Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook hårddisk borta

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Powerbooken blev allt segare. Program stängdes av. Försökte starta om men det gick inte. Hårddisken monteras ej. Skivverktyg indikrer fel. Detta syns om man försöker nå skivan som Firewirehårddisk. Tacksam tips om hur man kan rädda innehåll. Back-up minst en månad och viktiga filer till ett bröllop finns på den!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 00:09

Kommer du åt filerna via FW från en annan dator så är det bara att kopiera över dem till den då. Så där brukar det kunna bli om tjoffar in för mycket på en hårddisk.
Dom får väl gifta om sig om du inte får fram grejena.

Problemet är ju att jag inte kommer åt filerna! Hårddisken syns inte på skrivbordet!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 01:06

Då får du ta till det tunga artelleriet, Disk Warrior t ex. Går inte det så är det nog kört.

Det låter kanske som ett skämt men jag har för mig att www.hardmac.com hade en artikel där man lät Powerbooken stå i kyla, typ ovanpå en massa snö för att hårdisken skulle kylas ned och att det så gick att rädda allt via targetmode, se url:

http://www.hardmac.com/news/2006-03-13/#5253

DiscWarrior - en macteknikers bästa vän eller Don't leave home without it.
En macteknikers andra bästa vän... en kallt garagegolv har räddat många hårddiskar.

Just detta fel skulle jag om möjligt koppla in hårddisken på en annan maskin bara för att rädda datan.
Ser rätt allvarligt ut.

Men testa DW först! Det kan göra underverk, nåja nästan i alla fall.

Frysen hjälpte ej

Har ingen snö kavr och inget kallt garagegolv. Provade PB i fruysen i stängd plastpåse en timme. Tyvärr utan efterföljande underverk. Fortfarande ingen kontakt med data på hårddisken. Har ingen Disk Warrior tyvärr.Vill ju år data NU!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-21 11:38

Min PB la av helt, kunde inte ens starta ifrån disc, men kopplade in den i Firewire-mode till min G5 och körde DiscWarrior, och nu är den som ny! All data finns t.o.m. kvar, även om det ju är bra att säkerhetskopiera.. Lagade flera firewirediscar med DW som jag inte visste hade problem, bara att de var lite långsamma.. Har alltid med mig Diskwarrior-cdn i väskan "just in case", helt klart värt investeringen!

1
Bevaka tråden