Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket ramminne har ni i era G5 (fläktljudsrelaterat)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-25 23:19

Har gjort lite efterforskningar på min Imac G5 rev-A angående att fläktarna sätter igång på fullt blås. Många av de personer som har sagt att fläktarna drar igång när de surfar. Har kollat vad som händer när man kör igång firefox och Safari. Det som händer på min dator är att minnet blir fullt (sitter på 756 mb), Safari tar en hel del i ramminne, vilket får processorn att snabbt öka i grader.

Tror att detta resulterar i en panikåtgärd från sensorerna och de vill snabbt få stopp på den snabba värmestegringen och sätter därmed igång fläktarna på full blås.

Så jag undrar vad alla har i ramminne och om er dator är tyst eller blåser.

Får se om det finns något som stödjer denna hypotes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-25 23:49

Checkat lite till, minnet verkar inte vara den avgörande faktorn. Måste undersöka det lite mer. Kan vara antingen processorn som far iväg, eller sata som kommer upp i en viss värmenivå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-26 10:00

Processorn kyls ner snabbt, men det är värre med hårddisken och sata.

Vad är Sata för något?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-26 11:34

Uppdatering (för er som bryr er)

Har tagit mig en titt på vad sensorerna visar och hårddisken ligger på cirka 55-58 grader (55 grader är värmemaxgräns för vad en hårddisk ska klara av utan att börja ta skada) och vill inte gå ner. Det verkar vara hårddiskens värme som är startskottet till att fläktarna sätter igång.

Det andra är att jag sitter på 768 mb ram vilket blir fullt utnyttjat emellanåt. Om ramminnet blir fullt utnyttjat kommer det att få hårddisken att bli varmare?

Jag letar nu runt efter en hårddisk som är sval, hastighet spelar ingen roll då det enda jag gör är att surfa och lyssna på musik.

SATA = Serial ATA är bussanslutningen till din hårddisk. Hårddisken i G5'orna är av SATA-typ medans de som satt i de tidigare Macarna var av vanlig ATA eller PATA (Paralell ATA). Överföringen av data sker seriellt.

Jag tror du ska utöka Ram-minnet. Om det är fullt utnyttjat hela tiden så innebär det att det inte finns rum för mer mellanlagring av data vilket i sin tur innebär att dina program får gå den långa vägen till hårddisken för att uppdatera och därmed blir det större belastning på hårddisken som blir varm och måste kylas ned av fläktarna.

Själv har jag 2 Gig Ram i min G5 (Dual-Core 2.3)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-26 20:25

Köpte mig en samsung hårddisk som ska vara sval, problemet är att värmen bygger upp sig i chassit, det tar längre tid än innan (innan 5 minuter, nu runt 30 minuter), men det är hårddiskens värme som får datorn att dra igång. Det finns ingen ordentlig kylning heller till hårddisken, den går genom systemet på min Imac Rev A.

Funderar på att göra ett hål i bakluckan av Imacen där hårddisken sitter och täta mellanrummet med någon form av skumgummi. Det borde ge hårddisken en rejäl kylning jämfört med nu.

Har du testat att besöka något av de mer internationella forumen som tex MacFixit, MacAddict, Xlr8yourMac etc?

Jag tror säkert du kan få större respons eller kanske tom finna svaret på din fråga där. När det gäller 99mac har även jag märkt att det kan vara ganska svårt att få svar på vissa frågor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-27 14:36

Ska kolla. har bestämt mig för att köra med en extern firewire hd sålänge. Har iallafall kommit fram till att det är värmen i hd:n som sätter igång fläktarna. Har även kollat på bilder från rev A och rev B. På rev A så finns det ingen fläkt som omsluter hårddisken, men det finns en på Rev b. Så det verkar som Apple har fattat att det fanns ett problem med hårddisken. Iallafall kylningen för när fläktarna drar igång så drar de inte ner nästan något på hårddisken, utan hela systemet måste kylas ner innan det ger en effekt på hårddisken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-28 15:02

Löste det!

Lösningen på det hela var att helt enkelt flytta ut hårddisken från datorn. Köpte mig en extern sata till sata kabinett och 1 meter lång sata-kabel. Gjorde ett litet hål inne i chassit och drog ut sata-sladden genom det hålet och sedan genom lufthålet på baksidan. Kopplade sedan in sata-sladden i hårddiskkabinettet och startade igång datorn. Resultatet blev att processorn ligger på 10-15 grader mindre än innan och hårddisken som nu ligger i ett kabinett utanför är som mest ljummen.

Tycker ändå det är konstigt att du måste göra ett sådant hembygge för att fixa till det. Tittade in på Xlr8youMac och hittade denna artikel så det är kanske inte så ovanligt ändå med hemgjorda lösningar.

Jag har en 2x2GHz G5 med 3GB RAM och GeForce 6800 Ultra kort. Fläktarna går i princip hela tiden tyvärr :/

Min iMac G5 rev A blåser nog inte på så som din verkar göra, men det finns två lägen då den sätter igång. Det ena är vid tyngre arbete i Photoshop, det andra är vid vanlig enkel surfning på sidor med mycket banners (dn.se, expressen.se) Det man frågar sig är varför en iMac 1.8 Ghz G5 med 1,25 GB RAM inte pallar trycket från några banners när en iBook 600 Mhz G3 med 640 MB RAM kör samma saker utan någon fläkt eller några problem... men det är väl något slags teknikens under som vi vanliga dödliga konsumeneter inte ska bry oss om.

Jag har Apple Care på min rev A iMac G5 (1,8 GHz och 1 GB ram). Tänker lämna in den och se vad de kan göra för att fixa oväsendet från fläktarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 08:58

Kan man sänka omgivningstemperaturen med en eller 2 grader gör det mirakel. 2 x 2 G5 med 3,5 Ram håller sig lugn upp till runt 25C omgivningstemeratur.

1
Bevaka tråden