Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Cinema Display 20" bra för film/spel?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i tankarna att sluta använda skit-CRT-skärmar, och gå över till en TFT skärm istället.
Datorn som jag tänkt använda skärmen till är en windowsburk med ett Ati X1800XT 512 grafikkort.
Jag vill ha en ganska stor skärm gärna större en 19", så jag kom ju på att Appleskärmarna finns.
Då är min fråga, duger en Apple Cinema 20" Display för att få bra bild i spel och film, utan märkbara eftersläpningar?
Spelar spel som Battlefield 2 och FEAR som är beroende av en bra skärm.
För jag lägger gärna ut 7000kr för en fin och bra Appleskärm om den håller måttet, annars så känns det onödigt.
//Jakob

Inga macgamers här inte:/
Har försökt söka på sidan, men hittar inget. Länka gärna om det finns en snarlik diskussion.
MVH Jakob

Men, ehhm, den kanske är lika bra som andra platta skärmar? Fast i och för sig så är ju inte upplösningen jämn (ex. 1280x1024 1024x768 osv.) utan en lite mer speciell. Den är jättefin!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 10:52

Apple's 20" lär funka fint för spel. Sitter med en Dell 20" hemma och de är snarlika så.

Men du kommer uppleva en skillnad i bilden när då går från CRT. Det gjorde jag. Dock upplever man en skillnad att gå tillbaka till CRT också och det är SUDDIG BILD. You win some, you lose some…

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple's 20" lär funka fint för spel. Sitter med en Dell 20" hemma och de är snarlika så.

Men du kommer uppleva en skillnad i bilden när då går från CRT. Det gjorde jag. Dock upplever man en skillnad att gå tillbaka till CRT också och det är SUDDIG BILD. You win some, you lose some…

Men blir det mycket "ghosting" med Apples skärm jämfört med en crt, eller är det något som är svårt att lägga märke till?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-11 15:50
Ursprungligen av pite_jakke:

Men blir det mycket "ghosting" med Apples skärm jämfört med en crt, eller är det något som är svårt att lägga märke till?

Jag har aldrig tänkte på det och jag är gammal Quake Arena/Quake2-räv så jag är ganska känslig. Är du osäker så knalla in på någon butik som har skärmen och testa med något spel som finns installerat, typ Nanosaur 2 eller något.

Till film fungerar den utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 16:50

Som jag skulle säga det…

TFT - "Real time motionblur"
CRT - "Real time gaussianblur"

Vad som är bäst eller sämst vete tusan

Ja, det blir lite "släp" av objekt på en TFT skärm, men efter ett tag ser man det inte. Det är mycket en vanesak. Jag har spelat igenom flera FPS spel hemma utan problem eller att jag stör mig (Call of Duty Expanstionspacket ser väldigt fint ut i native upplösning….Doom 3 desutom… ) Notera att generellt vill du köra "native" upplösning på en TFT så det ställe lite högre krav på GPU:n. Sedan funkar inte alla spel i widescreen upplösning heller. Då får du leva med avklippt bild på sidorna eller utdragen bild.

En sak som kan vara lite krångligt med Cinema Display till PC är att de inte brukar gilla att visa någonting på skärmen förrän du kommer in i Windows. Om du skulle behöva ändra något i bios (inte så ofta, jag vet) så vill det till att du har en annan skärm att koppla in då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-24 08:24

Det allmänna uppfattningen jag har om dagens TFT-skärmar är att det blir inga eftersläpningar att tala om.

Jag har lirat flera fps-spel på olika TFT-skärmar och är inga som helst problem!

//Roger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-24 13:20
Ursprungligen av Tiny Turtle:

En sak som kan vara lite krångligt med Cinema Display till PC är att de inte brukar gilla att visa någonting på skärmen förrän du kommer in i Windows. Om du skulle behöva ändra något i bios (inte så ofta, jag vet) så vill det till att du har en annan skärm att koppla in då.

Det beror inte på skärmen utan på huruvida grafikkortet kan spotta ut den upplösningen (minns inte namnet) till 1680x1050 eller inte. Det funkar t.ex. finfint med mitt GeForce 6600 GT.

Ursprungligen av d99gnu:

Det beror inte på skärmen utan på huruvida grafikkortet kan spotta ut den upplösningen (minns inte namnet) till 1680x1050 eller inte. Det funkar t.ex. finfint med mitt GeForce 6600 GT.

Okej, gäller detta generellt för all TFT-skärmar eller är det bara Cinema Display?
Annars så borde nog mitt RADEON X1800XT klara av det.
//Jakob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-24 10:14

Film funkar den iaf prima tillo, spel lite sämre kanske.

d99,
Intressant (och bra att det funkar), men kan du förklara lite mer. Är det VGA (640x480) du far efter? Att grafikkortet klarar den upplösningen kan vi nog vara säkra på, men hur menar du att visa den upplösningen i 1680x1050? Det är ju en annan upplösning. ???

1
Bevaka tråden