Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widescreen eller inte?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska beställa ny skärm och undrar vad ni rekommenderar mellan widescreen o vanlig arbetsyta?
Skall enbart användas till fotoredigering.
Någon av dessa två skärmar blir det.

Vanlig:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?...mp;PRODUCT=1036

Wide:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?...mp;PRODUCT=1256

/Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-20 19:08

Jag skulle utan tvekan köpa widescreen.
Jag har ingen bra anledning till varför. Mest är det väl för att det känns modernare och eftersom High Definitionupplösningar är i ett bredare format än 4:3.

Jag föredrar widescreen just för att det är mer anpassat för det mänskliga synfältet, känns mer rätt i min bok.

Det är rätt många fler fördelar med 16:9 än det gamla 4:3. Räknar upp några av dem här:

- Man får mer plats till paletter i t ex Photoshop, Illustrator, Indesign, Word osv och då blir det mer arbetsyta.
- Jobbar man i program med tidslinjer såsom t ex Flash, Final Cut, Garageband osv så får man även där en bättre överblick.
- Att spela spel i widescreen är oslagbart i jämförelse med 4:3.
- Det grymt när man tittar på långfilmer/trailers/kortfilmer osv i bredformat.
- Läser du t ex en pdf-tidning eller broschyr så får du plats perfekt med uppslaget på två sidor bredvid varandra.
- Har du en 23" widescreen med 1920x1200 upplösning så passar det även bra att ha uppe två webbläsarfönster bredvid varandra.

Köp däremot inte en skärm i wideformat mindre än 20". Man vill inte ha för få pixlar på höjden heller. Jag har en Cinema Display 20" och den känns precis lagom på gränsen för hur många pixlar jag behöver på höjden. Hade inte 23":aren varit så dyr, hade jag slagit till med den istället.
Du som jobbar med foto så känns ju en 23-24" widescreenskärm som det helt klart bästa valet. Så tuta och kör!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-21 07:09

Instämmer i allt tobiwan har sagt.

Jag med, men jag tycker att det är värt det även om skärmen är så "liten" som 19". Prövade det en gång, och oj vilken skillnad det blev!

Överlag så är bra skärm väldigt produktivitetshöjande.

Ja det blir en 21" från Eizo som ligger i samma prisklass som apples 23".

1
Bevaka tråden