Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac -> TV problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår köpte jag en Mini-DVI till S-VHS/composite adapter på Apple Support i Malmö. Idag köpte jag resten av de sladdar jag behövde och en scart-kontakt med inbyggd S-VHS till scart adapter. Tråkigt nog får jag ingen bild över huvud taget på TVn. Ljudet som går via samma uppsättning men från hörlursingången på datorn är allt som hörs. Om jag väljer bildskärmar > sök bildskärmar så flimrar det till för någon sekund på TVn men det är allt. Några tips? Är det något självklart jag hare gjort fel? Det stod förresten 12-inch PowerBook G4 på påsen adaptern kom i men Mini-DVI -> S-VHS borde väl fungera likadant för det? Det var i alla fall den påsen jag fick när jag frågade om en iMac på Apple Support.

EDIT: Jag får samma resultat med compositkabel.

Tack i förväg!

Senast redigerat 2006-04-20 17:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-20 19:09

Vad har du för iMac? De tidigare iMac G4 Globe hade inte möjlighet att visa bilden på tv, bara en sekundär monitor...

Det är en 17" Intel. Ska försöka ansluta den till en annan TV under kvällen och se om det blir någon skillnad.

Vad jag har förstått är det bara att ansluta och sen ska det funka. Eller måste man göra några inställningar på datorn?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-20 22:27

Du får gå in i bildskärms inställningarna och sätta på skärmdubblering.
Och välja rätt upplösning och hz.
Brukar vara 50 eller 60 Hz.

B.D

Jag hittade ingenting om skärmdubblering i de inställningarna jag såg. Hur hittar man det steg för steg? Idiotfråga kanske, men har switchat sen en vecka tillbaka

EDIT: efter att ha kollar runt lite fter skärrmdubblering ser jag att den borde vara i mitten under bildskärmar men där finns ingen sådan flik. ska den alltid finnas där ellek ska den komm dit vid något tillfälle under inkopplingen?

Senast redigerat 2006-04-21 17:58

Ledsen men: shameless bump

Inga tips på hur man över huvud taget får fram skärmdubbleringsfliken? Jag är bara en dum windows-kid så jag har själv ingen aning. Fliken nämns inte ens i hjälptexterna i datorn.

Helt offtopic men det finns ingen Apple support i Malmö, det finns Mac Support och Kullander och Kullander (välj den senare det är mitt tips, när jag frågade hur många minnes platser det fanns i en iBook på MAc Support så visste de inte. Dessutom känns det som om man besvärar dem när man kommer in där men men det kanske bara är mina upplevelser)

Så här skriver Apple man ska göra:

Citat:

To connect a TV or VCR to your iMac:
1 Turn on the external device.
2 Connect the adapter to the composite video port or S-video port on the TV or VCR.
3 Connect the mini-DVI end of the adapter to the mini-DVI video (£) port on your iMac.
4 Use the Displays Preferences to adjust how the images are displayed on the device.

Mer än så ska inte behöva göras.

Vad har du för TV?

1
Bevaka tråden