Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari raderar filer? Användare rapporterar

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På Apples diskussionsforum finns en tråd om att Safari har raderat alla filer på Skrivbordet. Andra användare har där skrivit om att programmet har raderat alla filer i mapparna Dokument, Bibliotek, Filmer och Musik.

Det verskar som alla som har råkat ut för det här har alternativ-klickat på länkar när de laddat ner filer.

En läsare på Macworld.se gissar att det är funktionen som automatiskt ska radera nerladdade filer inte fungerar som den ska.

Har du råkat ut för detta, eller lyckats återskapa problemt?

Tråden på Apples diskussionsforum

ThomasC skrev ett inlägg om detta i går i tråden Apple nya webbläsare Safari!

Macworld.se:s nyhet

[ 09 Januari 2003, 14:20: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Hmm... *har allt kvar*

  • Medlem
  • 2003-01-09 14:14

Jag har inte heller märkt några problem..laddat ner ca 10 filer från olika sidor. Jag misstänker att diskussionen är fejk, men kanske man får äta upp det senare

Jag har inte heller haft några problem. Men jag ville gärna ta upp det för diskussion.

Är det någon som har haft problem eller försökt att återskapa det som tas upp i tråden hos Apple?

/c, på daglig safari numera

[ 09 Januari 2003, 14:21: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-09 14:23

Jag tror jag fick ngt strul när jag laddade ner en fil två ggr. Den första hette fil.sit och den andra fil-1.sit, men det var den första som kastades efter att den andra packats upp..

  • Medlem
  • 2003-01-09 14:27

OM det här stämmer, borde inte apple hindra nya nedladdningar av safari och varna de som redan laddat ner? Ni uppgav väl rätt epost vid registreringen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Jag tror jag fick ngt strul när jag laddade ner en fil två ggr. Den första hette fil.sit och den andra fil-1.sit, men det var den första som kastades efter att den andra packats upp..

Det är ett normalt förfarande..

Har inte haft några problem, utan tycker nedladdningsfunktionen i Safari är grymt snygg när man ser hur den packar upp, mountar o.s.v.

Ciryon

Nej. I äkta Apple-stil så sägs det inget medans en mystisk .0.1 uppdatering läggs upp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 15:07
Citat:

quote: Andra användare har där skrivit om att programmet har raderat alla filer i mapparna Dokument, Bibliotek, Filmer och Musik.

Måste vara användarna det är fel på.

Men man bör betänka att det är en betaversion och att man alltså använder programmet på egen risk. Det är nog därför Apple inte skickar med Safari med nya Macar än.

[ 09 Januari 2003, 15:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote: Men man bör betänka att det är en betaversion och att man alltså använder programmet på egen risk. Det är nog därför Apple inte skickar med Safari med nya Macar än.

Hehe, Steve skulle ju bara testa alla internetsidor innan de skulle släppa den

För övrigt har jag inte märkt av detta problem med Safari, tror inte jag skulle märka att några filer försvunnit förrän jag verkligen skulle ha dem. Vilket är typ aldrig. Det som ligger på skrivbordet är ju inte viktigt

inga som helst probs här inte ...
surfin´safari

  • Medlem
  • 2003-01-09 17:11

Tyvärr har Safari skapad problem för mig. OSX mail programmet startar inte över huvudtaget. Idag fick jag igång mail programmet men den hittar inga mail längre och inte nog med det testade jag iTunes den hittar inte bibloteket med mina låtar längre.
Annars är Safari coolt program.

Hei, jeg vet ikke om det er en feil i Safari eller i 99mac´s cookies, men det er mulig å lese både brukernavn og passord i de cookies som 99mac sender når man åpner "view cookies" i Safari. Det er kanskje ikke noen alvorlig feil fra denne siten, men man kan jo tenke seg andre siter som man slett ikke vil at andre skal finne ens passord og brukernavn til. Har noen opplevd dette andre steder?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 17:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: TordRemme:
Hei, jeg vet ikke om det er en feil i Safari eller i 99mac´s cookies, men det er mulig å lese både brukernavn og passord i de cookies som 99mac sender når man åpner "view cookies" i Safari. Det er kanskje ikke noen alvorlig feil fra denne siten, men man kan jo tenke seg andre siter som man slett ikke vil at andre skal finne ens passord og brukernavn til. Har noen opplevd dette andre steder?

Att 99mac inte krypterar innehållet i kakorna är olyckligt. Annars är det där så det skall vara. En kaka skall vara konstruerad så att endast sajten som skickade den kan hämta den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kim Ahlström:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: TordRemme:
Hei, jeg vet ikke om det er en feil i Safari eller i 99mac´s cookies, men det er mulig å lese både brukernavn og passord i de cookies som 99mac sender når man åpner "view cookies" i Safari. Det er kanskje ikke noen alvorlig feil fra denne siten, men man kan jo tenke seg andre siter som man slett ikke vil at andre skal finne ens passord og brukernavn til. Har noen opplevd dette andre steder?

Att 99mac inte krypterar innehållet i kakorna är olyckligt. Annars är det där så det skall vara. En kaka skall vara konstruerad så att endast sajten som skickade den kan hämta den.

Är du säker på att det bara är 99mac som hämtar den kakan?

Skitsnack, det är helt klart något fel. Två av mina vänner har tappat sina home-mappar, mail, iTunes library etc. De har fått göra en helt ren installation. De hade inte ens behörighet till inställningar i library så jag undrar hur i hvete det här skitprogrammet är konstruerat om den kan gå förbi användarrättigheterna....

