Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste Mini ha två minnesmoduler monterade?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag var i telefonkontakt med Apple Store då jag planerar att köpa en Mac Mini (den dyrare varianten) inom snar framtid.

Det jag funderar över är ram-minnet. Måste man ha två minneskretsar i samtidigt eller försöker de bara vara pain in the ass när de antingen levererar med 2x256mb, 2x512mb, 2x1gb, osv.

Kan den inte lika gärna tillverkas med t.ex. 1st. 1gb?

Jag är inte helt insatt i hur det funkar i dagsläget med de olika typerna av minnen osv, men vet ju att vår nya PC kan köra med ett ram-minne.

Sen undrar jag även hur låst Mac Mini är vid att använda just Apples hårdvara. Har haft en Mac (en Pismo) innan och vet med mig att man är rätt låst till Apples egna hårdvara i mångt och mycket. Hur stor är möjligheten att köpa t.ex. ram-minne från annat håll och sätta i Minin?

Ursprungligen av blackline:

Hej!

Jag var i telefonkontakt med Apple Store då jag planerar att köpa en Mac Mini (den dyrare varianten) inom snar framtid.

Det jag funderar över är ram-minnet. Måste man ha två minneskretsar i samtidigt eller försöker de bara vara pain in the ass när de antingen levererar med 2x256mb, 2x512mb, 2x1gb, osv.

Kan den inte lika gärna tillverkas med t.ex. 1st. 1gb?

Jag är inte helt insatt i hur det funkar i dagsläget med de olika typerna av minnen osv, men vet ju att vår nya PC kan köra med ett ram-minne.

Sen undrar jag även hur låst Mac Mini är vid att använda just Apples hårdvara. Har haft en Mac (en Pismo) innan och vet med mig att man är rätt låst till Apples egna hårdvara i mångt och mycket. Hur stor är möjligheten att köpa t.ex. ram-minne från annat håll och sätta i Minin?

Minnet på duon bör/ska sitta i par för att utnyttja processorns kärnor bäst. Men om du inte har ekonomi att köpa 2*1GB från början är det nog bättre att köpa 1*1GB istället för 2*512, det blir billigare när du uppgraderar. Förslagsvis köper du i n t e minnet från Apple, det är billigare på annat håll.

Ursprungligen av akerstrom:

Minnet på duon bör/ska sitta i par för att utnyttja processorns kärnor bäst.

Nja, det har med den integrerade grafikkretsen att göra, inte processorn.

Man får bätttre prestanda med identiska minneskretsar:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303407

Hur mycket det ger är dock en annan fråga. Barefeats har gjort ett test här:
http://www.barefeats.com/mincd.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-23 08:53

Mac mini säljs från Apple med 2 minneskretsar. Prestandan blir bättre med två identiska minnen (dual channel) men det kommer att fungera med en minneskrets. Dock kan du inte beställa den så.

Andra minnen än Apples skall funka förutsatt att de är av rätt typ. Apples datorer sägs vara lite kinkiga, så välj minne av bra kvalitet. Var medveten om att Minin inte är helt lätt att öppna och byta grejor i. Pga dess litenhet är den väldigt kompakt byggd.

sök på "dual channel" på forumet så hittar du några liknande diskussioner för både mini, iMac och MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-23 13:54

Det är väl främst minnehungriga operationer som går snabbare med rika minne. Bl.a. Rosetta är enormt minnekrävande. Så det är helt klart rekommenderat att satsa på två lika minnen.

Barefeats skrev nyligen att man såg c:a 3-7% prestandaökningar så.

1
Bevaka tråden