Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini PPC 1.25 - skärmen blir svart

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med min mac mini power pc 1.25. Det är nämligen så, att skärmen blir svart ibland. Har jag datorn kopplad med VGA "tonas" skärmen ner, för att vara mörk en sekund eller två, och kommer sedan tillbaka. Med DVI försvinner den tvärt och kommer sedan tillbaka.

Är det fel på grafikkortet?

Mvh Marcus

Och det är inte skärmsläckaren eller nåt som går igång efter att du inte rört datorn på ett tag?
(Ursäkta att jag frågar det uppenbara)

När är det skärmen släcks, när du spelar eller bara när som helst?
Kan inte vara problem med strömförsörjningen till skärmen?

Nej, den släcks ibland när jag använder datorn. Oftast är det 2-3 släckningar/tändningar kort efter varandra, sen funkar den normalt en stund till.

Jag har provat med flera olika skärmar som funkar normalt till andra datorer, samma sak på alla skärmar.

Jag skulle säga att det är möjligt att det är hårdvara, om det är grafikkortet eller annat är ju svårt att säga. Har du garanti kvar på maskinen så skulle jag nog snacka med återförsäljaren du köpt den från.
Men samtidigt kanske det är svårt att bevisa att det är problem ifall du inte lyckas hitta varför/när det uppstår så att du kan demonstrera felet för åf.

Nej garantin är slut, köpte den i januari -05 på apple store.
Är ganska trött på den med tanke på felet, så jag ska nog sälja den till någon som kan leva med problemet den har.

Det där med garantin är lite konstigt, det har ju pratats om det i andra trådar på forumet:
Apple säger sig ha 1 års garanti, men enligt svenska konsumenträtten (och EUs regler antar jag) så har du 2 års garanti om det är ett fel på varan som du inte själv kan orsakat.
Problemet är väl att det är formulerat som att du måste kunna visa att det måste varit fel på datorn redan vid leverans.

I ett sånt här fall så kan man kanske motivera det med att du inte varit inne och pillat i datorn så du har inte orsakat felet på det sättet, samt att grafikkortet eller datorn inte ska vara "utslitet" efter drygt 1 år.

Det är väl möjligt att det är någon yttre skada på uttaget för externa skärmen, och då kan det vara svårt att motivera att det var fel vid leverans..

Sen vet jag inte hur du hanterat datorn, om det kanske är så att du varit hårdhänt och du får skylla dig själv, men det utgår vi väl inte ifrån.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-25 14:33

Min PM G4 gör likadant ibland när man väcker upp den efter vila.

Ett tag så fungerade det. Men efter den senaste java-uppdateringen så kom det tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 14:35

Är inte detta det kända dvi problemet med minin ?
Den använder väll inte dvi standard, så det kunde bli problem med många skärmar, var det nått med strömen den får av datorn eller så ?
Min mini jag hade, med en Hyundai Q17+ tft var det inga problem.

hmm ja det är möjligt att det är så... men drabbar det även vga-anslutna skärmar? Jag ska ta och prova med en gammal crt här för att de om problemet kvarstår...

Annars kanske det helt enkelt är så att jag ska ta och ominstallera os x.

hur ställer sig apple till detta i reparationssynpunkt?

Nu kör jag maskinen via VNC genom en PC. För övrigt så fungerade den perfekt med den gamla CRT-skärmen, men jag har dels ingen lust att köpa en ny tft till den och dels ingen lust att ha den gamla crt:n framme. För mina ändamål med maskinen går vnc bra, synd bara att den inte har gigabit.

Funderar på att sälja den till förmån för en intel-mini, mest för gigabitmöjligheterna.

Vad kan man möjligen få för en mini, 1.25, 512 ram, inkl tiger original (köpt separat, med kartong och allt) om någon är intresserad, skicka gärna ett pm, maskinen finns i jönköping.

1
Bevaka tråden