Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

automatisera script som körs vid uppstart?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Kan man automatisera så scriptet som fixar å,ä,ö felet med mail2.0 "defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1" körs vid varje uppstart av sig själv?

Hade gärna sluppit köra sciptet manuellt via terminalen vid varje uppstart...

/Bruno

Det ska du inte behöva skriva in efter varje uppstart. Har du gjort så att du skriver kommandot i terminalen med mail.app avstängt så skall den inställningen vara kvar även efter omstart.

Så funkar det för mig iaf.

Men annars, visst har du ett script för det så lägg det i systeminställningar->konton->startobjekt kan hjälpa.

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Men annars, visst har du ett script för det så lägg det i systeminställningar->konton->startobjekt kan hjälpa.

Hur gör man det? Jag har scriptet i en vanlig textfil. Är helt newbei hur man gör gällande sådant, så förklara gärna med steg för steg... Tack på förhand!

Frågan är ju också om det är så som du säger att du inte behöver skriva det vid varje uppstart, varför det är så för mig att det försvinner vid omstart...?! (kör med senaste uppdateringarna av allt) Kan vara så att det bara fungera ibland osv, har läst ett gäng trådar om felet med å.ä,ö i mail2.0 och det verkar som att det funkar ibland beroende motagare och dess programvara etc...

/Bruno

Det ska inte vara nödvändigt med att skriva in varje gång. Jag vet att det i övriga trådar rekommenderas "hit-och-dit". personligen fungerar det bäst med ISO-inställningen men har dock fortfarande problem med ett fåtal PC-användare (verkligen ett fåtal jämfört med UTF-8)

Dock är jag ingen script-fantast heller men kan försöka hjälpa dig (newbie-style då jag verkligen ej kan råkoda).

1. Kopiera först textraden som du skriver in i terminalen så du har den i urklippet.
2. I programmappen har du en mapp som heter "AppleScript" där i finns ett program som heter "Manusredigerare". Starta detta och tryck på knappen "spela in".
3. Gå sedan igenom de stegen som krävs dvs öppna terminalen, klistra in koden, tryck enter, stäng terminalen
4. Tyck sedan på "Stopp" knappen i Manusredigeraren och du ser att den har fyllt i ditt lilla script åt dig.
5. Sedan kan du testa scriptet genom att välja "kör"
6. Spara scriptet i arkivmenyn och du ska få ett script som du kan lägga i startobjekt

Edit: ändrade de två sista punkterna

Obs! Detta är verkligen newbie-style och någon annan här på forumet kan säker ge dig ett bättre script som du kan använda så du kanske slipper se terminalen öppna sig osv. Men återigen, detta ska inte vara nödvändigt överhuvudtaget att skriva in det efter varje uppstart.

"6. Spara scriptet i arkivmenyn och du ska få ett script som du kan lägga i startobjekt"

Vad ska jag spara sriptet som? Det finns olika formatalternativ som tex. program, manus mm.

Och vart lägger jag detta "script som du kan lägga i startobjekt" Är det i /Users/mitt konto/Library/StartupItems" som du menar att jag ska spara det i sedan?

Tack för dina svar! Tummen upp!

/Bruno

Ursprungligen av brunoman:

Vad ska jag spara sriptet som? Det finns olika formatalternativ som tex. program, manus mm.

Och vart lägger jag detta "script som du kan lägga i startobjekt" Är det i /Users/mitt konto/Library/StartupItems" som du menar att jag ska spara det i sedan?

Du ska spara det som ett program och du kan även klicka ur "startskärm".
(kan ju sedan spara det i din programmapp)

Att lägga till det som ett startobjekt går du in i äpple-menyn->systeminställningar->konton-> fliken "startobjekt" och där klicka på + knappen och välja ditt manus.

lycka till

"4. Tyck sedan på "Stopp" knappen i Manusredigeraren och du ser att den har fyllt i ditt lilla script åt dig."

Helt blankt, får inte upp ngt efter att gjort alla stegen och till sist tryckt på stop...

Vad gör jag nu fel? funkar det för dig... Jag är helt med nu i alla stegen, men detta funkar ej!?

/Bruno

Skumt att det inte fyller i automatiskt för dig. Nåväl. jag testade göra scriptet ovan och kom så längt att det öppnar och stänger terminalen men jag kunde ej luska ut hur man får det att säga till terminalen att skriva "iso-raden" då detta ej fylldes i med automatik när man spelar-in scriptet. Antar att någon som verkligen kan det med koden får hjälpa dig där.

Här är koden jag fick fram

tell application "Finder"
activate
open application file "Terminal.app" of folder "Utilities" of folder "Applications" of startup disk
tell application "Terminal" to Här ska komma texten som säger till terminalen hur den ska bete sig.
quit application "Terminal"
end tell

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-27 12:37

Nu var det ett tag sen jag skrev AppleScript, men prova följande AppleScript-kodrad:

do shell script "defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset ISO-8859-1"

eller om du skulle ha med extra citationstecken

do shell script "defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset \"ISO-8859-1\""
1
Bevaka tråden