Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Powerbook och iBook bekräftad

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har vi passerat gränsen ifrån rykte till nyhet. Enligt "the insider" så har nu Apple Sverige bekräftat att en ny Powerbook G4 och iBook är på gång väldigt snart.

Svenska Apple-återförsäljare kan inte längre lägga order på nuvarande generation av iBook och Powerbook. En "marknadsaktiv" återförsäljare har köpt upp alla restexemplar ifrån Apple och kommer att börja rea ut datorerna nästa vecka enligt den uppgift vi har.

Ps. "the insider" tipsade oss om att Studio Display 15-tum inte längre ingick i sortimentet redan i slutet på September, hela en månad innan t ex MacWorld och MacNytt snappade upp nyheten.

[ 24 Oktober 2002, 01:19: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

nice

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 00:22

Mycket trevligt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-24 00:25

"The circle is now complete"

/en switcher to be

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-24 00:34

Undrar vad som kommer finnas under huven... Undrar hur lik/olik den kommer vara nuvarande PBn...

/arvid

  • Medlem
  • 2002-10-24 02:07

Vågar man hoppas på en G4 i iBooken?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-24 07:00

Angående nya iBook. Vad tror ni? G4 processor?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-10-24 07:19

Skulle nog va ett dumt drag av apple, dom vill ju att man ska köpa PB för att få G4...
men det r klart man vill se G4 i iBook... G3 känns så gamalt nu

eller kanske så gör Apple en "PowerMac" grej av det...
Lanserar en PowerBook med dubbla processorer...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-24 07:52

Tror ni det komemr att komma en uppdaterad PowerMac G4?

Apple släppte nyligen nya Power Macintosh G4 datorer så det är osannolikt att dom redan byter ut dessa. Men alla produkter har ju ett "liv" på cirka 4-6 månader traditionellt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-24 08:23

G4 i iBook blir det nog bara om det blir dubbla processorer i PowerBook - jmf med iMac G4 / PM G4. Men nu känns det bra att jag bara bett om offert och inte beställt min PowerBook än.

Om man nu inte får vänta en månad på leverans förstås...

Jag sitter beredd vid beställknappen i Apple Store...

Vvvvvvrrrrrrooooommmmmmmm!!!

Eller så kanske dom nya PB´s kommer med DVD-R...

Borde väl åtminstone bli bättre grafikkort på iBooken. Hoppas också på fler pixlar på skärmen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Vågar man hoppas på en G4 i iBooken?

Näe, jag skulle nog inte satsa några slantar på det. Det är sagt att G3 ska leva kvar ett tag till i den. Men om det kommer ny iBook så borde det väl minst vara 800 MHz G3, gärna mera.

Högre upplösning på skärmen skulle ju däremot vara kul. Har även funnits rykten om 13 tums iBook tidigare, vet inte hur mycket belägg det finns för det (en iBook som har större skärm än den minsta, men ändå inte är lika stor och klumpig som 14 tumsmodellen, typ).

Hoppas verkligen att det bli bättre upplösning på en ev ny ibook. Har hela tiden varit otroligt sugen att köpa en ibook, men varje gång suget nästan resulterat i ett köp har alltid upplösningen fått mig att avstå.

Fattar inte hur Apple ens kunde fundera (ännu mindre förverkliga) att sätta en 1024-skärm på ibooken när den kom (den nuvarande varianten, alltså) när andra tillverkare körde mycket högre, till och med 1600 upplösning. Inte speciellt framåtskridande direkt...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 09:24

Jag vet inte om jag hade velat ha en 12" skärm med 1600 upplösning... Hur ska man kunna se nått då. Och använder man de mindre upplösningarna på den skärmen blir de suddiga. Däremot är en 14" med 1600 mer okej.

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 09:40

Det som DR Bowman sa fick mig att reagera.
iBooken kan alltså bara visa 1024x768? Om man kopplar den till en extern monitor kan den monitorn bara visa 1024x768 också?

ie. är det iBookens skärm eller grafikkort som bara kan visa 1024x768?

  • Medlem
  • 2002-10-24 09:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: romanenko:
är det iBookens skärm eller grafikkort som bara kan visa 1024x768?

Skärmen och Apple kan inte visa mer. De har pluggat den, förmodligen för att den inte ska konkurrera med PB. Dåligt drag, enligt mig.

Grafikkortet i iBooken klarar mycket högre upplösningar än 1024 x 786.
Läs denna tråd om hur man kan hacka sin iBook till att få större upplösning (på extern skärm, dock inte på själva iBooken).

