Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Farligt att ändra namn på hårddisk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag undrar om någon här vet om det funkar att ändra namnet på min "Macintosh HD" genom att välja visa info och bara byta namn. Det händer inget farligt då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-25 15:38

Det fungerar fint att byta namn på hårddisken. Ingen fara.

gött

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 23:10

Bara så du vet, du kan byta namn genom att dubbelklicka på namnet som vilken annan fil eller mapp i Findern.

För det mesta är det ofarligt, men det finns alltid knasigt skrivna program som gör sig beroende av saker de inte ska vara beroende av (t.ex program som bara fungerar i Programmappen) och lägger filer på fel ställen. Lyckligtvis är det sällan program som är sådär jätteviktiga, och även när det krisar så brukar det räcka att installera om dem. Inga stora saker.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-29 12:12
Ursprungligen av bananiel:

Hej, jag undrar om någon här vet om det funkar att ändra namnet på min "Macintosh HD" genom att välja visa info och bara byta namn. Det händer inget farligt då?

Om du använder specialtecken eller svenska tecken så kommer du inte att få diverse program att funka (ung. det Ragnemalm skriver). Exempelvis kan du inte installera några Macromedia-program om hårddisken har "fel" namn, vilket jag dock ser som ett ganska allvarligt problem...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-23 21:32

Är det fortfarande ofarligt att byta namn på "Macintosh HD" till t.ex "Christian" när man kör Leopard? Det blir liksom ingen krock med nåt? Har för mig att nåt hände när jag gjorde det på min förra Mac. Mitt konto på datorn heter "Christian Ek".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-23 22:04

Helt ofarligt att byta namn på startdisken.

Eftersom du nämner ditt kontonamn, så låter som att du på din gamla iMac snarare bytte namn på din hemma mapp, vilket aldrig är en bra idé.

Men som sagt Macintosh HD kan du döpa om

Ursprungligen av CEk:

Är det fortfarande ofarligt att byta namn på "Macintosh HD" till t.ex "Christian" när man kör Leopard? Det blir liksom ingen krock med nåt? Har för mig att nåt hände när jag gjorde det på min förra Mac. Mitt konto på datorn heter "Christian Ek".

Byta namn på hemkatalogen är ett bra sätt få en djup insikt i hur din dator egentligen fungerar och hur man återställer saker

Gör inte det!
Tror de lagt spärr på detta i leopard, men innan gick det att ställa till det ....

Det finns program som hjälper en om man vill göra detta.
Det finns även steg för steg anvisningar, både här på 99 och övrigt på nätet.

Byta namn på en Volym (en hårddisk t ex) gör i princip inget. ngt enstaka program kan som ngn sa få spatt. Program kan fråga om sökvägen till sina data.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-23 23:58

OK, för högeklickar jag på "Macintosh HD" som ligger på skrivbordet så finns ju optionen "Byt namn" och dräför tänkte jag det var ofarligt. Men som sagt, det kändes som det var för lätt. Fick nån flashback av att det var nåt problem sist.
Svaret är alltså nej, att jag inte ska ändra namnet på den som ligger på skrivbordet?

Ursprungligen av CEk:

OK, för högeklickar jag på "Macintosh HD" som ligger på skrivbordet så finns ju optionen "Byt namn" och dräför tänkte jag det var ofarligt. Men som sagt, det kändes som det var för lätt. Fick nån flashback av att det var nåt problem sist.
Svaret är alltså nej, att jag inte ska ändra namnet på den som ligger på skrivbordet?

Du missförstår mig lite.

Hemkatalogen är namnet på det lilla "huset" som heter kortnamnet på ens användare. Öppna hårddisken, klicka på "användare"-mappen och se.

Heter man Svante Persson kan huset heta "svante".
Att byta namn på det rakt upp och ner i Finder till "pettersson" leder till problem då i princip vartenda program behöver korrekt namn här för att kunna navigera.
Här kommer det in som marcus säger, man måste veta vad man gör här.

Det du har liggande på skrivbordet är en VOLYM, en hårddisk.
Byta namn på den är helt OK.

Ursprungligen av ufred:

Eftersom du nämner ditt kontonamn, så låter som att du på din gamla iMac snarare bytte namn på din hemma mapp, vilket aldrig är en bra idé.

Jag har länge propagerat för att det går alldeles utmärkt att byta namn på, flytta och bolla med sin hemkatalog så länge man vet vad man gör. De flesta vet dock inte alls hur man gör och byter bara namn i Finder, det är då det blir pannkaka.

Berätta för vilken UNIX-guru som helst att man inte kan byta namn på en hemkatalog så kommer de vika sig av skratt åt er.

Det har alltid gått att göra, men det har varit lite mer invecklat än att bara byta namn på mappen. Från och med Mac OS X 10.5 är det betydligt enklare. Om man byter namn på katalogen eller för den delen flyttar på den uppdaterar man därefter bara sökvägen i Systeminställningar; ctrl-klicka på kontot i kontoinställningarna och välj att redigera avancerade inställningar så dyker panelen upp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-24 00:17

Ah, då är jag med. Det var hemkatalogen jag bytte namn på sist pga av, löjligt nog, att det "såg fult" ut. Då blev det ett litet samtal till Apple Support. Tack för hjälpen grabbar!

1
Bevaka tråden