Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sugen på Imac Intel 20"

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-20 18:40

Tja!

Funderar starkt på att köpa en imac intel duocore.
Tänkte bara höra med människor här om ni som köpt denna är nöjda? Har hört att den inte rullar med vissa program, och att Adobes produkter inte kommer vara syncade förrän nästa år.. Stämmer detta? Och bortsett från dessa, hur fungerar andra program, såsom logic och office exempelvis..?

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-04-20 18:57

Jag är förvånad över att denna intel Imac 20" är fortfarande en Mac fastän det finns en intel inside ;). Trodde väl i min enfald att intel förstör hela härligheten, men det gjorde den inte. Jag har Capture One Pro till att konvertera raw fotografierna och denna intel kör Photoshop CS2 tillräckligt bra trots rosetta. Hade tidigare en Powerbook G4 1Ghz och denna är bättre. Office fungerar lika bra som i PB G4 om inte bättre.

  • Medlem
  • 2006-04-20 21:51

Airport fungerar skitkasst. Annars är den bra.

Ursprungligen av Baron:

Airport fungerar skitkasst. Annars är den bra.

Har du fortfarande problem? Jag blev av med mina när IPv6 stängdes av, sen fixades väl något iom 10.4.6, men jag kör fortfarande med det av.

Jag är toknöjd med min iMac. Photoshop Elements som jag har här hemma fungerar utmärkt men det märks speciellt i uppstarten att man inte får ut riktigt full hastighet. Så på jobbet är det fortfarande PPC som gäller mycket pga Adobe-programmen.
Men som hemma-dator så är den perfekt.

  • Medlem
  • 2006-04-21 09:27
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Har du fortfarande problem? Jag blev av med mina när IPv6 stängdes av, sen fixades väl något iom 10.4.6, men jag kör fortfarande med det av.

Sedan jag bytte bassation till en APE hittar inte datorn nöätverket alls. INte så att det går att ansluta i alla fall. Ibland går det att (börja) administrera APE:n innan kontakten bryts. Men fjödern är fortfarande grå...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-21 07:07

Jag är mycket nöjd. En underbar dator.

fick min nya Intel iMac för ett par veckor sen... Rullar hur bra som helst... inga problem med missljud eller krånglande w-lan

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-19 12:54

Jag är också sugen, men med tanke på att den funnits ute i några månader, kanske det kommer en update som kirrar lite småproblem och så, någon som hört något? När uppdateras iMacen nästan gång?

Så ofta som iMacen uppdaterades förra halvåret borde det redan kommit en ny Men jag tror det dröjer till hösten, minst, innan vi får se en rev. b. Har en som fungerar utmärkt! Men 512 MB ram är i minsta lagret, 1GB rekommenderas!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-19 13:45

Hoppas du har fel, jag vill gärna lägga en beställning direkt när den lanserats och jag vill göra det nu... =(, kommer bli så besviken om jag beställer nu och den uppdateras, men jag vill inte vänta... attan....

Förutom airport som strular just nu efter senaste uppdateringen så är det en underbar komplett maskin.

Jag tror inte det händer så himla mycket. Den får väl en uppdaterad processor till 2,16 istället för 2. Annars tror jag inte det är dirket något som komer at bytas ut. De problem som en del har med AirPort kan nog fixas med firmware och mjukvara.

  • Medlem
  • 2006-05-19 21:39
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag tror inte det händer så himla mycket. Den får väl en uppdaterad processor till 2,16 istället för 2. Annars tror jag inte det är dirket något som komer at bytas ut. De problem som en del har med AirPort kan nog fixas med firmware och mjukvara.

Det är fortfarande inte fixat, verkar det som.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-19 18:25

Köp med 256 VRAM - inget annat.

Ursprungligen av Wire:

Köp med 256 VRAM - inget annat.

Helt korrekt. Kostar 800 spänn mer att få 256 istället för 128. Inget att fundera på.

  • Medlem
  • Boston
  • 2006-05-20 12:18
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Helt korrekt. Kostar 800 spänn mer att få 256 istället för 128. Inget att fundera på.

Grafikkort har aldrig varit min specialitet... Vad tjänar man på 256? Känns gui:t i allmänhet rappare?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-20 12:58
Ursprungligen av Gurra:

Grafikkort har aldrig varit min specialitet... Vad tjänar man på 256? Känns gui:t i allmänhet rappare?

Med risk för att verka lite efter kommer en följdfråga på samma område. Vad gör grafikkortet? Jag förstår ju vad ramminnet gör, är det något liknande? Vad är det för skillnad på t ex. ATI's och de där "andras" kort? Är det som intel och AMD?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-20 18:47

Ny fråga, var uppe på PC city för att testa en maskin lite. Var inne på Apples trailer sida och testade att köra HD 1080. Det buggade. Kan ha berott på att nätet (linan) inte hann med. Men visst klarar väl de nya iMacarna att spela upp 1080?

Ursprungligen av Brandon:

Ny fråga, var uppe på PC city för att testa en maskin lite. Var inne på Apples trailer sida och testade att köra HD 1080. Det buggade. Kan ha berott på att nätet (linan) inte hann med. Men visst klarar väl de nya iMacarna att spela upp 1080?

Mina lite osäkra källor säger såhär: Det beror på att Apples datorer ännu inte utnyttjar stödet för H.264 i X1600-korten.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-21 01:22
Ursprungligen av hansfilipelo:

Mina lite osäkra källor säger såhär: Det beror på att Apples datorer ännu inte utnyttjar stödet för H.264 i X1600-korten.

Vad menas med ännu? Är inte det väldigt märkligt när vi ändå lever i "the year of HD"? Är det en mjukvarugrej, eller bör jag vänta med inköp?

Ursprungligen av Brandon:

Ny fråga, var uppe på PC city för att testa en maskin lite. Var inne på Apples trailer sida och testade att köra HD 1080. Det buggade. Kan ha berott på att nätet (linan) inte hann med. Men visst klarar väl de nya iMacarna att spela upp 1080?

System req:
QuickTime 7 for Mac OS X:
Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer; 2.0 GHz Intel Core Duo or faster
At least 512MB of RAM
128MB or greater video card

http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/recommendations.html

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-22 00:16

17"

Har en 17" intel. Tycker skärmen är vassare än en vanlig 17" TFT. Hade en Benq 17" innan och min imac skärm tar den på det mesta tycker jag. Blir så mycket klarare färger och kontrasten är mer stärkt.
Men jag ångrar faktiskt nu att jag inte väntade en månadslön till och köpte 20" istället.

Grafikkortets minne och processor tar hand om vissa uppgifter instället för att den vanliga processorn ska behöver göra det. Numera är inte bara spel gjorda för hårdvaruacceleration utan även motorn till användargränssnitt som t.ex Quartz i Mac OS. Detta kommer mer och mer även på andra OS (XGL för Linux och Windows Vista).

Även om många idag inte märker skillnad så kommer nog snart Apple med ännu mer krävande funktioner som då inte kommer att funka på vissa grafikkort. Som Quartz Extreme idag. Så det jag menar är att det är billigt att få dubbla minnet och det har man nog tillbaka när man ska sälja datorn om några år.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-20 19:47

Någon som har en 17" iMac som kan berätta hur ni tycker skärmen är jämfört med en vanlig 17" TFT hos någon polare? Ljusstyrka o kontrast? Betrakningsvinkel? Färger? Snabb så man kan spela?

1
Bevaka tråden