Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 GB minne eller 2 x 512 MB?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en fråga om val av minne till MBP. Jag bara undrar varför det är 1050:- billigare att välja 2x512 MB istället för ett helt 1 GB minne. Blir prestandan sämmre med 2 minnen? Vad är fördelarna/nackdelarna med respektive minne?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2006-04-25 19:29

Det är ingen storskillnad i prestandan du får exakt lika mycket minne skillnaden är den att 1gb ram moduler är dyrare och den största fördelen är att du har 1 ledig plats för extra minne. Jag gjorde så att jag beställde min macbook pro med 512mb ram och bara köpte till ram modul så nu har jag 1,5gb

Ursprungligen av icep:

Jag gjorde så att jag beställde min macbook pro med 512mb ram och bara köpte till ram modul så nu har jag 1,5gb

Vad är det för ram moduler som passar i då? är det standard moduler nu när de gått över till intel? kanske de va innan också? Tjänar man på att köpa till efter, som du gjorde?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-25 20:29

Jag gjorde likadant (512+1024Mb RAM). Det är standard PC-5300 moduler, det som kan skilja är profilhöjden men det bör inte vara några problem. Minnet jag fick hos macoteket var av märket twinMos, verkar säljas t.e.x på komplett.se:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

  • Medlem
  • 2006-04-25 22:51
Ursprungligen av tobhas:

Jag gjorde likadant (512+1024Mb RAM). Det är standard PC-5300 moduler, det som kan skilja är profilhöjden men det bör inte vara några problem. Minnet jag fick hos macoteket var av märket twinMos, verkar säljas t.e.x på komplett.se:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Jag köpte också i en lokal affären twinMos minne funkar hur bra som helst

det är so-dimm minne ddr2 pc-5300

  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 23:24
Ursprungligen av Contacteye:

Hej!

Har en fråga om val av minne till MBP. Jag bara undrar varför det är 1050:- billigare att välja 2x512 MB istället för ett helt 1 GB minne. Blir prestandan sämmre med 2 minnen? Vad är fördelarna/nackdelarna med respektive minne?

Tacksam för svar!

Det är nog bara av bekvämlighetsskäl. Vid en eventuell uppgradering med 2x512MB måste du ju byta ut alla minnesmoduler. Jag beställde också 2x512MB. Jag har nämligen för mig att två minneskort i MacBooken ger en bättre presentanda än bara ett...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-04-26 00:02

Jaha.... och jag som "brände" mitt Logic kort genom att försöka installera en ny minnesmodul. Det gick så här - inne hos återförsäljaren nämnde killen att han har en minnesmodul på 512 som de använde i en annan Powerbok P4 (12") och som jag skulle kunna få billigt. OK, let's test it, tänkte jag och vi stängde av min Powerbook (15,2" 1.5 med 512 MB RAM) öppnade luckan och försökte stoppa in minesmodulen.

Det gick inte, vi kunde inte få den på plats och vi vile inte trycka till mer än det känndes rätt.INget våld här... OK, jag bestämde at strunta i det och avbröt försöket, stängde luckan igen och tryckte på knappen.... biip biip biip tre gånger, vill inte boota. Fram och tillbaka,öppna luckan & kolla om alt sitter som det ska, yes, stäng, starta, icke.

In till Apple Center i Malmö där de tittade på min PB, försökte starta och ställde genast den modiga diagnosen - Logickortet har pajat. Aha? Varför? Kunde inte ge mig något svar. Kanske av sig själv (sic! Köpte datorn i juni 05, hur länge ska de hålla?), kanske av att vi har meckat och försökt installera nytt minne. Hur som helst, eftersom vi meckade hos återförsäljaren och inte sådär.. privat, tog de in Powerbooken och bytte Logickortet.

När datorn kom hem så bestämde jag mig att strunta i minesuppdateringen på ett tag. JAg läste nu era inlägg och tyvärr så vågar jag inte köpa minnet från någon annan än återförsäljaren eller Macoteket, och helst vill jag låta folk på Apple Centret i Mö eller på Jansson Data i Hbg göra jobbet. Det kommer att kosta mer, men men...

Prestandan blir bättre med två moduler än med bara en, ja, eftersom minnet används i två kanaler. Fördelen med att bara ha en är som sagt att det blir billigare att uppgradera senare eftersom du då inte behöver slänga ditt gamla minne för att få plats med mer.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-26 14:30
Ursprungligen av statemachine:

Prestandan blir bättre med två moduler än med bara en, ja, eftersom minnet används i två kanaler. Fördelen med att bara ha en är som sagt att det blir billigare att uppgradera senare eftersom du då inte behöver slänga ditt gamla minne för att få plats med mer.

För att utnyttja dual-channel arkitekturen krävs att du har två minnen av samma samma specifikationer (storlek och tillverkare?). Det har också gjorts tester som visar att det ger försumbar eller ingen prestandavinst:

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2740

1
Bevaka tråden