Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Powerbook och iBook bekräftad

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Jag kan tyvärr inte tycka att det är framåtskridande att 2001 introducera en modell med samma upplösning som jag hade på en dator som jag fick hösten/vintern 1996/97. Förvisso var det då top-of-the-line modellen och kostade plenty stålar, men ändå. Jag hade hur som helt väntat mig mer när det gäller upplösningen.

Jamen du kan ju inte jämföra med vilken annan dator som helst. Vilken storlek hade din superdator från 1996? Hur mycket vägde den? På den ytan som iBooken har (12,1 tum) så är 1024 det mesta du kan köra, redan det är på gränsen för många. Oavsett om det är 1996 eller 2001. Sen måste du ju förstå att iBooken är en konsumentdator som är en kompromiss mellan pris och funktion/prestanda. Har du nån uppfattning alls om priser på LCD-skärmar?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Apple tycker jag legat lågt när det gäller upplösning överhuvudtaget nu i några år (om man inte räknar cinema-displayerna som åtminstone inte jag har råd att köpa privat). Nya iMacen hade 1024 när den kom, dvs inte mer än gamla iMacen som redan funnits i 4 år.

Nya iMacen: återigen handar det om kostnad, priserna på platta skärmar är mångfaldigt högre än på LCD-skärmar. Det som den nya iMacen fick allra mest kritik för var just priset. Vid den tiden kostade en 17 tums platt skärm ungefär dubbelt så mycket som en 15 tum och det ger rätt stor skillnad i pris. Visst går det att göra skärmar som har grym upplösning, men precis som du säger själv så har man inte råd att skaffa dom skärmarna ändå. Sen så är faktiskt 1024 tillräckligt för många, speciellt den kategori som köper iMacar och iBooks. Proffsanvändarna behöver förstås mer, men så köper de inte heller dessa datorer. Jag menar inte att högre upplösning är fel, men att det får stå tillbaka för rimliga priser (som enligt de flesta redan nu är för höga ändå).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
PowerBook G4 har 1152x768 på en 15 tummare.

Det är inte sant, läs på lite på Apples sidor så ser du att den har 1280 x 854 vilket är nästan 25 procent mer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Första iBooken hade 800*600. Nya iBooken har ju som sagt 1024, även på nya 14"-skärmen.

Jag tycker det var ett rätt bra steg uppåt med 1024 från tidigare 800. Det var ett av skälen som fick mig att köpa iBooken. Vad gäller 14 tumsmodellen så är det en dator för synskadade, det finns ju de som faktiskt har svårt att läsa med dagens upplösning på en iBook (som är 106 ppi, dvs väldigt hög upplösning).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-24 11:08

G4 i iBook ser inte jag alls som något orimligt… alla eMac:ar och iMac.ar har det idag (bortsätt från iMac Snow som är mer eller mindre död).

iMac 15" TFT G4/700 Mhz: 14995 kr
iBook 12" TFT G3/600 Mhz: 15995 kr

Visst får du ett batteri och en slimmare design på iBooken, men tjaaaaa… Prisskillnaden är ganska stor om man jämför prestanda också + att skärmen är mycket mindre. Det skulle inte förvåna mig om vi ser 700-800Mhz G4 på iBook, dock UTAN L3-cache. PowerBooken boostas väl till c:a 1 Ghz med L3-cache. Dual i en PowerBook låter otroligt pga. värme och ström problem. Men kanske Apple kan göra så den stänger av ena processorn "on-the-fly"… Högst otroligt tror jag i varje fall.

Vore kul att se iBooken med widescreen också… 13-14 tum widescreen, 1365x768 - äkta 16x9 format

Något som kan göras bättre på både iBook och PowerBook är MINDRE VÄRMEUTVECKLING. Hur man ska lösa det vet jag inte då de har sådan slimmad design, men vissa maskiner bli sjukt varma…

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 21:17

Inbyggd Bluetooth, tack.
Inte någon löjlig plugg som försvinner eller snattas av pryltokiga medarbetare...eller knäcks rakt för att den var i vägen.
En tydlig skillnad mellan iBook och PowerBook skulle inte skada. Idag tror en del kunder till mig att det bara är designen som skiljer.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 21:25

Varför verkar de flesta vara så besatta av widescreenskärmar här.. Personligen hade jag hellre sett den nya 17" imacen med en normal skärm en widescreen... Jag tycker det är smidigare med mer utrumme på höjden så man slipper scrolla lika mycket än mer utrymme på bredden. Och det är väl inte egentligen nån som kollar dvd film på sin imac så man kan vilja ha en widescreenskärm för det. Sen om man håller på en massa i photoshop och liknande kanske man vill ha utrymme på bredden för paletter och verktyg men då skaffar väl man sig oftast en powermac med extern skärm.

