk som hoppar till av värme, efter att man tar bort värmen från diskbänken ) sedan efter det så finns det en bulla som inte fanns där innan. Sedan blir han extremt varm typ 45 -50 vilket är för mycket enligt Apple. Temp på macbook pro ska inte överstiga ca 40 grader enligt apple tycke, som säger ( några få grader över kroppstemperaturen max typ 40 och inte mer).

Vadå, får man inte ha den i knät när man är ute och kör rally?!

Värdelöst. Gäller detta alla tillverkare tro?

Ursprungligen av Code Red:

Värdelöst. Gäller detta alla tillverkare tro?

Svårt att säga men skulle inte tro det pga konstruktionen är annorlunda på pc än apples ( macbook pro ) sidan!

Min Ibook blir inte så varm. 40-50 grader som varmast på utsidan när den jobbar o jag har den i knät.

Värt att notera är att Ericssons "Hajfena" (R310s) enligt instruktionsboken inte får användas i fuktiga miljöer. Den telefonen tål att diskas under rinnande vatten, med diskborste och diskmedel.

Tillverkarna lägger alltid in sånahär brasklappar för att slippa bli stämda.

Jag har haft min macbook både i knät och på textilunderlag och utomhus och så vidare och hittills funkar den utmärkt. Det går hur bra som helst att ha den i knät kkortare stunder (spårvagnsresa på 30 min eller nåt) om man har lite skills. Om man har ytterligare en textilbit emellan byxorna och datorn kan man säkert ha den i knät under en flygresa på flera timmar...

Ursprungligen av irrelogical:

Värt att notera är att Ericssons "Hajfena" (R310s) enligt instruktionsboken inte får användas i fuktiga miljöer. Den telefonen tål att diskas under rinnande vatten, med diskborste och diskmedel.

Tillverkarna lägger alltid in sånahär brasklappar för att slippa bli stämda.

jag sköljde av min hajfena under rinnande vatten. Den gick sönder och jag fick en ny på garantin!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-27 10:23
Ursprungligen av statemachine:

jag sköljde av min hajfena under rinnande vatten. Den gick sönder och jag fick en ny på garantin!

Jag rörde om i drinkar med min, tappade den från 4:e våningen, badade med den osv och den funkar fortfarande. Synd att Ericsson slutade utveckla det där konceptet!

Ursprungligen av rhesus:

Jag rörde om i drinkar med min, tappade den från 4:e våningen, badade med den osv och den funkar fortfarande. Synd att Ericsson slutade utveckla det där konceptet!

Jag såg ett exemplar ur förserien som en kill på SE hade med sig till en midsommarfest. Den kastades hit och dit under kvällen och användes även under kubbspelet. Till sist landade hajfenan i ett glas öl. Den enda som blev ledsen den kvällen var SE-killen eftersom hans öl blev full av jord.

Du kan ju alltid läsa igenom garantivillkoren efter köpet och om du inte accepterar dem kontakta Apple för att skicka tillbaka den.

Ursprungligen av Björn Leander:

Du kan ju alltid läsa igenom garantivillkoren efter köpet och om du inte accepterar dem kontakta Apple för att skicka tillbaka den.

Det handlar inte om att lämna tillbaks produkten utan att när jag går in på Apple hemsida och läser om produkten så utgår jag att det som står där är det som gäller.
Sedan köper inte jag en bärbar dator för att endast ha den som en stationär dator för då kan man spara pengarna med att köpa en iMac Intel.
Bärbar har alltid använda i knäet samt överallt än på skrivbord, därför har man ju 5.5 timmars batteri, eller hur?
Många associerar bärbart med att kunna använda datorn överallt och speciellt på resande fot och inte med att man måste ha ett skrvbord för att kunna använda produkten, eller hur?

Varför kan Dell, Hp m.m. göra liknade datorer och man kan ha dem i knäet och använda dem som laptops men inte apple? Majoriteten av människor associerar bärbar med att man kan ha datorn nästan överallt och använda den nästan hur som helst och i olika miljöer utan att ha det på skrivbordet. Vad hittar jag ett stort skrivbort mitt i öken eller i ett flygplan m.m.

Ursprungligen av Hunter78:

Varför kan Dell, Hp m.m. göra liknade datorer och man kan ha dem i knäet och använda dem som laptops men inte apple?

Finns tillverkare som inte kan det också. Har sett en Acer med varningstext på undersidan, "Prolonged use in lap can cause burn damage". Det på en bärbar dator med tre monstruösa fläktar i underredet.

För övrigt har jag inte ägt en enda bärbar där det i manualen inte stått att datorn måste placeras på ett plant underlag eftersom kylningen inte fungerar om luften inte får cirkulera under den.

Äh, Apple har ju till och med släppt en reklamfilm där skådespelarna har sina powerbook's i knät (den me den korta killen och basketnissen).

Då borde man ju kunna hävda att de påstått att det är okej att ha den i knät?

Ursprungligen av kitesurf:

Äh, Apple har ju till och med släppt en reklamfilm där skådespelarna har sina powerbook's i knät (den me den korta killen och basketnissen).

Då borde man ju kunna hävda att de påstått att det är okej att ha den i knät?

Säg det till Apple men icke sa nicke!

Bevaka tråden