Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket ström drar en G5?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-22 10:40

Hej.

Har en liten diskussion om vad en modern G5a drar i ström egentligen. Fläktar och sånt går sällan igång på min burk, mycket ram och bara en hårddisk. Jag hävdar att en modern dator inte slukar så mycket ström varken vid användande eller vid viloläge. Men det kanske är helt fel?

Dessutom, hur mycket drar den när den går ner i viloläge?
Läste någonstans att den fantastiska lilla cuben nästan inte drar något alls i viloläget, är det detsamma för en G5a?

Förstår att det inte går att säga exakt, beror väl på vad man gör med den antar jag. Men mellan tummen och pekfingret. Vad kostar det att ha en dator ståendes dygnet runt mot att ha den i vila när man inte använder den.......

Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 10:56

Det kostar inget om du stänger av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-22 12:39
Ursprungligen av Konrad:

Det kostar inget om du stänger av.

Inte helt korrekt. Faktum är att de flesta hemelektronikprodukter drar ström även när de är helt avstängda. En ny G5:a drar 2,5 W avstängd, 16 W i vila och 185 W när den är på och inte gör något tungt.
Det här är en nyttig sida om man är intresserad av elförbrukning:
http://www.apple.com/environment/resources/specs.html
Ovanstående uppgifter är hämtade från Environment Attributes Listing-PDF:en. Även ljudnivåer finns angivna där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-22 11:15

Får den verkligen plats mellan tummen och pekfingret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-22 11:25

Lite snabbt hittade jag att en iMac G5 20" drar ungefär 90 W (inkl skärmen som gissningsvis står för hälften).

90W x 24h = 2160 Wh = 2,16 kWh / dag.

Så lite grovt räknat kommer den att kosta ungefär 2 kronor / dygn att ha stående på för fullt.

Stängs skärmen av blir det såklart billigare. Sätter du datorn i sleep-läge drar den nog bara några enstaka watt.

Som en jämförelse så tror jag min G4 mini drar ca 20W i normaldrift, men då är inte skärmen inräknad.

Källa till strömförbrukningen:
http://www.macintouch.com/readerreports/imacg5/topic2302.html
Kanske inte helt exakta siffror - de är dessutom från "en kille på nätet" - men de verkar rimliga.

Ursprungligen av Martino:

Hej.

Har en liten diskussion om vad en modern G5a drar i ström egentligen. Fläktar och sånt går sällan igång på min burk, mycket ram och bara en hårddisk. Jag hävdar att en modern dator inte slukar så mycket ström varken vid användande eller vid viloläge. Men det kanske är helt fel?

Dessutom, hur mycket drar den när den går ner i viloläge?
Läste någonstans att den fantastiska lilla cuben nästan inte drar något alls i viloläget, är det detsamma för en G5a?

Förstår att det inte går att säga exakt, beror väl på vad man gör med den antar jag. Men mellan tummen och pekfingret. Vad kostar det att ha en dator ståendes dygnet runt mot att ha den i vila när man inte använder den.......

Martin

Köp en energimätare på Clas Ohlson för 179:- så vet du snart. Jag skulle gissa att din dator förbrukar ström för cirka en hundring i månaden om den står på dygnet runt. Har du den i vila är förbrukningen i det närmaste försumbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-22 13:53

Nyttig info, C-mon.
Bara ett förtydligande: det är Powermac G5 som drar 185 W. Den har två processorer vilket såklart bidrar, och den drar 16W i sleep-läge! Som en jämförelse drar en Mac mini Intel 22W i drift (2,2W resp 1,2W i sleep/avstängd).

Det här är för kompletta datorer, inte bara för processorn. Men vill man ha ner förbrukningen till noll får man dra ur sladden.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 14:12

Det ar ju det jag sa. Om man är rädd för att Macen ska dra ett par Watt när den sover och för att man ska få hysteriska elräkningar så är det ju bäst att stänga av. Vad är det det för debatt om några futtiga spänn? Det kanske kostar en femma att ha Macen i vila per vecka. Hur orkar man bry sig?
Det är ju krig på hundra ställen i världen och vi håller på att förgifta jorden och göra den obeboelig.

Ursprungligen av Konrad:

Det ar ju det jag sa. Om man är rädd för att Macen ska dra ett par Watt när den sover och för att man ska få hysteriska elräkningar så är det ju bäst att stänga av. Vad är det det för debatt om några futtiga spänn? Det kanske kostar en femma att ha Macen i vila per vecka. Hur orkar man bry sig?
Det är ju krig på hundra ställen i världen och vi håller på att förgifta jorden och göra den obeboelig.

1 miljard människor gånger ett par watt = mat till 2 miljarder människor eller sjuttifjorton kärnkraftverk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-22 19:58

Som jag tolkar det syftar trådskaparen på ett komplett G5-system (eftersom han postat i PowerMac-forumet) och vill veta hur mycket den drar när man har den igång 24/7 gentemot att ha den i vila de stunder man inte använder den.

Själv bytte jag ner mig från en G5:a till en mini primärt på grund av faktorerna ljudnivå och strömförbrukning.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-22 20:51

Det är riktigt, jag var ute någon sorts förbrukning på komplett G5 system.

Detta är ingen debatt om några futtiga kr hit eller dit, rent intresse då jag hade en diskussion i veckan om datorernas förbrukning.
Därför orkar jag bry mig "konrad". Man kan väl få vara intresserad av saker man inte vet, vare sig det handlar om stora eller små pengar??

Martin

1
Bevaka tråden