/Johan

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-24 21:52

Mycket snack och lite nya "fakta" här. Ingen som hört ytterligare något nytt?

men s*t*n (ursäkta språket) då är har man beställt en ny PB 800 i måndags osså ska dom komma med nya, man blir ju inte nöjd

Hoppas att dom blir lite dyrare så jag slipper våndas hela julen...

Iofs. är 800an en fin maskin, men ändå väldigt störande...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 22:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iNker:
Mycket snack och lite nya "fakta" här. Ingen som hört ytterligare något nytt?

För tillfället löper det en aktiv tråd på MacNN´s forum, +300 poster sedan i söndags.
Orginalkällans trovärdighet har fått sig ett par törnar under resans gång men iaf:
Fler MHz (upp mot 1GHz), ny gpu (Radeon 9000/32MB), superdrive, bättre värmeavledning.
Samma formfaktor, samma skärmupplösning, ingen 167 MHz buss, ingen blåtand.
Releasedatum senast 5/11.

Allt detaljer ovan skulle jag ta med minst en nypa salt, gärna flera.
En tanke, borde man inte kunna dra slutsatser om releasedatum efter hur Apple hanterar nuvarande inventarier av 667/800 serien?

Det låter väl inte helt otroligt ändå? 800-9xxMHz, vad annars vid en nylansering? Nytt grafikkort, kanske inte. Men definitvt snabbare processorer och mer minne/större hårddisk.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: magjac:
men s*t*n (ursäkta språket) då är har man beställt en ny PB 800 i måndags osså ska dom komma med nya, man blir ju inte nöjd

Well, det var väl inte direkt okänt att nåt varit pågång... Men ärligt talat, du kommer nog att gilla din PB 800 ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 02:05

Ja du kommer så klart bli nöjd med din dator, det tråkiga blir väl kanske att den prissänks nu när de nya modellerna kommer. Perfekt för mig som i så fall köper en 667 el 800 för mindre pengar än jag planerat...

Mera angående G4 i iBook; såhär skriver MOSR idag:

The G3 variants will continue to power the iBook for no less than eight more months, as Apple has said publicly.

Så med det i ryggen är G4 inte troligt i iBook. Däremot är en ny iBook väldigt trolig! Snart dessutom!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 22:16

mcelwee och magjac!

Om ni har beställt era maskiner från en ÅF som har i lager är det väl kört, men har ni fått vänta ett tag och inte fått dem ännu, är det sannolikt att ni inte får nån av de äldre utan ersätts med de kommande.
Det har hänt oss mer än en gång, så vi fått leverera bättre än det beställda till glada kunder.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 10:19

Enligt ett inlägg på AppleInsider säljer CompUSA iBook:arna som "discontinued products" numera.

Jag behöver en iBook nu och hade hoppats slippa vänta längre än 15:e okt för nya modeller. Om inget händer senast 5:e nov så vet jag inte vad jag tar mig till. Suck.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
Enligt ett inlägg på AppleInsider säljer CompUSA iBook:arna som "discontinued products" numera.

Jag behöver en iBook nu och hade hoppats slippa vänta längre än 15:e okt för nya modeller. Om inget händer senast 5:e nov så vet jag inte vad jag tar mig till. Suck.

En möjlighet kanske kan vara att hyra en iBook (eller TiBook) tills den nya släpps...

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 11:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
mcelwee och magjac!

Det har hänt oss mer än en gång, så vi fått leverera bättre än det beställda till glada kunder.

Jag är nog körd i detta fallet.. den skickades från Taiwan i förra veckan... Men men.. så länge dom inte gör några massiva uppgraderingar så är det ju lungt.. (denial) hehe

Så är det att handla datorer.
När man väl beställt sin dator är det bara att bita i det sura äpplet och ta det man får.

För vill man vänta på den senaste hela tiden ja då får man vänta lääänge. För det är alltid något nytt runt hörnet.

Det är bara handla när man gör det och acceptera läget så är det att handla alla typer av kapitalvaror. Jag är glad nu eftersom min Pioneer CD/DVD spelare ännu inte blivit omkörd och den är hela 6 månader gammal!

[ 28 Oktober 2002, 11:49: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Så är det att handla datorer.
När man väl beställt sin dator är det bara att bita i det sura äpplet och ta det man får.

Men, kan man inte avbeställa innan dom har levererat då?

Det är bara handla när man gör det och acceptera läget så är det att handla alla typer av kapitalvaror.

Jag håller med. Det är själva grundproblemet på en marknad med fallande priser. Å andra sidan kan man ju fråga sig om vi hade varit gladare konsumenter om priserna istället höjdes...

Jag är glad nu eftersom min Pioneer CD/DVD spelare ännu inte blivit omkörd och den är hela 6 månader gammal!

