Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LCD-TV som presentationsskärm - visar "NO SIGNAL" i vila

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska sätta upp en presentation där en museumbesökare ska kunna starta ett bildspel m h a en PowerMate-knapp. Bildspelet är 5 min långt och stänger sig själv efter en visning. För att se en gång till krävs ett nytt tryck med kontrollknappen.

Datorns skrivbord får en bakgrundsbild på temat samt en hårddiskikon som döljer att det är en hårddisk. Den bilden syns någon minut efter att bildspelet stannat. Det kan även tänkas vara instruktioner på den bilden.

Efter någon minuts vila vill jag sätta skärmen i vila (datorn får vara på under dagtid men har auto-avstängning nattetid). I skärmvila visar TVn två grå rutor. Den ena säger "DVI" och den andra säger "Ingen signal". Jag anar hur detta kommer att upplevas för en besökare - det ser ut som bildspelet är ur funktion och man går inte dit och testar ens! Dessutom är det fult som stryk att ha detta rullandes runt, runt.

En variant är att helt skippa vila och istället köra en skärmsläckare efter presentationen. Att jag gillar vila bättre beror på att museet inte direkt är knökfullt dagarna i ända. Det blir lite "elda för kråkorna" att ha något som snurrar 8 timmar per dag. Det vore bättre med något som mestadels var i vila men kunde startas av besökaren.

Kan man stänga av de där rutorna på teven eller be en tv-servicefirma göra så? I mitt fall handlar det om en Samsung LE-32T51B.

Hmm... QT-filmen är inställd att spelas upp automatiskt i fullskärm. Om skärmsläckaren står och går och jag trycker på startknappen så startas filmen BAKOM skärmsläckaren! Jag har inställt att Quicktime Player är avstängd så programmet startas innan filmen börjar spela, men ändå bryter den inte skärmsläckaren?

  • Medlem
  • 2006-04-21 15:33

Jag har ingen lösning utan ett liknande problem
Min idé var att köra en skärmsläckare med en uppmaning att klicka för att se presentationen. Datorn startas och stängs av via schema, autostart vid strömavbrott. Sedan tänkte jag starta safari i kioskläge som auto, med presentationen som förstasida. Eftersom det är en mini så finns varken mus eller tangentbord, skärmen är en pekvariant.

Hade tänkt att aldrig vila skärmen, utan bara skärmsläckare. Måste också kolla upp skärmens strömsparare uppenbarligen...

I mitt fall får det bli ett script som först gör något för att stänga av skärmsläckaren och därefter öppnar filmen, då borde jag vara i mål med något jag kan visa kunden. Det vore dock intressant att veta inför framtiden om de där info-rutorna på teven går att få bort.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-21 16:16

Jag tror nog att det inte går att göra så mycket åt de de där info-rutorna. Då detta ser väldigt olika ut från skärm till skärm. Kanske en annan skärm som är lösningen. Alternativet är nog att du kontaktar Samsung.

Jag kan inte mycket Applescript men m h a googling totade jag ihop det här

tell application "System Events" to keystroke space
tell application "Finder" to open file "start.mov" in folder "Documents" in home

Det funkar som tänkt. Först släcks skärmsläckaren sen öppnas filen. Jag sätter Powermate att starta scriptet.

Om någon som kan Apple Script ser att något rudimentärt saknas i scriptet så ge mig gärna en kommentar om det.

Det där var ju klyftigt tänkt!

Den enda grejen jag skulle kunna tänka mig är att filmen hinner börja spelas innan skärmen helt vaknat så att säga. I så fall skulle du kunna prova att infoga en rad mellan de två rader du redan har, med kommandot "delay 2" (eller så många sekunder det nu behövs för att skärmen ska vara igång.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det där var ju klyftigt tänkt!

Den enda grejen jag skulle kunna tänka mig är att filmen hinner börja spelas innan skärmen helt vaknat så att säga. I så fall skulle du kunna prova att infoga en rad mellan de två rader du redan har, med kommandot "delay 2" (eller så många sekunder det nu behövs för att skärmen ska vara igång.

Jag klarar mig tror jag för filmen har någon sekund svart utan ljud i början så det verkar flyta ihop bra.

Det jag var lite orolig för är om jag missat något som alltid måste vara med i ett script. Datorn ska stå och gå i timtal och jag vill inte bygga in något som ger problem, men jag antar att script inte behöver se mer avancerade ut?

1
Bevaka tråden