Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man koppla modem på AP Expressens USB?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-20 13:39

Hej,

Jag undrar vad som händer ifall man kopplar sitt kabeltv modem till airport express via USB.. fattar den att nätverk kommer vi usb istället? Har ingen sladd att testa med ännu..

tänkte få in xboxen på nätverket vi det enda nätverksuttaget på airport express..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-20 14:32

Kommer inte att funka. Det finns inga drivrutiner i en Airport Express för att använda ditt USB-modem. Det enda som stöds i AE:s USB-kontakt är skrivare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-20 14:33

Dessutom kan en APX inte agera brygga. Den vill alltså ha modemet i ethernetporten, ingen dator (eller Xbox).

Ursprungligen av Kasaen:

Dessutom kan en APX inte agera brygga. Den vill alltså ha modemet i ethernetporten, ingen dator (eller Xbox).

Borde det inte, rent teoretiskt, funka om man ställer in APX'en på statisk IP och likaså Xbox'en?

Ursprungligen av Kasaen:

Dessutom kan en APX inte agera brygga. Den vill alltså ha modemet i ethernetporten, ingen dator (eller Xbox).

Hm, kan man inte koppla en dator till ethernetporten? Jag har för mig att jag gjorde det ett tag... (WDS)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-20 17:09
Ursprungligen av Kasaen:

Dessutom kan en APX inte agera brygga. Den vill alltså ha modemet i ethernetporten, ingen dator (eller Xbox).

Jo då, det kan den visst. Jag använder en APE till precis just det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 16:44
Ursprungligen av rhesus:

Jo då, det kan den visst. Jag använder en APE till precis just det.

Hur gör du för att få det att fungera?
Kan du beskriva?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-24 13:16
Ursprungligen av Yes:

Hur gör du för att få det att fungera?
Kan du beskriva?

Yes!!

Jag har 2 st Airport express. Den ena är uppsatt som WDS huvudstation och kopplad till min router. WPA är påslaget.

Den andra stationen (bryggan) är uppsatt som WDS-fjärrbasstation åt den första stationen (automatisk konfigurering). "Tillåt trådlösa klienter" är ibockat. Distribuera IP-adresser är avslaget under fliken "Nätverk". AirTunes är aktiverat på båda stationerna.

I den andra APns ethernetjack har jag anslutit en iMac globe som saknar airport-kort. Den är konfiguererad att få sin IP-adress via DHCP.

Den andra APn fungerar nu som en brygga mot det trådlösa nätverket åt min iMac samtidigt som den utökar räckvidden på den första stationens näverk.

AirTunes fungerar på båda stationerna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-24 08:32
Ursprungligen av rhesus:

Jo då, det kan den visst. Jag använder en APE till precis just det.

Där ser man. Hade fått för mig att Expressen inte kunde det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-24 15:25

rhesus,

Din konfiguration bygger ju på att:

1. Du har 2 st Airport Express...
2. Ditt modem/din router har en Ethernet-port mot det interna nätverket...

Som jag förstår av dempa82's inlägg, så har han:

1 st Airport Express
1 st Kabel-modem med USB-anslutning mot en intern dator.

Så,

Ursprungsfrågan från dempa82 var om huruvida man kan ansluta ett USB-bestyckat kabel-modem till en Airport Express.

Svaret är som asker svarade, nämligen att det inte fungerar att ansluta ett USB-bestyckat kabel-modem till en Airport Express, då Expressen endast stödjer USB-skrivare.

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-24 17:37
Ursprungligen av Torkel:

rhesus,

Din konfiguration bygger ju på att:

1. Du har 2 st Airport Express...
2. Ditt modem/din router har en Ethernet-port mot det interna nätverket...

Som jag förstår av dempa82's inlägg, så har han:

1 st Airport Express
1 st Kabel-modem med USB-anslutning mot en intern dator.

Så,

Ursprungsfrågan från dempa82 var om huruvida man kan ansluta ett USB-bestyckat kabel-modem till en Airport Express.

Svaret är som asker svarade, nämligen att det inte fungerar att ansluta ett USB-bestyckat kabel-modem till en Airport Express, då Expressen endast stödjer USB-skrivare.

- Torkel

Ja det vet vi ju, den frågan har redan besvarats i tråden. Jag svarade på en fråga från "Yes", läs hela tråden nästa gång

Ursprungligen av irrelogical:

Men han besvarade ju Yes's fråga, eller?

Exakt.

Men han besvarade ju Yes's fråga, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-24 23:03

Rhesus,

Jag misstänker att du & jag tolkat dempa82's ursprungsfråga i denna tråd på olika sätt, å därmed kommer med olika lösningar på frågeställningen/problemet.

Jag propsar inte att jag har rätt & lägger mig därmed i första ronden...

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 00:58
Ursprungligen av Torkel:

Rhesus,

Jag misstänker att du & jag tolkat dempa82's ursprungsfråga i denna tråd på olika sätt, å därmed kommer med olika lösningar på frågeställningen/problemet.

Jag propsar inte att jag har rätt & lägger mig därmed i första ronden...

Lycka till,

- Torkel

Du har fortfarande inte fattat att jag inte svarade på dempa82s fråga utan på en fråga från "Yes".

Lä tråden igen. HELA tråden

"Kaasen" påstod att en APX ej kan användas som brygga. Jag svarade att det kan den visst. "Yes" frågade då hur jag kopplat upp det hela varpå jag beskrev det. Det har alltså inget att göra med "dempa82s" ursprungsfråga utan det var ett sidospår i tråden. Förstår du nu?

Och ja, du har rätt i att det inte går att koppla ett modem till USB-porten till en APX och det går alltså inte att åstadkomma det "dempa82" efterfrågar men det var som sagt inte det som jag, "Kaasen" och "Yes" diskuterade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 09:45

Peace, bröder/systrar!!

Det är alltid olyckligt när en tråd byter ämne mitt i, istället för att det startas en ny tråd. Det är lätt hänt, men kan lätt få tråden att skena iväg!!

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Jag har 2 st jätteviktiga dokument gjorda i WriteNow för System 6.5.3. Hur kan jag öppna dem i Tiger!?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 09:58
Ursprungligen av Torkel:

Jag har 2 st jätteviktiga dokument gjorda i WriteNow för System 6.5.3. Hur kan jag öppna dem i Tiger!?

På tal om att byta ämne... Men MacLink Plus kanske kan hjälpa dig om du inte vill/kan köra WriteNow under Classic. http://www.dataviz.com/products/maclinkplus/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 10:43
Ursprungligen av rhesus:

På tal om att byta ämne... Men MacLink Plus kanske kan hjälpa dig om du inte vill/kan köra WriteNow under Classic. http://www.dataviz.com/products/maclinkplus/index.html

rhesus,

Mitt P.s. var skrivet av ren ironi...

Tack ändå,

- Torkel

Har inte tråden spårat iväg ännu mera nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 11:41
Ursprungligen av irrelogical:

Har inte tråden spårat iväg ännu mera nu?

Nu förstår jag inte vad du menar!?

Ursprungligen av rhesus:

Nu förstår jag inte vad du menar!?

Hade jag varit moderator (vilket jag lyckligtvis inte är) så hade jag låst tråden, alla frågor är besvarade och det är mest skitsnack. Typ det här inlägget, det fyller egentligen ingen som helst funktion.

1
Bevaka tråden