Ett hack till iBooken för att få större upplösningar är nog säkert möjligt förutsagt att om det är låst på samma sätt som om Apple låst Screen Spanning funktionen...

[ 24 Oktober 2002, 09:48: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Fattar inte hur Apple ens kunde fundera (ännu mindre förverkliga) att sätta en 1024-skärm på ibooken när den kom (den nuvarande varianten, alltså) när andra tillverkare körde mycket högre, till och med 1600 upplösning. Inte speciellt framåtskridande direkt...

Hur många tillverkare har 12,1 tums skärmar med 1024?? Du kan ju inte jämföra iBooken med de största och värsta bärbara PC-tillverkarna. När den nya iBooken kom så var den helt klart framåtskridande genom att den var liten, smidig, snabb och hade 1024 skärm (jämfört med 800 x 600 på tidigare iBookar) - allt till ett väldigt bra pris. Det finns ingen motsvarande dator på PC-sidan för konsumenter i den prisklassen som är så liten och smidig. Hur mycket tror du iBooken hade kostat om skärmen varit mycket mera högupplöst? Eller hur mycket större och klumpigare hade den inte blivit om den hade haft 15 tums skärm t.ex.?

Kritiken mot iBookens skärm är obefogad vad gäller upplösning. Om du köper en Dell med 12,1 tums skärm så får du också bara 1024 förstås (fast då kostar den 10.000 kr mer), något annat går inte att stoppa in i den storleken, det är redan hög upplösning (per ytenhet) som det är. Ge gärna en länk till "andra tillverkare" som du påstår sätter in 1600 i samma storleksklass.

Helt rätt, Juno. Inte 1600 på 12". Det jag tänker på är en tillverkare (som jag inte gärna nämner här) som kränger bärbara med 1600 på en 15" skärm.

Dock borde det ha varit 1280 på iBooken. Då hade jag varit sedan länge...

Önskar jag kunde uppgradera min iBook/500 till G4a och stoppa in lite bättre g-kort. Men jag antar att om de nya iBookarna kommer med detta i sig är det noll chans för mig att uppgradera annat än att köpa en ny.

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Det som DR Bowman sa fick mig att reagera.
iBooken kan alltså bara visa 1024x768? Om man kopplar den till en extern monitor kan den monitorn bara visa 1024x768 också?

Det här har diskuterats en del förut. Apple har valt att inte låta iBooken kunna duplicera skärmen, bara spegla den. Och eftersom den interna skärmen är 1024 så blir spegligen också bara 1024. Grafikkortet i de senaste modellerna (som är ATI Radeon Mobility) klarar utan problem att driva två skärmar separat, men Apple har alltså av "politiska skäl" valt att spärra detta. Detta för att göra iBooken till en konsumentdator och för att få proffsen (som ofta behöver kunna få ut mer skärmyta) att köpa den dubbelt så dyra PowerBooken istället.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 10:22

Stoppar dom in en G4a i iBooken kommer det bli mord.. tänk om man kunde hamna på rätt sida släppen nån gång.

carl - som beställt men inte fått sin iBook..

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-24 10:25

Min teori är att de bara uppdaterar processorhastighet och HD (kanske även grafikkort - 32Mb för iBook) - eftersom det är dags enligt "tidplanen" - och väntar med Bluetooth, SuperDrive (för PowerBook) och OS X boot-only tills nästa vår. Att de gör detta nu betyder att de "slipper" vara klara med de "svårare" bitarna redan tills januari.

Happ, då hade man fel igen då...

Jag kan tyvärr inte tycka att det är framåtskridande att 2001 introducera en modell med samma upplösning som jag hade på en dator som jag fick hösten/vintern 1996/97. Förvisso var det då top-of-the-line modellen och kostade plenty stålar, men ändå. Jag hade hur som helt väntat mig mer när det gäller upplösningen.

Apple tycker jag legat lågt när det gäller upplösning överhuvudtaget nu i några år (om man inte räknar cinema-displayerna som åtminstone inte jag har råd att köpa privat). Nya iMacen hade 1024 när den kom, dvs inte mer än gamla iMacen som redan funnits i 4 år. PowerBook G4 har 1152x768 på en 15 tummare. Första iBooken hade 800*600. Nya iBooken har ju som sagt 1024, även på nya 14"-skärmen.

Men det är bättre nu. Widescreen-imacen på 1440, eMacen på 1280. Dock står de bärbara kvar. Antar dock att vi får se förbättringar på det nu när det dyker upp nya skärmar.

  • Medlem
  • 2002-10-24 10:43

OS X tar ju dessutom mer plats än det ganska utrymmessnåla OS 9. För att inte tala om OS 7... effektivt!

Bevaka tråden