Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic på ny Mac Mini (Core Duo)?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
är det någon (lycklig?) ägare av en ny Mac Mini Intel som har erfarenhet av hur det går att köra Classic-program typ QuarkXPress v4 och andra?
På en "vanlig" Tigermaskin funkar det ju ganska hyfsat, men är det samma sak på en Intel Core Duo-burk?

/bert

Classicprogram går inte att köra på IntelMacar.

Ursprungligen av irrelogical:

Classicprogram går inte att köra på IntelMacar.

Hrmm, inte alls?
Trots att Classic är en del av Tiger?
/bert

Inte det minsta. (så länge man inte emulerar en powerpc-burk)

Jag förmodar att Apple ville lägga OS 9-tiden bakom sig helt enkelt. Som Jobs själv har sagt, "To move forward, you must leave something behind". Det hade säkert gått att göra så att Classic hade rullat på intelburkar, men nu får nån annan fylla på så jag inte svamlar mera... :rolleyes:

Klart du har rätt - broar måste brännas, framtiden måste vara framåt inte bakåt.
Ville bara veta säkert.
Och nu vet jag - man får väl spara en G4 MiniMac eller liknande i högen och ha den som åldersomshem.
Resten kan jag leva med - ville som sagt bara veta. Även om det blir dyrt..

Tack!
/bert

Ursprungligen av irrelogical:

Inte det minsta. (så länge man inte emulerar en powerpc-burk)

Jag förmodar att Apple ville lägga OS 9-tiden bakom sig helt enkelt. Som Jobs själv har sagt, "To move forward, you must leave something behind". Det hade säkert gått att göra så att Classic hade rullat på intelburkar, men nu får nån annan fylla på så jag inte svamlar mera... :rolleyes:

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-24 18:24

Hmm, jag tycker det låter så ledsamt när alla unisont stämmer upp i hyllningskör för framsteg och utveckling, samtidigt som man blir blåst på pengar. Jag vet inget om tekniken, men jag gissar att det kanske inte vore jättekrångligt att låta classic ligga kvar även under OS X på Intelprocessor. Förutsatt att det inte är krångligt och jättedyrt så är det ju helt enkelt bara girighet som driver fram ett sådant beslut. Ska vi som användare då ställa oss upp och hylla ett sånt beslut? Jag tycker det är absurt.

Jovisst är det tråkigt att de investeringar man gjort tidigare måste skrotas vid sådana tilfällen som PPC till Intel.
Och även tidigare, det har hänt många gånger förut.
Mot girigheten kan man bara verka i sin egen värld.
Jag kan inte slåss mot de stora pojkarna, har aldrig kunnat.
Men argumentera kan man - fast till vilken nytta?

Så, vill man köra vidare i Classicvärlden får man spara på en G3/G4/G5 med Classic - och länka den med en ny IntelMac. Om man vill vara kvar på Mac-banan.

Det gäller att vara praktisk - hur absurd en bränd bro än kan tyckas vara.
Och det vill man ju - vara pragmatisk.. Men det kostar på.
Nån måste ju betala kalaset..
/bert

Ursprungligen av rana:

Hmm, jag tycker det låter så ledsamt när alla unisont stämmer upp i hyllningskör för framsteg och utveckling, samtidigt som man blir blåst på pengar. Jag vet inget om tekniken, men jag gissar att det kanske inte vore jättekrångligt att låta classic ligga kvar även under OS X ptelprocessor. Förutsatt att det inte är krångligt och jättedyrt så är det ju helt enkelt bara girighet som driver fram ett sådant beslut. Ska vi som användare då ställa oss upp och hylla ett sånt beslut? Jag tycker det är absurt.

Ursprungligen av rana:

Hmm, jag tycker det låter så ledsamt när alla unisont stämmer upp i hyllningskör för framsteg och utveckling, samtidigt som man blir blåst på pengar. Jag vet inget om tekniken, men jag gissar att det kanske inte vore jättekrångligt att låta classic ligga kvar även under OS X på Intelprocessor. Förutsatt att det inte är krångligt och jättedyrt så är det ju helt enkelt bara girighet som driver fram ett sådant beslut. Ska vi som användare då ställa oss upp och hylla ett sånt beslut? Jag tycker det är absurt.

Du gissar fel.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-25 07:35
Ursprungligen av Hagelin:

Du gissar fel.

Ja, isåfall är det ju inget att göra.

Förhoppningsvis kommer iallafall PPC OS X:are att få ett längre liv denna gång än vad OS 9 användare fick i förra övergången? Men jag vet inte. Själv köpte jag min G4 i julas just för att jag var rädd för att "min" ibook skulle bytas mot Intel dito och jag ville kunna vara säker på att kunna fortsätta köra classic-program. Sedan visar det sig ju som så ofta, att allt det där man trodde sig behöva inte är så nödvändigt och att det finns nya svar på gamla frågor.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 07:41

Men en begad G3 eller G4 som kan köra OS 9 direkt, utan Classic Mode måste ju vara det bästa om man vill fortsätta köra gamla program. Numera kan man få begade Macar med gammal teknik löjligt billigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 07:59

Men vad finns egentligen kvar i classic som gör att det är värt att plågas i den miljön?

Ursprungligen av glemme:

Men vad finns egentligen kvar i classic som gör att det är värt att plågas i den miljön?

Starcraft? Monkey Island 4? WarCraft?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-25 08:29
Ursprungligen av irrelogical:

Starcraft? Monkey Island 4? WarCraft?

Starcraft finns för OS X

Ursprungligen av bogg:

Starcraft finns för OS X

Är inte bara det en launcher då? Eller? (Har gärna fel, vill kunna byta bort iBooken)

Ursprungligen av irrelogical:

Är inte bara det en launcher då? Eller? (Har gärna fel, vill kunna byta bort iBooken)

Här hittar du installeraren till Mac OS X som du använder tillsammans med din Starcraft-skiva -> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23965

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-25 08:25
Ursprungligen av glemme:

Men vad finns egentligen kvar i classic som gör att det är värt att plågas i den miljön?

Även om jag numera är OS X användare så minns jag ju vad jag tyckte var bra med OS 9. Framförallt svarade OS 9 väldigt mycket snabbare än OS X. Men ibland tänker jag att det kanske inte är någon nackdel. Varför stressa? Kraschade det ofta? Nä, iallafall inte om man inte höll på och kladda en massa med nyinstallationer. Fast OS X har iallafall hittills inte kraschat en enda gång för mig och med OS 9 var det ju iallafall nån gång ibland.

1
Bevaka tråden