Jag läste på slashdot imorse att det har lanserats en DVD/CD som kan spela DivX.

Man kan ju undvika de värsta besvikelserna genom att köpa datorer strax efter de lanserats. Att beställa en dator när den är mer än ett halvår gammal är ju en större risk än när den är två veckor gammal, det är ju ganska givet.

Fast å andra sidan kan ju nya modeller ha barnsjukdomar och många vill ju vänta på revision B...

Best Buy passar på att kopiera PowrBooken innan en eventuell ny design kommer. Designad är den av Porsche Design i Österrike (inte biltillverkaren).

Har samma utrustning som en PowerBook, dock med en 2GHz processor från Intel naturligtvis.

Priset är satt 100 Dollar under amerikanska Applestores listpris för TiBooken.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Best Buy passar på att kopiera PowrBooken innan en eventuell ny design kommer. Designad är den av Porsche Design i Österrike (inte biltillverkaren).

Har samma utrustning som en PowerBook, dock med en 2GHz processor från Intel naturligtvis.

Priset är satt 100 Dollar under amerikanska Applestores listpris för TiBooken.

Bra försök men TiBooken är mycket läckrare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 19:10

Ett litet tips till alla frustrerade macköpare; själv brukar jag först bestämma mig för vad jag tror mig behöva, därefter hur länge jag kan tänka mig rimligen ha maskinen...

En stationär mac BÖR kunna användas i åtminstone fem år (under förutsättning att du kanske byter / kompletterar valda delar i maskinen efter en period). En bärbar mac har däremot lite kortare livslängd då du inte kan byta lika mycket av innanmätet, men en tre år bör du kunna nöta på den utan att knorra alltförmycket.

Trotsallt kostar ju datorer en slant och det är inte alla förunnat att kunna köpa en förmånligt via jobbet...

Att alltid köpa det senaste är en garanterad ekonomisk förlustaffär - men i gengäld får du just det senaste; starkaste,snabbaste,häftigaste...och dyraste!
De som kan "behärska" sig och köpa det "näst senaste" gör däremot betydligt bättre affär och kan istället lägga pengarna som blir över på div. kringutrustning.

Men det är lätt att sitta här och vara "köpklok" - jag är själv mycket lockad av att för första gången lägga lite av mina slantar på en bärbar pärla - troligen en PowerBook...och det är med spänning man ser fram emot vad Apple kommer att lansera innom kort!

Men jag köper inte en PB till vilket pris somhelst...

(edit: stavfel)

[ 28 Oktober 2002, 19:12: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 20:13

Är det någon som sett den "utlovade" iBook/PowerBook-rean från den "marknadsaktiva" återförsäljaren som det talas om?

Iofs lär ju denne återförsäljare knappast rea ut något innan Apple går ut med nya modeller, men ändå.

[ 28 Oktober 2002, 20:19: Meddelandet ändrat av: pjutsi ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 21:09

Vilken tror ni att återförsäljaren är?

Skulle chansa på InWarehouse. Om jag inte minns helt fel så var det väl dom som köpte upp de sista ASD 15" när Apple gick ut med att de skulle sluta sälja dem?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 22:35

Angående tillgänglighet på PBG4 667 och 800 så säger Apple på Irland att man kan beställa dessa maskiner som vanligt. Ingen som helst notis om att modeller skall bytas eller att de gamla inte finns kvar.
Har en storaffär på gång med en kund och de vill försäkra sig om att de får vad de beställer. Naturligtvis kontrollerar man detta med Apple flera gånger. Inga problem med detta.
Däremot är det 4-5 veckors leveranstid för tillfället.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 22:46

Apple BRUKAR ju säga att tillgängligheten är god innan de byter. Ofta får ju beställande ÅF besked att ordern är upphävd och de får beställa på nytt.

4-5 veckors leveranstid tycker jag pekar på att något är på G. En kompis skulle beställa en nu med och med den leveranstiden så måste det vara nya maskiner på G.

På Apple store står det fortfarande 6-8 dagars byggtid på PBn

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 21:05

Robert Andersson från Apple höll en show kring OS X på YFOs fotomässa i Göteborg ikväll. Då jag frågade om vi får se uppgraderade bärbara innan jul svarade han ja. Mer än så visste han inte, menade han.

Skönt att det verkar hända något iallafall innan januari.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 21:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
Robert Andersson från Apple höll en show kring OS X på YFOs fotomässa i Göteborg ikväll. Då jag frågade om vi får se uppgraderade bärbara innan jul svarade han ja.

Lustigt att i ÅF/Apple Center får reda på detta, men tack för infon. Det hjälper rätt mycket.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jollygods:
Vilken tror ni att återförsäljaren är?

Macoteket.

Bevaka tråden