Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett förslag till ett mera lättläst forum

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland så spårar diskussioner iväg, så är det bara. Jag bidrar själv ofta till det, både medvetet och omedvetet. Trots detta så stör jag mig på det ibland, och det hade varit riktigt skönt att bara läsa inläggen som håller sig till ämnet ibland.

Skulle man kunna göra så att man kan bocka i att ett inlägg är offtopic när man skapar det, och på så sätt endast visa det som en "list" i tråden. Vill man när man läser igenom tråden läsa igenom inlägget som inte har så stor relevans (om inte annat för dess underfundiga humor) så klickar man bara på rubriken, och inlägget vecklar ut sig.

Eller varför inte göra likadant som Digg.com? Besökarna "betygsätter" alla inlägg (tumme upp/tumme ner), och beroende på besökarens inställningar så visas endast inlägg med ett visst antal tummar i sin helhet, resten blir bara en list.

En tanke bara...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-26 17:49

Kan bara säga en sak; genialt!

Hur smart det än är så funkar det bara om det används. Skulle ni använda det?

Jag gillar när det flippar ut.
Man får väl starta en ny tråd om sitt problem, och se till att vara tydligare eller "torrare" eller nåt, så att man inte kommer från kärnan i ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-27 00:51
Ursprungligen av sjovall:

Jag gillar när det flippar ut.
Man får väl starta en ny tråd om sitt problem, och se till att vara tydligare eller "torrare" eller nåt, så att man inte kommer från kärnan i ämnet.

Urflippningen skapade ju offtopic.se som sedan flippade ur så i den milda grad att det stängdes. Det var lite synd, för ibland kunde det bli hysteriskt roligt.
Här får man inte flippa ur, inte ens i Lounge. Därför verkar alla som var med på offtopic-tiden ha stämt om sina näbbar radikalt, det blir aldrig några tokigheter numera.
Nu är det ordning och reda som råder.
Tråkigt.

Jag tycker inte heller att det är dåligt med "flippar", men ibland så hade det varit skönt att kunna klicka på en länk och vips! så är bara inläggen med relevans kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 08:09

Klart man får flippa ur - det ligger ju i vårt väsen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-27 08:20

"Flipp" "Flopp" "hjärnsläpp!"

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-27 08:23
Ursprungligen av Creops:

"Flipp" "Flopp" "hjärnsläpp!"

*letar efter bockningsverktyget*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 08:23
Ursprungligen av filuren:

*letar efter bockningsverktyget*

e r u plåtslagare ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-27 08:28
Ursprungligen av Tangen:

e r u plåtslagare ?

Jag väntade på den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 08:32

ha ha hi hi ho ho he he, gomorron allihopa

Lite lustigt att en tråd om att kunna rensa bort OT-inlägg smidigt helt plötsligt går och blir OT...

en generell off topic del kanske behövs dit trådar som spårat ur kan flyttas?

Hur många tummar blir det i denna tråden?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-27 10:52
Ursprungligen av Kalle Borch:

Hur många tummar blir det i denna tråden?

Upp- eller nertummar?

Ursprungligen av art vandelay:

en generell off topic del kanske behövs dit trådar som spårat ur kan flyttas?

Det finns ju Lounge™, men den är endast för betalande medlemmar.

Ursprungligen av irrelogical:

Det finns ju Lounge™, men den är endast för betalande medlemmar.

där har du en del till problemet kanske?

Ursprungligen av art vandelay:

där har du en del till problemet kanske?

Problemet var, när vi hade det öppet för alla, att det växte och blev en alldeles för stor del av ett forum som hade 99 procent macdiskussioner som huvudmål. Det var då offtopic.se skapade så de som behövde snacka av sig hade någonstans att gå. Sen gick det åt skogen, men det är en annan historia.

Det handlar väl lite om vilka målsättningar man har med ett forum. Om det ska vara en trevlig träffpunkt där folk kan hänga och snacka skit och göra tokiga inlägg så ska man förstås tillåta att diskussioner spårar ur eller handlar om vadsomhelst. Men om meningen är att samla kunskap, nyheter, diskussioner och problemlösning inom ett visst område (mac i detta fall) vill man inte att oväsentliga diskussioner tar över. Då tappar man viktiga medlemmar som tycker forumet blir för oseriöst.

Ursprungligen av Adrian B:

Problemet var, när vi hade det öppet för alla, att det växte och blev en alldeles för stor del av ett forum som hade 99 procent macdiskussioner som huvudmål. Det var då offtopic.se skapade så de som behövde snacka av sig hade någonstans att gå. Sen gick det åt skogen, men det är en annan historia.

Det handlar väl lite om vilka målsättningar man har med ett forum. Om det ska vara en trevlig träffpunkt där folk kan hänga och snacka skit och göra tokiga inlägg så ska man förstås tillåta att diskussioner spårar ur eller handlar om vadsomhelst. Men om meningen är att samla kunskap, nyheter, diskussioner och problemlösning inom ett visst område (mac i detta fall) vill man inte att oväsentliga diskussioner tar över. Då tappar man viktiga medlemmar som tycker forumet blir för oseriöst.

Därav mitt förslag.

irrelogical: Tack för ditt förslag. Vi använder en färdig programvara för att driva forumet som heter vBulletin. Visst kan vi utveckla nya funktioner i denna programvara, men det kräver tid och programmerare och tålamod att göra om utvecklingsjobbet igen varje gång det kommer en ny version av vBulletin. Allt detta är det en väldans bristvara på. Den nya funktionen skall då ställas mot hur stor nytta den gör i form av flera besökare, inlägg och nytta för våra användare. Det är det generella svaret på att det är sällan vi kan tillgodose ett förslag om en ny funktion i forumet.

I just det specifika fallet med ditt förslag så är ju frågan om en kryssruta "Offtopic" skulle leda till flera eller färre inlägg i form av "brus". Vad vi vinnlägger om oss här är just att det skall vara mycket signal i förhållande till brus här på 99Mac. Det kan upplevas som lite tråkigt, men vi ser att det gör forumet till en fantastisk resurs för användarna.

Min gissning är att det inte är så att en kryssruta skulle innebära att antalet Offtopicinlägg minskar. Så skall vi alltså lägga ner tid på att bygga en funktion som ger flera Offtopicinlägg? Jag är skeptiskt till det.

Njae, jag förstår din poäng, men om man smidigt kan rensa bort allt OT så gör det väl inget om det blir mer?

Fast det faller ju på utvecklingen som du påpekar.

1
Bevaka tråden