Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätter jag tillbaka tangenten?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Piltangenten som pekar åt höger på min powerbook har ramlat av. Jag har försökt läsa mig till i flera trådar här i forumet men lyckas inte få dit den igen. Någon som har lyckats kanske kan förklara hur man får dit den igen?

Sen har min mellanslags-tangent blivit trög också. (den fjädrar inte upp) jag har inte spillt något i tangentbordet utan det bara hände helt plötsligt, vad kan man göra åt det?

Tack på förhand!

Nu vet jag inte hur det är med PowerBook men på iBook finns två spår på vänstra sidan om tangentens fäste där man kan fästa tangenten. Trycker man tangenten rakt ner så att de båda fästena på tangenten hakar i dem så fäster tangenten. Det borde vara något liknande på PowerBook.

Jag hade problem med min högra shift-tangent en gång. Smuts hade trängt in under och gjorde att den blev seg. Det skulle kunna vara likadant med ditt mellanslag.

Har du garanti kan du ju alltid kontakta Apple och be dem om hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 10:05

Piltangenten trycker du på plats genom att sätta ner den med högra kanten först och sedan trycka ner den, ganska hårt, med kraften åt den vänstra kanten. Då ska det knäppa till. Funkar inte det så har säkert snäppfästet på tangenten gått sönder.
(detta gäller alu-modellerna, på de andra vet jag inte hur det funkar).
Jag vet att LAN-Master säljer lösa tangenter.
Det är säkert en massa skit under din mellanslagstangent, försök att ta loss den och kolla. Annars kan du ta dammsugaren och ställa ner själva suget och prova med att suga bort skiten. Du kan inte ana hur det ser ut i ett tangentbord.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-04-26 16:04
Ursprungligen av Konrad:

Annars kan du ta dammsugaren och ställa ner själva suget och prova med att suga bort skiten. Du kan inte ana hur det ser ut i ett tangentbord.

Gör inte det - det blir en massa statisk elektrisitet! Inte bra.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-04-26 17:30
Ursprungligen av Konrad:

Piltangenten trycker du på plats genom att sätta ner den med högra kanten först och sedan trycka ner den, ganska hårt, med kraften åt den vänstra kanten. Då ska det knäppa till. Funkar inte det så har säkert snäppfästet på tangenten gått sönder.

Så skall du inte göra, då kan du ha sönder tangenten. Kolla här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88106 Instruktioner från Apple hur man skall göra.

Jag funderade på att skaffa en sån där tryckluft-på-burk som de har på bensinstationer och då. Borde väl gå att använda för att blåsa bort skit under tangenterna.

1
Bevaka tråden