Apple har klantat sig rejält.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Skitsnack, det är helt klart något fel. Två av mina vänner har tappat sina home-mappar, mail, iTunes library etc. De har fått göra en helt ren installation. De hade inte ens behörighet till inställningar i library så jag undrar hur i hvete det här skitprogrammet är konstruerat om den kan gå förbi användarrättigheterna....

Apple har klantat sig rejält.

Konstigt, jag har toksurfat med min Safari i två dagar nu, har kvar precis allt.

Det har även jag, så det gör inte felsökningen enklare.

Inte haft några problem alls.

Samma här.....än så länge inga konstigheter......"peppar, peppar"

  • Medlem
  • 2003-01-09 20:33

Kan det möjligtvis vara så att ordningen på skrivbordet har ändrats och symbolerna hamnat utanför det synliga området? Det har hänt för mig när jag använt Netscape. Då är det bara att ordna symbolerna eller gå in i desktopmappen och kolla om filerna finns kvar...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 20:55

uh, jag har inte vågat ladda ner nånting med safari än, men allt jag har testat fungerar perfekt...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 22:45

Jag läste i Missing Manual att den första iTunes 2-installeraren raderade hela hårddisken på grund av ett typo i rm-kommandot. Om man skrivet t.ex. rm -r /Users/ Axel/ (med space efter /Users/) så uppfattar datorn det som att radera allting som ligger under Users. Det kan ju bero på något sånt, men att Apple inte säger något tycker jag verkar konstigt. Jag slängde Safari nu iallfall, så jag inte råkar göra nåt fel. Så underbar var den inte att man inte kan vänta till den skarpa versionen..

safari rockar stenhårt. körde metalifizer och fick ett trevligare gui. laddar ned mha speed download.

edit: stavfel

[ 10 Januari 2003, 01:57: Meddelandet ändrat av: sugplopp ]

  • Medlem
  • 2003-01-10 02:00

Spekulation... Safari är ju ställd i default på "Remove download list items" tex.. den slänger .sit-filen efter uppackning.. kanske en bugg i den funktionen, så att den slänger hela directoryt som filen ligger i

För säkerhets skull har jag stängt av den funktionen, men är inte större "chicken" än att jag vågar surfa med den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Har inte haft några problem, utan tycker nedladdningsfunktionen i Safari är grymt snygg när man ser hur den packar upp, mountar o.s.v.

Ciryon

Det är egentligen inte tack vare Safari, berättade Ken Bereskin, Apple´s Director of OS X Marketing på en nät-radio-sändning från expot.

Lyssna på rtsp://qt.yourmaclife.com/yml/30108s.mov

(Han pratar om detta ca 14 minuter in i sändningen.)
(Öppna länken i QT-spelaren.)

Det är ett nytt format av .dmg skivor som han kallade för "Internet Disk Images", som är gjorda för att laddas hem av en webläsare. Det nya formatet kom med den uppdaterade diskcopy.app som följde med 10.2.3 och utvecklarna måste göra något nytt med skivavbilningarna för att det ska funka.

iCal och iSync är gjorda i det nya formatet, men äldre .dmg borde mountas som tidigare.

.dmg filen läggs i papperskorgen efter att operationen är klar, så vill man spara dem så kan man plocka ut dem därifrån.

Har använt Safari sedan det kom ut nu och är mycket nöjd med programmet.

Edit:la till att man kan använda QT-spelaren.

[ 10 Januari 2003, 02:59: Meddelandet ändrat av: thevil ]

MacNytt rapporterar att Safari skapar problem även med deras webbtjänst. Tydligen uppstår cookies-problem, cachade requests skickas två gånger till en sida och andra saker.

Det får följder som att deras räknare över antalet inloggade medlemmar spårar ur (Safari-användare finns med flera gånger i samma lista).

Det ska bli mycket intressant att se hur snabba Apple är på att ta emot alla problem och uppdatera betaversionen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 17:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kim Ahlström:
Att 99mac inte krypterar innehållet i kakorna är olyckligt. Annars är det där så det skall vara. En kaka skall vara konstruerad så att endast sajten som skickade den kan hämta den.

Är du säker på att det bara är 99mac som hämtar den kakan?

Japp. Hänvisar till följande text från CGI.pm (Perlmodul för hantering av kommunikation till och från webbläsare, ungefär )

Citat:

quote: The browser will return the cookie to any host that matches the partial domain name. For example, if you specify a domain name of ".capricorn.com", then the browser will return the cookie to Web servers running on any of the machines "www.capricorn.com", "www2.capricorn.com", "feckless.capricorn.com", etc. Domain names must contain at least two periods to prevent attempts to match on top level domains like ".edu". If no domain is specified, then the browser will only return the cookie to servers on the host the cookie originated from.

CGI.pm

Så kör man inte någon mysko webbläsare från nåt skumraskföretag så är det inga problem.

Men jag vill fortfarande påpeka att 99mac borde åtminstonde göra nån form av rudimentär kryptering av lösenordet i kakan. Eftersom vem som helst som har tillgång till din dator kan se dina kakor, i alla fall i de flesta webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 15:08

Jag kan bekräfta att åtminstånde den första versionen av Safari äter filer och mappar.

Tur att man har en väl utvecklad back-up strategi... inte. Suck

1
Bevaka tråden